Toyota start nieuwe Europese waterstofdivisie

0

Toyota heeft in Europa een nieuwe divisie opgericht: de Fuel Cell Business Groep. Doel daarvan is de ontwikkeling van op waterstof gebaseerde aandrijf systemen in Europa.

Door het beschikbaar stellen van haar Fuel Cell System aan andere commerciële partijen wil Toyota de adoptie van waterstof als alternatieve aandrijfvorm versnellen. Thiebault Paguet, de directeur van de nieuwe divisie, stelt: “De voordelen van waterstof zijn zonneklaar. Daarom verwachten wij op korte termijn dat de wereldwijde verkoop van onze brandstofcel systemen met factor 10 zal toenemen. Het is ook de reden waarom wij onze productiecapaciteit drastisch hebben vergroot”. Eerder dit jaar sloot Toyota zich al aan bij Missie H2, een consortium dat zich sterk maakt voor waterstoftechnologie en waarvan ook partijen als de Gasunie, Shell Nederland en Stedin lid zijn. De Fuel Cell Business Groep is gevestigd in Brussel.

Toyota introduceerde in 2014 de Toyota de Mirai, de eerste sedan die is uitgerust met waterstof technologie. Inmiddels is de opvolger van deze emissievrije sedan klaar. Die wordt vanaf maart volgend jaar in ons land leverbaar. Toyota geeft voor de tweede generatie Mirai een actieradius van 650 kilometer op. Daarnaast is de prijs met afgerond 15 mille verlaagd tot 65.995 euro. Andere fabrikanten, zoals Daimler en de Volkswagen Groep, besloten eerder dit jaar te stoppen met de ontwikkelingen van waterstoftechnologie, vooral vanwege de hoge kosten.

Toyota gaat daarentegen serieus werk maken van waterstof als alternatieve aandrijfvorm. Het doel is om duidelijk te maken dat men zich voor wat betreft mobiliteit van de toekomst niet blind dient te staren op elektrische auto’s met een batterij. De brandstofcel technologie is namelijk ook geschikt voor andere toepassingen dan auto’s. Vrachtwagens, stadsbussen, vorkheftrucks en generatoren kunnen er ook van profiteren. Toyota voert ook tests uit met boten en treinen die door waterstof worden aangedreven.

Om de introductie van waterstof in Europa te versnellen, concentreert Toyota zich op waterstofclusters of ecosystemen waar een lokale infrastructuur transportvloten en mobiliteitsdiensten op waterstof ondersteunt. De Fuel Cell Business Groep zal daarom volgens Paguet (foto) intensief gaan samenwerken met industriële partners, nationale en regionale overheden en organisaties om zo de ontwikkeling van waterstof op meer Europese locaties te stimuleren en vooruitgang te boeken.

Reageren is niet mogelijk.