Land Rover prijst dieselversies Range Rover (Sport). Maar waarom?

0

Gisteren heb jij op deze website kunnen lezen wat de nieuwe 6 cilinder 3,0 liter dieselversies (voorzien van milde hybride techniek) van de Land Rover modellen Range Rover en Range Rover Sport moeten kosten. Zoals gebruikelijk gebeurt dat in combinatie met een prijs vergelijking, maar dit keer was jouw verslaggever snel klaar met dit normaliter tijdrovende karweitje: van concurrentie is amper sprake.

Alleen voor de 2 minst krachtige dieselvarianten van de Range Rover Sport zijn er concurrenten te benoemen die actief zijn in hetzelfde prijsveld. Dat geeft te danken. Positief bezien zou je kunnen concluderen dat Land Rover zodoende het rijk alleen heeft met alle dieselvarianten van de Range Rover en de D350 versie van de Range Rover Sport. Maar vanuit een ander perspectief zou men zich af kunnen vragen of er überhaupt wel (voldoende) klanten voor de nieuwe modellen zijn die de Britten proberen te lokken. Autointernationaal denkt dat het laatste het geval is.

Dieselaandrijving is vooral in Europa populair. Chinezen en de meeste Amerikanen moeten er niks van hebben. Dat verkleint het afzetpotentieel aanzienlijk. En ook in onze marktregio staat de verkoop van dieselauto’s onder druk. Bentley en Porsche zijn niet voor niets gestopt met het aanbieden van oliegestookte modellen. Recentelijk heeft ook Maserati haar dieselversies geschrapt. Audi en Volkswagen zien geen businesscase meer voor de 4,0 liter grote 8 cilinder TDI motor. Hetzelfde geldt voor het 3,0 liter dieselblok van BMW met 3 turbo’s. Zelfs Mercedes-Benz investeert geen cent meer in een dikke oliegestookte motor.

Land Rover daarentegen gaat voor wat betreft dure dieseluitvoeringen van de Range Rover en Range Rover Sport vol op het orgel. Waarom? Niet om Amerikaanse en Chinese klanten te bedienen in ieder geval. In eigen land daalt het verkoopaandeel van dieselauto’s in razend tempo. Dus Land Rover lijkt met de D250, D300 en D350 versies van de Range Rover en Range Rover Sport een markt te willen bedienen die er niet (meer) is. Dat riekt naar weggegooid geld voor wat betreft de ontwikkeling, productie en marktlancering van de 6 cilinder mild hybride diesel uitvoeringen.

Had Land Rover dit kunnen weten? Sommigen (Porsche, Toyota, Volvo) zagen de diesel bui tijdig hangen. Voor anderen komt de snel gedaalde populariteit wel als een verrassing. Bijvoorbeeld voor Audi dat voor de SQ versies van haar grotere SUV modellen aanvankelijk op het verkeerde paard wedde. Dat neemt niet weg dat Land Rover beter had moeten weten. Er is bij BMW en Mercedes weinig voor nodig om hen te overtuigen dat er ergens een niche is (getuige de overvloed aan modelvarianten), maar als zelfs zij grote, dure dieselmodellen niet meer zien zitten, dan had dat de alarmbellen moeten doen rinkelen bij Land Rover. Helaas bleken de Britten stokdoof.

Jaguar Land Rover is de laatste tijd vooral negatief in het nieuws geweest vanwege financieel kommer en kwel. Deels heeft dat met de Brexit te maken, waardoor de economie van de thuismarkt al vroegtijdig begon te haperen. Dat is een reden om medelijden te hebben met Jaguar Land Rover. Maar nu nog dieselmodellen introduceren in een prijssegment dat door elke concurrent is verlaten, is … just plain stupid.

 

Reageren is niet mogelijk.