Anders, maar niet beter: test Citroën C4 PureTech 130

0

Waarom deze test?

Citroën gaat het opnieuw proberen met een C segment hatchback. In deze zogeheten compacte middenklasse is het Franse automerk na de revolutionaire GS nooit echt succesvol geweest. Ja, de BX kon wel rekenen op een grote populariteit, maar die opereerde eigenlijk in een hoger segment. Met de ZX wist Citroën geen blijvende indruk te maken, de Xsara kan maar beter zo snel mogelijk worden vergeten en de eerdere edities van de C4 bleken ook geen volwaardig alternatief voor de Volkswagen Golf en consorten te zijn, terwijl de Cactus variant zelfs als een flop bestempeld dient te worden.

In een dergelijke situatie kan een autofabrikant de handdoek in de ring gooien en het C segment voor gezien houden, maar het (prijs)gat tussen de C3 (Aircross) enerzijds en de C5 Aircross anderzijds is te groot om te negeren. Daarom komt Citroën nu met een nieuwe editie van de C4. Die is net als de Cactus variant tamelijk onconventioneel en eigenwijs (een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken) van opzet. Ook de nieuwe C4 heeft meer dan een vleugje cross-over in zijn ontwerp. De fout van een te krap interieur wordt echter niet opnieuw gemaakt. Hiertoe beschikt de nieuwe C4 over een opvallend lange wielbasis. Toch maakt hij gebruik van een onderstel dat primair is ontwikkeld voor kleinere auto’s als de Opel Corsa en Peugeot 208. Is er sprake van een succesformule of (wederom) een recept voor mislukking? Om die vraag te beantwoorden doet Autointernationaal.nl op en rond het hellende vlak van Ronquière een test met de PureTech 130 uitvoering. Een symbolische locatie …

 

Wat voor auto is het?

De Citroën C4 PureTech 130 Feel kost in handgeschakelde vorm minimaal 26.890 euro. De geteste Shine versie is echter luxueuzer en niet voorzien van een handgeschakelde 6-bak maar van een 8-traps automaat. Dat drijft de prijs op tot 31.240 euro. Inclusief de opties op de testauto, zoals het Park Assist Pack, het Hifi Pack, een schuifdak en verwarmde zetels met massage functie, gaat het tarief nog verder omhoog, namelijk richting de 34 mille.

De techniek is conventioneel, maar voor de rest heeft Citroën niet bepaald op veilig gespeeld, want de nieuwe C4 is geen klassieke 5-deurs hatchback noch een volbloed SUV of cross-over. Met het apart koetswerkontwerp begeeft het Franse automerk zich in zekere zin op glas ijs, want is er nu sprake van ‘het beste van 2 werelden’ of van een auto met een hoog ‘vlees noch vis’ gehalte? Feit is dat Citroën niet beschuldigd kan worden van een gebrek aan stilistische moed. De Fransen steken dus hun nek uit met deze C4, maar door buiten de lijntjes te kleuren, kan het merk juist opvallen in dit belangrijke marktsegment. Bovendien: in het C segment hebben klassieke hatchbacks nog maar een marktaandeel van 28 procent. SUV modellen annex cross-overs claimen inmiddels 47 procent van de taart. Het is dus eigenlijk wel zo verstandig dat Citroën niet alleen op het hatchback paard wedt. Dat breekt modellen als de Opel Astra en Renault Mégane nu op.

Zoals gezegd gaat de nieuwe Citroën C4 opereren in het C segment, maar maakt hij gebruik van een onderstel dat primair is ontwikkeld is voor kleinere auto’s. Het gaat daarbij om het zogeheten CMP platform. Dit betekent dat de nieuwe C4 technisch nauw verwant is aan de DS 3 Crossback, de Opel modellen Corsa plus Mokka en het Peugeot duo 208 plus 2008. Het voordeel daarvan is niet alleen dat Citroën haar nieuwe compacte middenklasser tegen een relatief scherpe prijs kan aanbieden, maar ook dat hij leverbaar is in een volledig elektrische variant. Dergelijke uitvoeringen zijn er van de 3 Crossback, Corsa, Mokka, 208 en 2008 namelijk ook. Voor wat betreft de verbrandingsmotoren loopt de de C4 ook in de pas bij deze familieleden.

 

Is het wat?

