Akio Toyoda, de topman van Toyota, heeft zeer gemengde gevoelens bij de ongebreidelde elektrificatie die de regeringen opleggen aan autofabrikanten. De Japanner trapt daarom op de rem bij het overstappen op elektrisch rijden.
De topman van Toyota is van mening dat de overstap naar elektrisch rijden niet moet worden overhaast. Toyoda (foto) zegt dit ook als voorzitter van de vereniging van Japanse autofabrikanten JAMA. Hij waarschuwt de autoriteiten van zijn land, en tegelijk ook buitenlandse regeringen, met die van Europese landen op kop, voor de risico’s die verbonden zijn aan een te snelle overgang naar volledig elektrisch rijden. Daarbij wijst hij vooral naar de tekortschietende infrastructuur en de energieproductie die lang niet altijd duurzaam is.

Begin deze maand maakt de Japanse regering bekend dat zij in 2030 de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor wil verbieden. Deze deadline van 10 jaar baart de topman van Toyota die de Japanse baas zorgen. Volgens Toyoda denken de politici niet aan de implicaties van het verbod op auto’s met een verbrandingsmotor (waartoe dus ook hybride modellen behoren). De topman van Toyota stelt dat wij niet moeten vergeten dat er niet alleen een technische kant aan de transitie zit, maar ook een sociaal model dat dan volledig herzien moet worden. Welke maatregelen zijn nodig om voldoende elektriciteit te kunnen opwekken om een wagenpark dat grotendeels bestaat uit modellen met batterijaandrijving te kunnen voeden? Welke investeringen in de laadinfrastructuur zijn nodig? En hoe kan een sociale ramp worden voorkomen als gevolg van de ineenstorting van het huidige economische model van de auto-industrie, waardoor miljoenen banen verloren gaan? Tenslotte zorgt elektrificatie voor een verhoging van de autoprijzen, waardoor minder welvarende consumenten geen nieuwe personenwagen meer kunnen kopen.
Bovendien produceren tot op heden niet alle landen hun energie op dezelfde manier. Sommigen gebruiken kerncentrales, anderen vertrouwen op steenkool of aardgas. In het tweede geval is er van duurzame elektriciteitsproductie niet of nauwelijks sprake. De positieve impact op het milieu zou daardoor wel eens tegen kunnen vallen. In ieder geval zal de afname van de luchtvervuiling die de elektrische mobiliteit met zich meebrengt sterk van land tot land verschillen. Toyota voelt zich daarom niet senang bij een grootschalige transitie naar modellen met batterijaandrijving. Daarom investeert deze autofabrikant, net als Hyundai en Honda, ook in waterstofmodellen. De nieuwe Mirai (foto) is daar het jongste voorbeeld van. Overigens zijn der ook autofabrikanten (Mazda, Porsche, Volkswagen) die onderzoek doen naar synthetische brandstoffen op basis van niet fossiele basismaterialen. Net als waterstofaandrijving moet dit alternatief zich qua technische en industriële haalbaarheid nog bewijzen en staat de techniek nog in de kinderschoenen.

Toyoda stelt dat de diverse overheden de auto-industrie daarom meer tijd moet gunnen. De tot nu toe aangekondigde deadlines voor het verbod op auto’s met een verbrandingsmotor (doorgaans 2030 of 2035, al wordt 2025 of 2040 ook genoemd) laten weinig tijd over om bovengenoemde alternatieven verder te ontwikkelen en kinderziektevrij te maken zodat de technieken geschikt worden voor massaproductie. Toyoda denkt dat hiervoor 1 tot 2 generaties van een model nodig zijn. Die passen niet bij een agenda met 2030 als deadline. Er is dus te weinig tijd en de versnelling van het R&D proces voor alternatieve aandrijflijnen brengen aanzienlijke kostenverhogingen met zich mee die onvoldoende terugverdiend kunnen worden bij de verkoop omdat de marges steeds kleiner zijn dan bij auto’s met een verbrandingsmotor. Dat geldt voor personenwagens met batterijtechnologie, maar ook voor waterstofmodellen en voor motoren die op een synthetische brandstof kunnen draaien.
De baas van Toyota heeft natuurlijk een groot eigenbelang bij het verkondigen van dit doemscenario: de autofabrikant wil zo lang mogelijk stekkerloze hybride modellen blijven verkopen. Dat zijn auto’s waarvan de ontwikkelingskosten als lang en breed zijn terugverdiend en waarop dus dik verdiend wordt. Maar het lijkt er op dat Toyoda beseft dat het gevecht tegen de bierkaai is. Vorige week kondigde Toyota namelijk een gloednieuw elektrisch platform aan waarbij gebruik gemaakt gaat worden van revolutionaire batterijen. Ook is zojuist de C+pod emissievrije stadsauto gepresenteerd (foto). Dit roept de vraag op met hoeveel toewijding de ontwikkeling van deze architectuur respectievelijk dit model is gebeurd als de CEO van het bedrijf er niet eens in gelooft…

