Fiat 500e verslaat Mini Electric

0

Hier lees jij het testverslag van de nieuwe Fiat 500e versus de Mini Hatch Electric, oftewel dat van een chique elektrische wedstrijd.

De nieuwe Fiat 500 wordt alleen verkocht in een elektrische uitvoering; dit in tegenstelling tot de Mini, die zijn benzineuitvoeringen behoudt.Nooit, in 60 jaar van hun bestaan, zijn deze 2 iconische stadsauto’s zo met elkaar verbonden geweest, zowel letterlijk als figuurlijk: de nieuwe Fiat 500 beschikt nu standaard over elektrische aandrijving, en de Mini is er vorig jaar naar omgebouwd.

Wie had dat geloofd?Wie had gedacht dat deze 2 stadsauto’s, die eind jaren ’50 kort na elkaar werden geboren (1957 en 1959), in 2021 nog steeds in de prijslijst zouden staan?Hun carrières hebben zeker verschillende hoogtepunten en dieptepunten gekend. De Fiat 500 hield tussen 1975 en 2007 een lange winterslaap, terwijl de originele Mini vóór de herlancering door BMW in 2001 als Austin, Morris en Rover werd verkocht. Maar in voor- en tegenspoed heeft dit duo altijd veel overeenkomsten gekend. bij hun geboorte afgerond slechts 3 meter lang met in de jaren van de nieuw eeuw nog steeds een fris en modern gezicht. Daarnaast was er zowel bij de Fiat als de Mini sprake van een bijna oneindige keuze aan aankleedmogelijkheden en kon er gekozen worden voor sportieve versies waarvoor een naam van faam werd gebruikt (Abarth bij Fiat, John Cooper Works bij Mini).

Vandaag is het de overstap naar volledig elektrische voortstuwing die onze 2 iconen met elkaar verbindt. De Mini is hier in 2020 naar omgebouwd en voegt de Electric variant (ook wel Cooper SE genoemd) toe aan de benzinemodellen. De nieuwe Fiat 500 heeft een andere keuze gemaakt: er zijn geen thermische versies meer (wie dat zoekt, is aangewezen op de vorige generatie die nog tot medio 2022 te koop zal zijn).

Toch valt er bij de kersverse Italiaan volop te kiezen. Naast de hier afgebeelde 3-deurs versie, is er ook de 3+1 uitvoering (gekenmerkt door zijn kleine achterdeur met antagonistische opening) en de elektrische 500C met elektrische, stoffen roldak (waardoor de Italiaan het enige cabrioletmodel met 4 plaatsen en volledig elektrische aandrijving op de markt is). Fiat biedt de nieuwe 500 bovendien in 2 batterij uitvoeringen aan: naast de hier geteste ‘Long Range’ versie (met 118 pk en 42 kWh accupakket), is de 3-deurs Action basis uitvoering ook verkrijgbaar als ‘City Range’ (met 95 pk en 23,7 kWh). Daarvan daalt de actieradius van 320 km naar 185 km in de WLTP cyclus, maar daar staat een veel gunstiger prijskaartje tegenover.

De Mini Electric biedt veel minder mogelijkheden: er kan alleen gekozen worden voor het 3-deurs silhouet en de 32,6 kWh batterij is verplichte kost. Dat betekent een minder groot bereik in de WLTP cyclus (gemiddeld 230 km, maar de kloof met de Fiat is in de praktijk een stuk kleiner; daarover later meer). Het rij plezier is dus ‘korter’, maar wel ‘krachtiger’ want de bestuurder heeft een elektromotor van 184 pk tot zijn beschikking. Daarmee zal de Mini proberen om zijn veel hogere prijs te rechtvaardigen: 42.790 euro voor de Yours uitvoering tegen 30.600 euro voor de 500e Icon. Die is weliswaar iets minder goed uitgerust, maar eigenlijk net zo gebruiksvriendelijk en bovendien te verrijken met tal optiepakketten.