Om een primair voor B segment auto’s ontwikkeld onderstel geschikt te maken voor een (compacte) middenklasser werd de wielbasis flink opgerekt. Van die extra centimeters profiteren vooral de achterpassagiers. Citroën claimt dat zij meer knieruimte tot hun beschikking hebben dan in om elke model van de concurrentie. Is het pleit daarmee in het voordeel van de C4 beslecht? Nee, want de Austin Maxi en Balanza waren ook bovengemiddeld ruim, maar allesbehalve succesvol. Er is dus meer voor nodig om de harten van de autoconsument te winnen. Bijvoorbeeld voldoende hoofdruimte voor de achterpassagiers. En juist in dat opzicht stelt de nieuwe C4 teleur; een gevolg van de schuin aflopende achterzijde. Volwassenen zullen ondervinden dat er achterin de Citroën echt te weinig plek is voor hun hoofd. Jammer.

Voor de rest is er sprake van klassiek Frans comfort, waardoor het (voorin) behaaglijk toeven is in de nieuwe C4 (en voor kinderen achterin). Citroën noemt de voorzieningen waarmee de inzittenden in de watten worden gelegd “Advanced Comfort” items. De C4 doet daardoor weldadig aan, maar keerzijde van de medaille is dat zijn weggedrag gekenmerkt wordt door een zekere wolligheid. Dat geldt wellicht niet voor de basisversie van de modelreeks die het zonder hydraulische ‘kussens’ in zijn veerpoten doet, maar daarmee kon niet worden gereden. Maar aan de andere kant: voor menig merk fan zullen die kussens nu net één van de hoofdredenen zijn om überhaupt deze Citroën te overwegen.

Minder dubbel is het beeld als het gaat om het praktisch gebruiksgemak. De C4 is van liefst 16 opbergvakken voorzien, met als grootste blikvanger de tablet schuiflade en -houder net boven het handschoenen vak.

Voor koffers etc. is er ook plek zat in de Citroën. Het bagageruimte volume bedraagt namelijk 380 liter (of 340 liter als men de laadvloer in de hoogste stand zet). Omklappen van de achterbank leuning levert een capaciteit van 1.250 liter op. Als Shine is de C4 voorzien van zalige zetels die ook onderdeel uitmaken van de Advanced Comfort behandeling. Dit meubilair kenmerkt zich door 15 millimeter dik schuim. Dat materiaal heeft een soort geheugen waardoor jij er wel diep in kan zakken zonder in te hoeven boeten aan ondersteuning.

De middenconsole van de nieuwe C4 oogt heel conventioneel want die is voorzien van traditionele knoppen voor de airconditioning. Dat maakt Autointernationaal.nl bijzonder blij. Niet alleen omdat die zoveel makkelijker te bedienen zijn dan de binaire pijlen die je bij Citroën modellen van een paar jaar terug moest aanraken op een touchscreen, maar ook omdat het ego van het Franse automerk klaarblijkelijk niet te groot is om haar fouten te erkennen (Thierry Baudet, lees jij mee?). Voortschrijdend inzicht heet zoiets. Toch blijken er grenzen te zijn in hoeverre Citroën tegemoet wil komen aan ouderwets gebruiksgemak. De temperatuur van de airconditioning moet namelijk (nog) wel ingesteld worden via de centrale display van het infomediasysteem.

Die zopgeheten Connect Nav installatie is overigens identiek aan dat van de C5 Aircross. Autointernationaal.nl begrijpt op zich dat Citroën niet elke keer het wiel opnieuw kan uitvinden, maar met deze C4 leek het merk met een schone lei te beginnen. Zijn licht signatuur zal namelijk ook toegepast worden op alle toekomstige Citroën modellen. Waarom dan ook niet een wat moderner ogend multimedia systeem? Is er hier nu sprake van een gemiste kans of van de beruchte Franse slag? Citroën heeft dan weer wel geïnvesteerd in kwalitatief hoogwaardige materialen wat, samen met de betere afwerking, leidt tot een allesbehalve goedkope interieurbeleving. De enige haar in de soep wat dit betreft is dat het digitale instrumentarium slechts 5,5 inch groot is. Voor de rest weet de upgrade zonder meer te overtuigen.

De hier geteste PureTech benzineversie heeft een geblazen 1,2 liter 3 cilinder onder de kap die 130 pk en 230 Nm levert. In 2021 volgt nog een 100 pk versie, terwijl het gamma aan de bovenkant zal worden uitgebreid met een variant die goed is voor 155 pk. Daarnaast kan er gedieseld en volledig elektrisch worden gereden in de C4. De 1.2 PureTech motor is een vlot molentje dat zijn verdiensten al meer dan bewezen heeft, maar die mede vanwege zijn distributieriem ook wat kwetsbaar is. Sprint- en verbruikscijfers zijn er nog niet, maar Autointernationaal.nl verwacht dat die niet sterk zullen verschillen van wat de prestaties van de Peugeot 2008. Die accelereert in 8,9 seconden naar 100 km/u en verstookt gemiddeld 5,6 liter benzine per 100 km. De handgeschakelde 6-bak doet zijn werk naar behoren, maar het comfortkarakter van de nieuwe C4 komt pas echt tot zijn recht met de 8-trapsautomaat. Die transmissie verdient dan ook altijd de voorkeur; althans in combinatie met de 130 pk motor.

