Prijs vergelijking vernieuwde Jaguar F-Pace SVR

0

Het was al een van de dikste auto’s in zijn segment, maar nu is hij nog vetter geworden: de Jaguar F-Pace SVR. Het is SUV auto die alles net even anders dan anders doet dan de Duitse gevestigde orde en daarmee het met benzine gevulde hart nog sneller laat kloppen.

Jaguar voerde in september een facelift door bij de F-Pace. Een vernieuwde SVR uitvoering hielden de Britten toen nog onder de pet. Vandaag presenteert Jaguar de opgefriste F-Pace SVR alsnog. Die is krachtiger dan ooit dankzij meer koppel voor de 5,0 liter V8 motor.

Om de recent gefacelifte F-Pace van de originele versie uit 2016 te kunnen onderscheiden, moet je 2 keer kijken. Dan zal je zien dat de Jaguar nieuwe LED koplampen met dag verlichting in Double J vorm heeft gekregen. Verder is het uitbundige spoiler- en bumperwerk iets aangepast. Aan de achterzijde zien we gewijzigde lichtunits. De cW luchtweerstand waarde daalt dankzij de veranderde spoilers van 0,37 naar 0,36.

Het interieur werd ingrijpender vernieuwd. Daar monteert Jaguar nu ook in de SVR uitvoering van de F-Pace het PiviPro infomediasysteem. Daarnaast kan de klant rekenen op nieuwe materialen. Die moeten zorgen voor een aangenamere ambiance.

Motorische aanpassingen zijn er ook want de F-Pace kan nu ook in een plug-in hybride uitvoering worden besteld. Maar de echte smaakmaker van het gamma blijft de absolute topversie van het gamma, de SVR. Ook in vernieuwde vorm beschikt die over een 550 pk sterke 5,0 liter V8 met supercharger. Maar het maximum koppel van de aan een 8-traps automaat van ZF gekoppelde motor stijgt van 680 Nm naar 700 Nm koppel. Daarmee dendert de afgetrainde F-Pace voortaan in 4 seconden naar 100 km/u oftewel 0,3 tel sneller dan voorheen. Zijn topsnelheid bedraagt 286 km/u. Dat is toch leuker dan “begrensd op 250 km/u”. Voor de facelift was de koek bij 283 km/u op. Tegenwoordig hebben bijna alle concurrenten een motor met 1 of 2 turbo’s. Die hebben 2 nadelen. De eerste is het turbo gat: het duurt even voordat de motor bij de les is. Het tweede nadeel is het geluid. In veel gevallen tempert de turbo het akoestische genot. Bij het Jaguar blok is dat niet het geval. De V8 klinkt geweldig en reageert direct op gaspedaalcommando’s. Jaguar meldt trots dat het verbruik van de F-Pace SVR is gedaald. Al gaat het vermoedelijk om een marginaal verschil en blijft deze grote SUV met V8 motor van een slok houden.

Jaguar zegt ook de Dynamic rij modus te hebben verbeterd en een Dynamic Launch functie te hebben toegevoegd. Met die laatste voorziening blijven de 4 wielen ook tijdens het schakelen aangedreven, wat de acceleratie bevordert. Andere aanpassingen zijn een verbeterde stuurinrichting en een aangepast onderstel. De F-Pace SVR moet daardoor onder meer bij lagere snelheden meer veercomfort bieden. Ook monteert Jaguar grotere, krachtigere remmen achter de lichtmetalen velgen die voorzien zijn van meer koeling. Zowel voor als achter hebben de remschijven een diameter van bijna 40 centimeter. Het bijbehorende pedaal zou nu meer gevoel moeten bieden.

JaguarMaseratiMercedesPorsche
F-PaceLevanteGLC Cayenne Coupé
SVRSAMG 63 4Matic+S
158.820 euro154.003 euro157.153 euro153.900 euro

De prijs van de vernieuwde Jaguar F-Pace SVR bedraagt 158.820 euro. Bestellen kan per direct.

 

Reageren is niet mogelijk.