De Italiaan heeft dus de grootste batterij. Logischerwijs duurt het langer om hem op te laden dan de Brit: 4 uur en 15 minuten in plaats van 3 uur en 30 minuten bij een openbare laadpaal van 11 kW, en 6 uur in plaats van 4 uur en 30 minuten via een Wallbox (7.4 kW; en meer dan 24 uur bij een regulier stopcontact). Maar beide modellen zijn in 35 minuten tijd tot 80 procent van hun maximale capaciteit te recupereren bij een snel laadstation, want de Fiat tolereert meer gelijkstroom vermogen (85 kW tegen 50 kW voor de Mini). De rij wedstrijd begint in de stad, waar de 2 speeltjes hetzelfde grappige gebruik mogelijk maken: rijden met slechts één pedaal! Bij de Mini is, net als bij de Fiat, de energieterugwinning (en het resulterende motor rem gedrag) inderdaad zeer krachtig bij het loslaten van het gaspedaal en is het niet nodig om het rempedaal te gebruiken om te vertragen en vervolgens volledig tot stilstand te komen. Een beetje verwarrend in het begin, maar deze functie (die bij beide auto’s gematigd kan worden door voor een andere modus te kiezen) wordt aangenaam zodra er voldoende geoefend is en scherpt het gevoel van anticipatie bij de bestuurder aan, wat het rij bereik in de stad bevordert. In dit woud van verkeerslichten, waar de afwezigheid van lawaai en trillingen de uitslag bepaalt), is het de Fiat 500e die als winnaar tevoorschijn komt: hij laat zich zo licht sturen dat er slechts een vinger gehanteerd hoeft te worden, zijn wielophanging heeft minder moeite met verkeersdrempels en het rechter pedaal is gemakkelijker te doseren, zowel bij het accelereren als het vertragen.

Het lagere motor vermogen van de Italiaan is in deze omstandigheden niet meteen merkbaar, want het maximale koppel dat vanaf de start beschikbaar is, is al voldoende om sportwagens mee te verrassen bij het groene stoplicht of om rijstrookwisselingen op buitenwegen veilig te stellen. Maar deze levendigheid verdwijnt zodra er harder dan 100 km/u gereden wordt. Het omgekeerde is het geval bij de Mini Electric. Die bewijst dat zijn sportieve imago volkomen terecht is want het acceleratievermogen is een GTI waardig. Verder worden carrosseriebewegingen goed onder controle gehouden in bochten en biedt hij veel grip op een droge grond. Bij de Fiat 500e zou de demping eigenlijk verbeterd moeten worden (de achterwielophanging is, ondanks een lichte vooruitgang, nog steeds te los) en zowel de neiging tot onderstuur als de beperkte grip moedigt nauwelijks aan om hetzelfde tempo aan te houden als in de Mini. Daarmee diskwalificeert de Italiaan zich niet als elektrische stadsauto, maar op de snelweg is het beeld ‘gemengd’. Het is dan verstandig om gewoon rustig aan te doen en om zijn semiautonome rij hulpsystemen van niveau 2 te laten schitteren. Optioneel bij de Fiat en niet verkrijgbaar bij de Mini, koppelt het een adaptieve cruisecontrol aan een actieve centreer hulp voor de rijstrook en stelt het de bestuurder in staat om tijdens etappes te ontspannen (maar het stuur moet altijd vastgehouden worden en zijn aandacht mag niet verslappen; dat is een hele paradox!).

Al met al is de nieuwe 500e nog steeds niet gepatenteerd voor rijden op de snelweg, noch voor lange vakantieritten. Bij 130 km/u is windgeruis namelijk veel meer hoorbaar dan aan boord van de Mini, terwijl het elektriciteitsverbruik dan piekt op 26,2 kWh per 100 km, waardoor de actieradius wordt teruggebracht tot slechts142 km.Op dezelfde route was de Mini tevreden met 22,7 kWh, oftewel slechts 14 km minder actieradius, ondanks zijn veel minder royale accu.Merk op dat deze vergelijking werd gemaakt met een temperatuur van slechts 2 ° Celsius. Bij winterse omstandigheden zijn er minder handicaps voor de Mini die is uitgerust met een standaard warmtepomp (de 500e moet zich tevreden stellen met energie verbruikende elektrische weerstanden om het passagierscompartiment te verwarmen).

