Nieuws telex: Alfa Romeo, Fiat en Jeep komen met een elektrische B segment SUV

0

+++ Vorige week was de autowereld in rep en roer: APPLE komt tóch met een elektrische, zelfstandig rijdende auto. Volkswagen sprak direct van een “zeer serieus te nemen concurrent”. In 2024 zou de zogeheten Apple Car in productie moeten gaan. Maar analisten waren direct sceptisch over deze tijdsplanning. Apple heeft weliswaar niet alleen haar merkimago als troef, maar ook een grote hightech kennis en een enorme financiële slagkracht. Toch is dit geen garantie voor succes van een elektrische auto. Ming-Chi Kuo, een vooraanstaande analist van Apple, denkt dat de uitrol wel eens veel langer op zich kan laten wachten. Hij spreekt over “mogelijk 2028 of later”. Kuo denkt dat de veelbesproken Apple Car niet zomaar een auto in de markt wil zetten, maar een ontwerp waarmee direct voorsprong op de gevestigde orde genomen kan worden. De ontwikkeling daarvan lukt niet in een paar jaar tijd, zo is zijn redenering. Als het tegenzit, zullen wij tot 2028 geduld moeten hebben, maar 2026 of 2027 lijkt Kuo waarschijnlijker. De analist denkt dat Apple vooral voor verschil moet gaan zorgen op het gebied van big data en kunstmatige intelligentie. Daarmee kan de technologie rondom autonoom rijden worden geoptimaliseerd. +++

+++ In BELGIE was de Volkswagen Golf afgelopen jaar de best verkochte auto. Daarna volgden de Renault Clio, de Mercedes A klasse (segmentleider op de zakelijke markt) en de Volvo XC40 (de best verkochte SUV). De rest van de top 20 bestaat uit de Skoda Octavia, de Citroën C3, de Peugeot 208, de Renault Captur, de Volkswagen Polo, de BMW X1, de Opel Corsa, de BMW 1-serie, de Hyundai Tucson, de BMW 3-serie, de Dacia Duster, de Peugeot 2008, de Dacia Sandero, de Ford Focus, de Mercedes CLA en de Volkswagen T-Roc. +++

+++ FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES investeert €166 miljoen in haar fabriek in het Poolse Tychy. Dit bedrag is bestemd voor nieuwe productieapparatuur. In de tweede helft van 2022 moeten de eerste exemplaren van de nieuwe generatie auto’s aldaar van de band rollen. Het gaat daarbij om een 3-tal B segment SUV modellen. Die zijn bestemd voor de merken Alfa Romeo, Fiat en Jeep. Zij worden leverbaar met zowel hybride techniek als volledig elektrische aandrijving. Als basis dient het eCMP platform van huwelijkspartner PSA. De Alfa Romeo Tonale, die eind volgend jaar in productie gaat, zal nog geen gebruik maken van dit Franse onderstel maar worden afgeleid van de Jeep Compass. In Tychy lopen momenteel de Fiat 500 en de Lancia Ypsilon van de band. In 2019 bedroeg de totale productie ruim 263.000 auto’s. De kans is groot dat de Fiat 500 (de versie met benzinemotor) en de Lancia Ypsilon medio 2022 uit productie gaan. +++

+++ HYUNDAI heeft de ‘submerk smaak’ te pakken. Eerder werden Genesis en Ioniq al van modelnaam gepromoveerd tot zelfstandig label van de Zuid Koreaanse autofabrikant. Daarmee richt Hyundai zich op respectievelijk het premium segment en de markt voor volledig elektrische auto’s. Voor waterstofmodellen wordt een apart submerk in het leven geroepen: HTWO. Daarbij gaat het niet alleen om personenauto’s, maar ook om onder andere treinen en zelfs vaartuigen. “Met HTWO vergroot Hyundai zijn activiteiten op het gebied van brandstofcel systemen. De volgende generatie moet worden toegepast in verschillende vormen van mobiliteit, zoals personenauto’s, bedrijfswagens, schepen en treinen. De brandstofcel van de volgende generatie zal niet alleen beschikbaar zijn voor veel verschillende mobiliteitsproducten en -diensten, maar ook verbeterde prestaties en duurzaamheid leveren tegen een schappelijke prijs in een lichtere architectuur met een grotere energiedichtheid”. Hyundai wil HTWO wereldwijd gaan uitrollen. Het label richt zich in eerste instantie op de thuismarkt Zuid-Korea en op de grote exportmarkten Verenigde Staten, Europa en China. Economisch opkomende markten als India en Brazilië volgen in 2035. In 2040 verwacht Hyundai een marktaandeel van 8 tot 10 % in de wereldwijde markt voor elektrische auto’s (met batterij of brandstofcel) te hebben. In de belangrijkste markten zal het Zuid Koreaanse concern in 2040 alleen nog maar geëlektrificeerde modellen aanbieden. Aan het nieuwe label wordt al 12 maanden gewerkt. Het submerk maakt een belangrijk deel uit van de routekaart voor het ‘Strategie 2025’ plan van Hyundai. Het Zuid Koreaanse concern wil wereldleider worden op het gebied van waterstoftechnologie en streeft er naar om ook buiten de automarkt hiermee actief te worden. Om die doelstelling te realiseren, sloot Hyundai eerder al een overeenkomst met het Britse Ineos. Met de batterij en brandstofcel modellen heeft het Zuid Koreaanse concern zich ten doel gesteld om in 2025 tot de 3 grootste fabrikanten van elektrische voertuigen te horen. Het geplande jaaroutput bedraagt dan 670.000 exemplaren, verdeeld over 560.000 emissievrije modellen met een batterij en 110.000 eenheden met waterstoftechniek. +++

