Aanvechten boete scanauto loont

0

Automatische scanauto’s, waarmee steeds meer gemeentes controleren op betaald parkeren, schrijven nogal eens onterecht een boete uit. Het aanvechten van zo’n bekeuring is dan ook vaak succesvol. In Utrecht en Rotterdam verviel driekwart van de boetes na het bezwaar. In Den Haag een derde.

Door de kentekens van geparkeerde auto’s te scannen, kunnen gemeentes streng handhaven. Omdat automobilisten hun kenteken moeten invoeren op de parkeermeter, is meteen duidelijk wie niet betaald heeft. Maar regelmatig is er sprake van onterechte boetes. Die zouden vooral komen doordat de scanauto’s de situatie niet goed kunnen inschatten, zegt een bedrijf dat helpt bij het aanvechten van boetes. In Amsterdam worden veruit de meeste boetes uitgeschreven. In 2019 waren dat er in totaal 551.150. Daartegen maakten 70.513 mensen bezwaar, van wie 46.662 met succes. Twee derde van alle aangevochten parkeerboetes werd dus kwijtgescholden.

 

Parkeerboetes per stad

Amsterdam: 551.150 boetes door scanauto’s, 13 procent maakte bezwaar, 66 procent van bezwaren toegewezen

Rotterdam: 345.000 boetes, 15 procent maakte bezwaar, 75 procent van bezwaren toegewezen

Den Haag: 267.132 boetes, 13 procent maakte bezwaar, 37 procent bezwaren toegewezen

Utrecht: 48.067 boetes, 15 procent maakte bezwaar, 75 procent bezwaren toegewezen

 

De scanauto’s zien alleen of een auto goed geparkeerd staat en of er betaald is, maar niet of iemand naar de parkeerautomaat loopt of aan het laden en lossen is. Bovendien zou in de software niet altijd goed te zien zijn of er een vergunning is. Ook als er sprake is van ene ontheffing of een invalide parkeerkaart wil een scanauto nog wel eens in de fout gaan.

De gemeente Amsterdam wijst in het geval van de vele onterechte boetes op het eigen coulancebeleid. “Vaak gaat het om zaken waarbij de parkeerder wel heeft betaald, maar daarbij zelf een fout heeft gemaakt. Een typefout bij het invoeren van het kenteken, een verkeerde locatie of iemand die net één straat buiten zijn vergunningsgebied heeft geparkeerd. In dat soort gevallen worden bezwaren, als het om een eerste vergissing gaat, toegewezen”. Dat de menselijke maat verloren gaat, zoals veel klagers zeggen, bestrijdt de gemeente. “Elke scan die binnenkomt als ‘niet betaald’ of ‘geen geldige parkeervergunning afgegeven’ wordt op kantoor handmatig aan de hand van de foto’s van het kenteken en omgevingsfoto’s gecontroleerd. Bij twijfel gaat een parkeercontroleur op een scooter of elektrische fiets naar de geparkeerde auto”, laat een woordvoerder weten. Op alle parkeerboetes wordt nog een nacontrole gedaan, om vertragingen in het systeem eruit te filteren die tot onterechte naheffingen leiden. Pas na deze controles worden de parkeerboetes verstuurd. “Het beboeten is dus deels mensenwerk, deels geautomatiseerd”.

“Ook al zeggen gemeenten dat ze de boetes op kantoor beoordelen en eventueel op voorhand vernietigen, ze gaan af op foto’s en daarmee mis je de context”, stellen critici. “En hoe verklaren zij dan al die boetes voor mensen die via hun parkeerapp of bankafschrift kunnen aantonen dat zij 2 minuten na het tijdstip van hun opgelegde boete hebben betaald? Die zou de gemeente er dan toch handmatig hebben moeten uitgefilterd?” Momenteel worden in 13 gemeentes scanauto’s ingezet die automatisch controleren wie zijn parkeergeld niet heeft betaald. En dat worden er nog meer. Naar verwachting zullen dit jaar onder meer Maastricht, Den Bosch en Breda de auto’s invoeren. In andere gemeenten zoals Hoorn en Eindhoven worden testen gedaan met de scanauto’s.

 

 

Reageren is niet mogelijk.