De nieuwe 500 blijft met zijn uiterlijk trouw aan het origineel, maar veranderde zijn interieur drastisch. En dat is een goede zaak want er is nu geen oncomfortabele rijpositie meer dankzij ‘echte’ stoelen die beter zijn ontworpen en een stuur dat eindelijk in diepte verstelbaar is.Het gevoel van ‘drukte’ is verdwenen met dit bredere interieur. Daarnaast is de nieuwe 500 genereuzer in termen van opbergruimte (er zijn met name diepe vakken tussen de stoelen).

Het digitale instrumentarium werd moderner (er zijn veel weergave modi beschikbaar, inclusief GPS mapping) en dat geldt ook voor het centrale touchscreen tablet: 10,25 inch groot, voorzien van mooie graphics en met aanpasbare homepages. Een speciale vermelding verdienen ook de Android Auto en Apple CarPlay verbindingen: die werken zonder USB kabel en beslaan de volledige breedte van het enorme scherm.Bijzonder! Dat is genoeg om de Mini jaloers te maken, waarvan de digitale meters minder goed leesbaar zijn en het centrale display standaard piekt op ‘slechts’ 6,5 inch. Een optie van 800 euro schopt dat tot 8,8 inch, maar de voortdurende afwezigheid van Android Auto begint te kriebelen voor deze prijs.

Zelfs de interface begint een beetje te lijden onder ouderdom. Er zijn talloze menu’s en submenu’s, waardoor je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Gelukkig kan de installatie worden bediend via het touchscreen of het wiel tussen de stoelen (praktischer tijdens het rijden). Terwijl de Brit punten scoort dankzij de iets royalere standaarduitrusting (verwarmde stoelen voor de winter, achteruitrijcamera voor het hele jaar), heeft hij moeite om te profiteren van zijn grotere carrosserielengte van 22 cm.

Zijn kofferruimte? Weliswaar voorzien van een praktische dubbele bodem voor het opbergen van de laadkabel, maar qua inhoud nauwelijks ruimer dan die van de Italiaan (211 liter tegen 185 liter).

Zijn achterbank? Voorzien van een iets langere zitting en holler, maar bijna net zo krap voor de benen. Voor wat betreft de toegang: bij beide auto’s is dat moeilijk, al verbetert dat aan de rechterkant bij de beroemde 500 indien voor de nieuwe ‘3 + 1’ uitvoering gekozen wordt, waarvoor Fiat 2.000 euro meer in rekening brengt. Een 5-deurs Mini Electric komt er misschien ooit …

 

Mijn keuze: Fiat 500e

Met zijn hoge prestatieniveau en het (gebrek aan) comfort van een kleine sportwagen zal de Mini Electric sensatiezoekers in vervoering brengen. En dankzij zijn beter beheerste stroomverbruik zal jij er bijna net zo ver mee kunnen rijden als met de Fiat 500e.Maar vandaag werden er geen sportwagens getest maar (volledig elektrische) stadsauto’s. In deze context vervult de Italiaan zijn rol beter.Hij is wendbaarder, soepeler en comfortabeler in de stad, heeft een modernere uitrusting en is ondanks zijn kleinere afmetingen nauwelijks minder gastvrij.Zijn flink lagere prijs bezegelt zijn overwinning, net als de beschikbaarheid van een ‘3+1’ versie die het dagelijks leven gemakkelijker zal maken voor stadsbewoners met kind (eren).

De Fiat 500e verleidt nog altijd met zijn uiterlijk, biedt uitstekend rijplezier in de stad en heeft een moderne uitrusting. Nadeel is dat er voor veel zaken toch bijbetaald moet worden, zelfs bij deze Icon uitvoering. Verder kan de demping nog worden verbeterd (in combinatie met 17 inch wielen) en is de oplaadtijd bij een gewoon stopcontact fors. De Mini Electric biedt indrukwekkende prestaties, als Charged een meer complete standaarduitrusting en heeft een goed gecontroleerd stroomverbruik. Maar de batterij met een lagere capaciteit laat zich niet rijmen met de veel hogere prijs en verder is de verhouding tussen interieurruimte en carrosseriegrootte allesbehalve indrukwekkend.

Reageren is niet mogelijk.