+++ LG en MAGNA , beiden toeleveranciers van de auto-industrie, hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten met als doel het ontwikkelen van elektrische aandrijflijnen. Magna is een Canadees bedrijf dat vooral bekend is om bij de springen als autofabrikanten onvoldoende productiecapaciteit hebben, maar levert ook elektronica. Er wordt onder andere gewerkt aan zelfstandig rijdende taxi’s voor Lyft. In de vorm van de bouw van de I-Pace voor Jaguar heeft Magna reeds ervaring met elektrische aandrijflijnen. LG levert onder andere accupakketten voor elektrische auto’s. Ook is het basisontwerp van de Chevrolet Bolt / Opel Ampera-e van dit bedrijf afkomstig. De nieuwe joint venture heeft de naam LG Magna e-Powertrain gekregen. In 2021 zullen de gezamenlijke activiteiten van de beide bedrijven van start gaan. +++

+++ Burmester heeft aangekondigd dat het bedrijf een nieuw 4D audiosysteem gaat uitbrengen voor de nieuwe MERCEDES S klasse. Nu kennen we 3D, maar wat is 4D? Het antwoord is volgens Burmester verbluffend: het Burmester 4D ‘surround sound’ systeem brengt niet alleen de geluidservaring vanuit alle mogelijke richtingen over, maar ook via de zittingen van de autostoelen. Dit werkt door middel van zogeheten structuur geluidomzetters, oftewel exciters, die in de zitting zijn geïntegreerd. Deze oplossing was al lang bekend van de thuisbioscoop, maar voor auto’s is er volgens Burmester sprake van een primeur: Doordat men de muziek niet alleen door de oren ervaart, maar door het hele lichaam, krijgt men een compleet nieuwe geluidservaring. Deze naar eigen zeggen holistische benadering komt het beste tot zijn recht wanneer het systeem is afgestemd op de luisteraar. Gelukkig kent het door Mercedes gebruikte audiosysteem veel personalisatie mogelijkheden. Daarmee kan een geluidsprofiel worden gecreëerd dat is aangepast aan de specifieke voorkeuren. Het 4D audiosysteem bestaat uit 31 hoogwaardige luidsprekers en 8 exciters voor wat een “allesomvattende geluidservaring” wordt genoemd. In de voorstoelen zijn speciale luidsprekers geïnstalleerd om het omgevingsgeluid voor de bestuurder en voorpassagier te versterken. Deze luidsprekers, die dichter bij het oor zijn geplaatst, zorgen ook voor een heldere stemweergave tijdens telefonie. Het totale vermogen bedraagt bijna 2.000 Watt. Dina Hoenge, marketingdirecteur bij Burmester, zegt: “De auto biedt ideale omstandigheden om van muziek te genieten. Bovenal zijn hoogwaardige geluidsoplossingen een essentieel onderdeel geworden van de beleving in het mobiele luxesegment. Samen met Mercedes-Benz zorgen we al jaren voor onvergetelijke geluidservaringen en zijn we bijzonder trots dat we goed geluid steeds toegankelijker maken. We kijken uit naar de opwindende projecten die onze gemeenschappelijke toekomst in petto heeft”. Voor de niet-muziekliefhebber is er ook een leuke toepassing. Kies stampende housemuziek, draai de weergave van hoge tonen en middentonen helemaal weg, draai het volume van de overgebleven lage tonen helemaal open en laat je lekker masseren door je autostoel. Masseurs kunnen aan de slag met het ontwikkelen van de juiste massagemuziek om naar de autostoel te sturen. Zoals reeds vermeld, is het Burmester 4D surround soundsysteem voor het eerst te ervaren in de nieuwe S klasse. +++