Net als de C4 Cactus die inmiddels uit productie is en de C5 Aircross beschikt ook de nieuwe C4 over Progressive Hydraulic Cushions. Dat zijn een soort met olie gevulde schokdempers die de in- en uitgaande beweging van hun conventionele collega afremmen en daardoor zowel geleidelijker als zachter maken. Dat betekent een grotere neiging tot deinen, maar nooit op een manier dat het onrustig wordt aan boord. Fans van Citroën modellen met de hydropneumatisch opgehanging van weleer kunnen dus hun hart ophalen bij de nieuwe C4. Toch zal een dergelijk weggedrag niet ieders kopje thee zijn. Net zoals dat voor het design van de C4 geldt, zal ook zijn weggedrag liefhebbers en ‘haters’ hebben. De wolligheid waarop deze Citroën jou trakteert moet je dus liggen. Of anders gezegd: jij moet kunnen leven met het gebrek aan sportiviteit. Dynamische wordt het weggedrag van deze C4 namelijk nooit. Daarvoor hangt hij te veel door in bochten en is de elektrische bekrachtiging van de besturing veel te sterk. Gelukkig is er een actieve rijbaanhulp aanwezig die jou helpt om binnen de wegmarkering te blijven.

 

70%
70%
Awesome

De geteste C4 (130 pk, automaat, Shine uitrustingniveau) kost zonder opties 31.240 euro. Dat is voor een compacte middenklasser niet overdreven veel, maar ook niet weinig. Hoewel de Citroën in deze vorm mooi compleet is en de comfort troefkaart zo maximaal kan uitspelen, is Autointernationaal.nl toch benieuwd of een Feel versie met 100 pk en handbak (leverbaar in 2021) niet een betere koop is. Die gaat namelijk minder dan 25 mille kosten. En een eventuele Live versie kan rekenen op een prijskaartje van afgerond 22.500 euro. Eerlijk gezegd is dat toch meer het prijssegment waar de nieuwe C4 het van moet hebben, want een volwaardig alternatief voor de fijn geslepen segmentleider Volkswagen Golf is de Citroën beslist niet. Daarvoor zitten er te veel haken en ogen aan deze eigenzinnige Fransman.

Toch maakt de nieuwe C4 een verfrissende indruk in vergelijking met de grijze mussen die reeds te koop zijn in het C segment. Dit betekent ook dat er niet in grijstinten geoordeeld zal worden over deze Citroën. Het is zwart of wit. Je valt er als een blok voor, of je laat hem links liggen. De wollige fauteuils en het wollige weggedrag geweldig zijn beslist niet ieders smaak. Hetzelfde geldt voor de cocktail van carrosserievormen (hatchback, coupé en SUV). Niet iedereen zal bereid zijn om geld te betalen voor deze bijzondere mix die nog het meest doet denken aan de vorige generatie DS 4. Dat model werd een grote flop.

Autoconsumenten die 'gewoon' een compacte middenklasser willen, zullen vermoedelijk de voorkeur geven aan een meer rechttoe, rechtaan product zonder eigenaardigheden. Of besluiten om door te sparen voor een échte C segment middenklasser als de Ford Focus of Volkswagen Golf (vergeet niet dat de Skoda Scala, qua formaat en onderstel type goed vergelijkbaar met de Citroën, allesbehalve een succes is). Tegelijkertijd is de C4 ook geen echte SUV oftewel geen serieuze bedreiging voor modellen als de Jeep Renegade, Peugeot 2008 of Volkswagen T-Roc.

Het afzetpotentieel voor de C4 in deze vorm zou dus wel eens kleiner kunnen zijn dan Citroën hoopt. Dat geldt met name voor de conventioneel aangedreven uitvoeringen, waarvoor de tal van no-nonsense alternatieven beschikbaar zijn. Deze constatering betekent ook dat het verkoopaandeel van de elektrische ë-C4 uitvoering wel eens verrassend hoog zou kunnen worden.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (32)
    7

Reageren is niet mogelijk.