Autoverkoop Renault daalde in 2020 met 21 procent

0

Renault heeft vorig jaar wereldwijd 2.949.849 miljoen auto’s verkocht. Dat is 21,3 procent minder dan in 2019. Als verklaring voor de daling wordt de corona pandemie (en de daaruit resulterende harde lockdown maatregelen om de virusuitbraak in te dammen) genoemd. Maar dat kan niet het hele verhaal zijn, want de wereldmarkt als geheel kromp met 14,2 procent.

In Europa daalde de verkoop met 25,8 procent tot 1.443.917 voertuigen (personenauto’s en lichte bedrijfswagens). De markt als geheel kromp 23,8 procent. Renault zegt dat met name de eerste helft van 2020 erg lastig was en dat in de tweede jaarhelft de zaken beter gingen. Wel had het concern in het vierde kwartaal te kampen met de nieuwe lockdown op de Franse thuismarkt en elders; dit vanwege de tweede corona golf.

Renault topman Luca de Meo zal op donderdag 14 januari zijn strategische plan, Renaulution genaamd, presenteren. De Franse autofabrikant laat weten zich op te maken voor een ‘turn around’ operatie en wil zich meer gaan focussen op winstgevendheid dan op verkoopvolume. Afgelopen weekend meldde Autointernationaal in de Newsflash dat De Meo van plan is om bestsellers uit het verleden van Renault, zoals de 4 en 5, opnieuw te lanceren in een moderne, elektrische versie.

Volgens Renault is er dit jaar een hoopvolle start gemaakt: met een grotere orderportefeuille, lagere voorraad en hogere prijspositionering. De fabrikant meldt dat er vanuit de Europese markt eind vorig jaar 14 procent meer bestellingen waren dan op hetzelfde tijdstip in 2019. Dat zou vooral te danken zijn aan de (deels) elektrische modellen zoals de Zoé en de stekker hybride versies van de Captur en Mégane Estate. Op de Europese markt voor elektrische auto’s bracht Renault vorig jaar 115.888 voertuigen aan de man; een stijging van 101,4 procent ten opzichte van 2019. De Fransen melden verder dat zij in Europa vorig jaar meer dan 30.000 hybrides en plug-in hybride auto’s heeft verkocht.

Het bestverkochte elektrische model was de Zoé, waarvan de afzet meer dan verdubbelde (+114 procent) naar 100.657 stuks. Deze Renault heeft inmiddels gezelschap gekregen van de Twingo Electric. Dacia bespringt de markt voor emissievrij personenwagens met de Spring. Van die laatste verwacht De Meo veel, want de in China gebouwde Roemeen moet de goedkoopste (lees: minst dure) elektrische auto op de markt worden. Dacia kan wel een succesje gebruiken want de verkopen tuimelden met liefst 31,7 procent omlaag naar 385.674 personenwagens. Verklaring is niet alleen de corona pandemie, maar ook het feit dat de Sandero en Sandero Stepway eind 2020 werden vervangen door een nieuwe generatie.

Het merk Renault zag zijn verkopen vorig jaar ten opzichte van 2019 met 24,1 procent afnemen tot 1.787.121 stuks. Het gaat hier om zowel personenauto’s als lichte bedrijfswagens. Dacia werd zoals gezegd nog harder geraakt en noteerde vorig jaar een verkoopdaling van 29,2 procent ten opzichte van 2019. Het Roemeense dochtermerk verkocht in totaal 520.765 personenauto’s en bestelwagens. Renault Samsung, in Zuid-Korea actief, zag zijn verkopen, aangejaagd door de XM3 (onze Arkana), met 14,2 procent toenemen en ook het Russische moederbedrijf van Lada, Avtovaz, dat onderdeel van de Renault Groep is, wist de afzet op te voeren. Lada zelf noteerde echter een verkoopdaling van 7 procent. Het merk verkocht 383.983 personenauto’s en bestelwagens. Alpine had in 2020 al helemaal een jaar waarop het liever niet terugkijkt. De sportwagenfabrikant zag zijn verkopen namelijk met ruim 68 procent afnemen tot 1.526 exemplaren.

In Frankrijk werden door Renault 535.591 auto’s aan de man gebracht; een daling van 23,3 procent. De Clio ging vorig jaar in Europa 227.079 keer over de toonbank. In eigen land raakte dit model de koppositie in de verkoopstatistieken echter kwijt aan rivaal Peugeot 208. Dat komt enerzijds door een meer aansprekend design en anderzijds doordat Renault besloten heeft om minder auto’s met korting de zakelijke markt in te drukken. In Afrika, het Midden-Oosten en Zuidoost Azië namen de verkopen vorig jaar met 23,3 procent af tot 346.207 stuks. Ook in China vielen de verkopen in 2019 met 155.728 stuks fors lager uit dan in 2020 (-13,3 procent).

 

Reageren is niet mogelijk.