+++ Welke autofabrikanten hebben de hoogste SCHULDEN ? Vorig jaar steeg de schuldenlast in deze branche aanzienlijk. Dat becijferde de in Londen gevestigde vermogensbeheergroep Janus Henderson. Van de 10 wereldwijde bedrijven met de grootste schuldenberg, zijn er 5 actief in de auto-industrie. Volkswagen is het bedrijf met de grootste schuldenberg ter wereld. Het staat meer dan $190 miljard in het rood. Het wordt op de voet gevolgd door de Amerikaanse technologiegigant AT&T, met bijna $180 miljard schulden. Daimler staat er op een weinig benijdenswaardige derde plek. Dat staat $151 miljard in het rood. Eén plek lager staat Toyota, dat &138 miljard op de negatieve zijde van z’n balans verzamelde. Daarmee zijn 3 van de 5 bedrijven met ’s werelds grootste schuldenlast actief op de automarkt. Lager in de top-10 komen we ook nog Ford ($122 miljard) en BMW ($114 miljard) tegen. De hoge schuldenlast heeft niet perse negatieve gevolgen voor het functioneren van de bedrijven. Ze worden namelijk voor een groot deel veroorzaakt door de financieringsafdeling omdat heel wat mensen hun auto leasen, huren en op afbetaling kopen. Dat verklaart ook de aanwezigheid van de Duitse premium spelers in die lijst. Die auto’s worden het vaakst via financieringsformules aangeschaft. +++

+++ Vanuit Brussel is er inmiddels goedkeuring voor de vorming van de nieuwe autogroep STELLANTIS . Bij Fiat Chrysler Automobiles wist men al enkele weken geleden dat het met het huwelijksplan met PSA goed zou komen. De taken werden verdeeld en John Elkann heeft als leider van de grootste aandeelhouder (Exor), het personeel toegesproken middels een brief. Het nieuwe tijdperk is vanaf eind volgende maand een feit. Door het vertrek van Ferrari topman Louis Camilleri, speculeerde men in de media dat Mike Manley wel eens de nieuwe nummer één in Maranello zou kunnen worden, maar niets blijkt minder waar. Manley gaat namelijk terug naar de plek waar hij grote successen boekte met het merk Jeep, namelijk de Verenigde Staten. Daarbij komt nu de belangrijke taak bij om de Zuid-Amerikaanse activiteiten van Stellantis aan te sturen. Hiermee zal hij de rechterhand zijn van CEO Carlos Tavares, die Stellantis vanuit Europa zal gaan coördineren. +++

+++ TESLA is en blijft het voorbeeld voor andere autobouwers en daarin komt voorlopig geen verandering. De Model 3 is een voldoende ruime gezinsauto, kan doorgaan voor relatief betaalbaar en biedt een actieradius waar de concurrentie niet van terug komt. Volgend jaar moet de leveringen van de Model Y als nieuwe leaselieveling op gang komen. Analisten van investeringsbank UBS hebben de accupakketten van verschillende fabrikanten van elektrische auto’s aan een onderzoek onderworpen en daaruit blijkt dat Tesla nog altijd de leidende positie inneemt. De betreffende aandrijflijn is de beste die er is en qua accupakketten lukt het om de inkoopprijs steeds verder omlaag te krijgen. Andere bedrijven zijn druk bezig met het kopiëren van Tesla. Zo worden bijvoorbeeld de cilindervormige cellen overgenomen. Vooral Volkswagen is volgens de analisten een geduchte concurrent: dit bedrijf investeert een miljardenbedrag in elektrisch rijden en is rap bezig om een vooraanstaande fabrikant van elektrische auto’s te worden, alhoewel het nog een paar jaar duurt voordat ‘Wolfsburg’ op gelijke voet staat met Tesla. Toyota zet zo’n beetje al haar kaarten in op Solid State accutechniek. Maar die innovatie heeft zich op de markt nog niet kunnen bewijzen. De positie van Tesla is daardoor vooralsnog onbedreigd. De Amerikaanse autobouwer stevent dit jaar af op een recordaantal leveringen. Tesla is vastbesloten om het ronde aantal van 500.000 auto’s te halen. Het gaat om personenwagens die daadwerkelijk worden geleverd en dus niet ergens op een parkeerplaats belanden, in afwachting van een koper. Om deze doelstelling te kunnen realiseren, moeten er dit kwartaal 181.000 auto’s worden afgeleverd; een record. In de periode juli t/m september werden er 145.036 klanten blij gemaakt met een nieuwe Tesla. Het bedrijf produceert haar auto’s nu zowel in de Verenigde Staten als Sjanghai. De bouw van een fabriek in Duitsland is volop gaande. Daar moeten vanaf eind 2021 de Model 3 en Model Y geproduceerd gaan worden. +++

Reageren is niet mogelijk.