VDL Nedcar schrapt 750 banen

0

VDL Nedcar in het Limburgse Born schrapt 750 banen. Dat is een zesde van het totale aantal werknemers van de autofabriek. Het gaat daarbij om 150 man vast personeel en 600 flexkrachten. De directie sluit niet uit dat er later nog meer ontslagen zullen vallen.

In Born worden door VDL Nedcar in opdracht van BMW enkele modellen van het merk Mini en de X1 gebouwd. De verkopen daarvan vallen door de corona crisis echter veel lager uit dan verwacht. In oktober al werd bekend dat BMW in 2023 helemaal stopt met het laten produceren van auto’s door de Limburgse fabriek.

VDL Nedcar directeur Paul van Vuuren (foto) zegt dat er alles aan wordt gedaan om de gedupeerde personeelsleden van werk naar werk te begeleiden. Er komt tevens een vrijwillige vertrekregeling. Desondanks worden gedwongen ontslagen niet uitgesloten. Van Vuuren spreekt van een hard gelag. “Dit doet zeer, temeer omdat wij eerder hadden ingeschat dat het productievolume iets zou kunnen stijgen. Volgens een recente, harde calculatie van BMW, gaan we vanwege de nog steeds roerige tijden in de auto-industrie, echter op volume inboeten”.

Werknemers die moeten vertrekken, kunnen mogelijk aan het werk bij andere bedrijfsonderdelen van de VDL Groep waartoe Nedcar behoort. Van Vuuren heeft eerder meegedeeld nog altijd in onderhandeling te zijn met mogelijke nieuwe opdrachtgevers voor de Nederlandse autofabriek. Hij bevestigt dat er gesprekken lopen met zowel Europese spelers als autofabrikanten uit China, Zuid-Korea en de Verenigde Staten. Minister Eric Wiebes van Economische Zaken heeft toegezegd dat het kabinet alles in het werk zal stellen om mee te zoeken naar opdrachtgevers voor VDL Nedcar.

Van Vuuren: “Partijen zijn echt geïnteresseerd. Wij hopen uiterlijk eind 2021 een nieuwe klant of klanten binnen te halen. Dan hebben we vervolgens de tijd om de fabriek aan te passen voor de productie van nieuwe auto’s”. In voorbereiding daarop wil VDL Nedcar de huidige fabriek alvast gaan uitbreiden. Van Vuuren hoopt dat het provinciebestuur daar binnenkort goedkeuring voor geeft. Volgens hem is dat belangrijk, omdat de uitbreiding het makkelijker maakt om een nieuwe klant aan te trekken. De directeur zei eerder overigens nog dat hij optimistisch gestemd is over de toekomst van de autofabriek.

BMW en VDL Nedcar werken sinds 2014 samen. Eerst werden er alleen auto’s voor het merk Mini geproduceerd (de Hatchback, de Cabrio en de Countryman), maar in 2017 kwam daar de X1 bij. Afgelopen juni werd bekend dat BMW de volgende generatie van deze SUV niet meer bij Nedcar laat bouwen. Dit vanwege de wereldwijde crisis op de automarkt als gevolg van het corona virus. BMW heeft daardoor zelf voldoende productiecapaciteit om de nieuwe X1 te gaan bouwen. Ook voor de volgende generatie Mini Countryman zullen de Duitsers geen beroep meer doen op de fabriek in Born. Die komt in 2023 op de markt.

In 2018 werkten er ongeveer 7.200 mensen bij VDL Nedcar. Vorig jaar heeft het bedrijf al afscheid genomen van een groot aantal tijdelijke medewerkers. Momenteel heeft VDL Nedcar minder dan 5.000 man in dienst. Dat worden er binnenkort dus nog 750 minder. “Wij hebben de gewenste productievolumes doorgekregen van BMW en dat noodzaakt ons tot deze ingreep”, aldus Van Vuuren. “De autoverkopen staan onder druk en BMW heeft simpelweg minder exemplaren van ons nodig.

Hoewel de productie de komende 3 jaar nog doorgaat, wordt deze volgend jaar al wel teruggeschroefd. Na de ontslagen zullen er nog zo’n 4.000 werknemers overblijven bij VDL Nedcar. Dat is niet genoeg om op termijn rendabel te zijn, aldus Van Vuuren. Dat is dus des te meer reden om tijdig nieuwe opdrachtgevers te vinden. Anders zijn deze 750 ontslagen nog maar het begin. Voor de 600 uitzendkrachten die bij VDL Nedcar hun baan verliezen, wordt geen aparte regeling gemaakt. Van Vuuren: “Zij gaan terug naar het uitzendbureau. Als onafhankelijke autobouwer bewegen wij mee met de marktontwikkelingen”.

Los van het besluit van BMW zijn het voor VDL Nedcar sowieso bijzonder woelige tijden. In het voorjaar kwam de productie in de fabriek helemaal stil te liggen omdat door de corona crisis onderdelen uit China niet konden worden geleverd. Diezelfde pandemie zorgt er dus ook voor dat wereldwijd de vraag naar personenwagens afneemt. Bovendien zorgen nieuwe uitstoot normen, handelsconflicten en de overgang naar elektrisch rijden er voor dat de automarkt behoorlijk op zijn kop staat en door een zeer turbulente periode gaat.

VDL Nedcar is de enige grote autobouwer in Nederland en begon eind jaren zestig als een fabriek van DAF. De 44 rolde toen als eerste model in Born van de band. Daarna volgden de 55, 66 en 46. Het bedrijf heeft vervolgens auto’s gebouwd voor onder meer Volvo (66, 340/360, 440/460/480, S40/V50), Mitsubishi (Space Star, Carisma, Colt, Outlander) en Smart (Forfour). Sinds 2014 worden er auto’s voor de merken BMW en Mini gebouwd, maar dat hoofdstuk nadert dus ook zijn einde. Ron Peters van vakbond FNV spreekt in een eerste reactie van een dramatische situatie.

Voor wat betreft een nieuwe klant voor VDL Nedcar wil Van Vuuren zich vooral richten op Chinese startende ondernemingen die elektrische auto’s willen laten bouwen. “Dat is voor ons een grote kans. Ik heb ook geen glazen bol, maar ik heb er groot vertrouwen in dat wij straks weer andere auto’s bouwen”, aldus de fabrieksdirecteur. Mocht VDL Nedcar een dergelijke Chinese speler aan de haak slaan, dan kan die op termijn uitgroeien tot een serieuze concurrent voor BMW. De betreffende startende ondernemingen opereren namelijk in het hogere prijssegment en willen zich met hightech gaan onderscheiden.

 

Reageren is niet mogelijk.