De waanzin van Mazda

0

Vorig jaar zorgde Mazda voor spannend autonieuws: er wordt in Japan gewerkt aan een nieuwe 6 cilinder lijn motor. Die is bestemd voor een sport sedan (als opvolger van de Mazda6), een nieuwe cross-over annex SUV (de CX-50) en mogelijk ook voor een sportwagen (geïnspireerd op de RX Vision conceptstudie).

Klinken die toekomstplannen als te mooi om waar te zijn? Nee, Mazda lijkt serieus bezig te zijn met de ontwikkeling van die 6 cilinder lijn motor. Die wordt 3,0 à 3,3 liter groot en debuteert in 2022 in de CX-50. Mazda wil het daarmee hogerop zoeken en een serieus alternatief bieden aan de gevestigde premium orde. Op zich een doortimmerde strategie: de bouwkwaliteit en het betrouwbaarheidsimago zijn reeds aanwezig. Nu alleen nog de auto’s met een premium uitstraling.

Alleen: wie zit er in 2022 (en daarna) nog te wachten op een verbrandingsmotor? In ieder geval zijn de dagen daarvan in Europa, China en Japan geteld. En de kans is groot dat Joe Biden in de Verenigde Staten ook zal aansturen op een verkoopverbod op auto’s met een verbrandingsmotor. Dus is Mazda nu niet vreselijk bezig met het wedden op het verkeerde paard? Als zelfs Mercedes-AMG het in de toekomst (noodgedwongen) bij 4 cilinder motoren houdt, is de investering van Mazda in een 6-pitter plus 2 à 3 modellen die van deze krachtbron gebruik moeten gaan maken dan geen heilloze exercitie?

Heeft Mazda niks beters te doen? Natuurlijk wel! Elektrificatie. De MX-30 is een amusante eerste stap, maar vanwege zijn deurconstructie en kleine accupakket te onpraktisch om zich te kunnen ontpoppen tot volumemodel. Het verlies aan marktaandeel van Mazda in Europa gaat daarom in hoog tempo door (al komt dat vooral doordat de jongste Mazda3 niet aanslaat en de autoconsument niet overtuigd is van de voordelen van de SkyActiv-X motor van de Japanse autofabrikant).

Er was een tijd, nog niet zo lang geleden, dat Mazda de vruchten lijkt te plukken van haar eigenzinnige koers. Maar die lijkt zich nu tegen de Japanse autofabrikant te keren. Mazda kan beter een voorbeeld nemen aan landgenoot Toyota. Die kan ongestraft de emotiekaart uitspelen met modellen als de GR Yaris en GR Supra omdat haar volumemodellen echte allemansvrienden zijn en net zo doorsnee als een boterham met kaas. De Mazda3 is dat duidelijk niet (achterin te krap, kleine bagageruimte, slechte overzichtelijkheid van de achterzijde).

Mazda is geen grote autofabrikant en moet dus slim wezen. Persoonlijk vraag ik mij af of het nu nog wel slim is om te investeren in een compleet nieuwe, grote verbrandingsmotor plus bijbehorende modellen. Volvo heeft vorig decennium haar 5- en 6-cilinders al in de ban gedaan en legde haar focus op 4-pitters in combinatie met stekker hybride technologie. Daar profiteren de Zweden nu al jarenlang de vruchten van in de vorm van bovengemiddeld hoge groeicijfers. Doet dit nou echt geen (alarm)bel rinkelen bij Mazda?

Als de CX-50 met 6 cilinder motor in 2023 in de Nederlandse showrooms arriveert, zal de meerderheid van de zakelijke klanten al lang en breed elektrisch rijden. Oftewel: Mazda probeert een plaatsje te veroveren in een krimpend segment. Dat wordt niet alleen een ‘heuvel op’ te voeren gevecht. Nee, de uitkomst kan net zo desastreus zijn als het Kizashi avontuur van Suzuki. Op zich betrof dat een reuze doortimmerde auto, maar zijn carrosserievorm (sedan) was bij de introductie al achterhaald.

Net zo achterhaald als een verbrandingsmotor in 2023 zal zijn. Tenminste, voor autofabrikanten die niet over een vast klantenbestand beschikken. En dat geldt voor Mazda in de prijsklasse van 6 cilinder modellen. Waarom heeft Tesla zoveel succes en is Infiniti geflopt in Europa? Omdat het eerste automerk de zaken radicaal anders aanpakte en omdat de tweede speler het nooit is gelukt om modellen aan te bieden waar de concurrentie niet van terug had.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Het is reuze sneu als Mazda nu nog haar 6 cilinder plannen moet afblazen. Menig werknemer zal een illusie armer zijn. En anders Mazda zelf wel, die veel geld op dit project zal moeten afschrijven. Maar soms is dat niet anders. En leert de geschiedenis dat het achteraf maar goed is dat er geen cent extra geïnvesteerd is in een avontuur dat door onheilstijding gedomineerd wordt. Eén Xedos deceptie in de geschiedenisboeken van Mazda is voldoende.

Reageren is niet mogelijk.