Autoverkopen Nederland: Volkswagen op alle fronten aan kop

0

Uit de officiële cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC blijkt dat er in november 33.499 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet zijn. Dat is 14,3 procent minder dan in dezelfde maand van 2019 toen er 39.092 registraties waren en bijna 5 procent meer dan in oktober.

Tot en met november werden in Nederland 313.501 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet, oftewel ruim 90.000 stuks (22,3 procent) minder dan in de eerste 11 maanden van vorig jaar. De brancheverenigingen gaan voor 2020 uit van een eindtotaal van 350.000 registraties, terwijl dat er in het vorige kalenderjaar 446.000 waren. Omdat de fiscale bijtelling voor zakelijke rijders met een elektrische auto vanaf 1 januari omhoog gaat van 8 procent over de eerste 45.000 euro van de consumentenprijs naar 12 procent over de eerste 40.000 euro, verwachten RAI Vereniging en BOVAG in december nog een run op elektrische auto’s. Voor 2021 is de prognose van beide partijen dat er 400.000 nieuwe personenauto’s verkocht gaan worden, hoewel de realisatie van dat aantal grotendeels afhankelijk is van de ontwikkelingen rondom het corona virus.

 

Merken

De populairste automerken in november 2020 waren achtereenvolgens Volkswagen met 3.957 exemplaren en 11,8 procent marktaandeel, Renault (2.540 en 7,6 procent), Peugeot (2.425 en 7,2 procent), Kia (2.402 en 7,2 procent), Toyota (2.298 en 6,9 procent), Volvo (2.136), Opel (2.133), Ford (1.984), Skoda (1.806) en Audi (1.453). Ook cumulatief staat Volkswagen met kop en schouders bovenaan met 35.391 stuks, tegenover 25.649 stuks van de nummer 2 van Nederland, Kia. Maar in vergelijking met 2019 valt Volkswagen 21,8 procent terug. Kia registreerde juist 6,2 procent meer auto’s in de eerste 11 maanden. Peugeot staat met 22.121 stuks op de derde plek (-21,8 procent ten opzichte van vorig jaar). Vorig jaar stond Kia na 11 maanden nog op de 5de plek en Opel op nummer 2.

Merken die in november tegen de corona verdrukking in juist meer auto’s wisten te verkopen dan in dezelfde maand van 2019, waren in alfabetische volgorde Audi (dankzij de nieuwe A3 en de e-Tron), DS (profiteert met de 3 Crossback E-Tense van de gestegen vraag naar elektrische auto’s), Fiat (hybride techniek voor de 500 helpt), Ford (deed met zowel de Fiesta als de Focus en Puma goede zaken), Jeep (de Compass is terug van even weggeweest), Land Rover (pluste dankzij de Range Rover Evoque), Lexus (de UX is er ook in elektrische uitvoering), MG, Mitsubishi (de Space Star was in november een verkoopster), Opel (lang leve de (elektrische) Corsa), Peugeot (pluste dankzij de elektrische versies van de 208 en 2008), Smart (het leed van het saneren van de benzineversies is eindelijk geleden), Suzuki (deed goede zaken met de vernieuwde Ignis) en Volvo (de XC40 ging als een tierelier in november).

Na jaren van indrukwekkende groei is de verkoop van Tesla’s in Nederland geïmplodeerd, zo blijkt uit de nieuwe cijfers. In de eerste 11 maanden van dit jaar heeft dit jonge automerk haar afzet met meer dan 73 procent zien terugvallen, hetgeen veel sterker is dan de krimp van de gehele automarkt (min 22 procent). Alleen Alfa Romeo komt in de buurt met een afname van 65 procent, gevolgd door Smart, Jeep en Jaguar met dalingen van respectievelijk 58 procent en 56 procent.

 

Modellen

De populairste automodellen in november 2020 waren achtereenvolgens de Volkswagen ID.3 met 1.499 exemplaren en 4,5 procent marktaandeel, de Volvo XC40 (1.325 en 4,0 procent), de Kia Niro (1.217 en 3,6 procent), de Opel Corsa (955 en 2,9 procent), de Toyota Yaris (827 en 2,5 procent), de Ford Focus (825), de Renault Captur (824), de Renault Clio (813), de Peugeot 2008 (752) en de Peugeot 208 (733). De Volkswagen ID.3 is nieuw dit jaar, terwijl de Volvo XC40 in vergelijking met november 2019 liefst 284,1 procent weet te plussen. Winst is er ook voor de Kia Niro (14,9 procent), de Opel Corsa (+ 408,0 procent) en de Toyota Yaris (83,8 procent). De Volkswagen ID.3 had afgelopen maand een marktaandeel van 4,5 procent.

De top 10 van best verkochte elektrische auto’s in de periode 1 t/m 30 november waren achtereenvolgens de Volkswagen ID.3 (1.499), de Volvo XC40 Recharge P8 (794), de Kia e-Niro (713), de Hyundai Kona Electric (519), de Polestar 2 (502), de Audi e-Tron 382, de Renault Zoé (271), de Skoda Citigo iV (242), de Mazda MX-30 (210) en de Peugeot e-2008 (202) . Volkswagen wil haar marktleiderschap in het segment voor elektrische vasthouden door bij de fabriek een groot aantal exemplaren van de First Edition uitvoeringen in te kopen. Die staan nu her en der in het land opgeslagen. De opmars van elektrische auto’s zet, mede dankzij de op 1 januari wijzigende fiscale regelgeving, dus lekker door. Afgerond 20 procent van de personenauto’s die afgelopen maand op kenteken werd gezet, was namelijk een elektrisch exemplaar.

Buiten de top 10 , maar niettemin leuk te melden is de komst van een nieuweling in de verkoopstatistieken: Het Chinese Aiways zette 45 stuks van de U5 op Nederlands kenteken. Deze elektrische auto kost volgend jaar minimaal 39.950 euro, maar voor nu is men nog op de voormalige verhuur versie van 41.850 euro aangewezen. Je krijgt dan 410 kilometer actieradius en 197 pk. Grote afwezige in de top 10 van best verkochte elektrische auto’s is natuurlijk Tesla. Maar dit merk kan zich in december revancheren met een bootlading vol exemplaren van de Model 3. Verder zijn afgelopen maand 2 stuks van de Model Y op kenteken gezet, al zijn die vermoedelijk bestemd voor intern gebruik. Van de Model 3 werden afgelopen maand slechts 91 exemplaren op kenteken gezet.

 

Reageren is niet mogelijk.