Honda plaagt met nieuwe HR-V

0

Dit is de eerste officiële afbeelding van de nieuwe Honda HR-V. De cross-over van de derde generatie maakt zijn debuut op 18 februari in een uitvoering met de nieuwe hybride (e:HEV) aandrijflijn. Samen met de jongste Jazz maakt hij deel uit van de visie van Honda om tegen 2022 al zijn reguliere Europese modellen te elektrificeren.

Deze enkele plaagafbeelding van Honda geeft een beeld van de achterkant van de HR-V (de afkorting staat voor: ‘Hi-rider Revolutionary Vehicle’). Het lijkt erop dat de cross-over een meer coupéachtige uitstraling krijgt, waarbij hij een aantal stijlkenmerken ontleent aan de puur elektrische Honda E, met een gelijk gevormde achterklep en spoiler. Eerdere spionageopnames hebben aangetoond dat de nieuwe editie de in de C stijl gemonteerde achterportier handgrepen van het oude model zal behouden. Er kan weinig anders worden afgeleid uit Honda’s plaagafbeelding, maar eerdere spionagefoto’s gaven al wel een redelijk indicatie van hoe het eindproduct er uit zal zien. De neus van de nieuwe HR-V lijkt geïnspireerd te zijn op het prototype van de volgend jaar in Europa te introduceren, 11e generatie Civic, met een vergelijkbare koplampopstelling en een meer uitgesproken grille.

Honda heeft nu bevestigd dat de HR-V haar nieuwe e:HEV hybride aandrijflijn zal krijgen. Daarmee heeft de nieuwkomer een streepje voor op concurrenten als de Citroën C3 Aircross, Nissan Juke en Volkswagen T-Cross die alleen op benzine rijden. De aandrijflijn is reeds bekend van de jongste Jazz. Het combineert een 1,5 liter turbobenzine 4 cilinder  met 2 elektromotoren en een kleine lithium/ion batterij. De benzinemotor kan de wielen van de cross-over aandrijven via een versnellingsbak met één versnelling en een vergrendelingskoppeling, of hij kan worden gebruikt als generator. De laatste instelling stuurt elektriciteit naar het batterijpakket of, als de accucellen leeg zijn, rechtstreeks naar de elektromotoren. In de Jazz heeft het systeem een ​​vermogen van 108 pk. Het is echter waarschijnlijk dat de aandrijflijn die in de grotere, zwaardere HR-V wordt gemonteerd, dankzij de turbo meer vermogen zal genereren. Onder de streep moet dit een allesomvattend alternatief opleveren voor kopers van zowel benzineauto’s als diesels. Voorwielaandrijving wordt standaard, maar tegen meerprijs zal de nieuwe HR-V e:HEV in AWD uitvoering aangeschaft kunnen worden. Ook de nieuwe Civic zal enkel nog in hybride vorm worden aangeboden. Honda wil vanaf 2022 alleen nog maar geëlektrificeerde modellen aanbieden in Europa. De uitzondering die deze ‘regel’ gaat bevestigen, wordt de nieuwe Civic Type-R.

Van het interieur van de HR-V zijn nog geen afbeeldingen, maar Autointernationaal.nl verwacht dat het, net als de nieuwe Civic, een radicale revisie zal ondergaan. Concreet betekent dit een meer minimalistische ontwerp taal, hetgeen de overzichtelijkheid ten goede moet komen, en een zwevend scherm voor het infotainment systeem.  Net als de nieuwe Civic zal Honda de HR-V waarschijnlijk als eerste op de Japanse markt lanceren. De Europese specificaties van de cross-over zullen later in 2021 bekend worden gemaakt. Voor de Noord Amerikaanse markt ontwikkelt Honda een aangepaste carrosserievorm met een meer rechte achterzijde ten behoeve van een ruimer interieur. Het is zoals gezegd de derde keer dat Honda de aanduiding ‘HR-V’ gebruikt. Van 1998 tot 2006 was deze lettercombinatie te vinden op een hoekige 3-deurs (en later op een langere 5-deurs variant) SUV. Dat model sloeg niet aan, waardoor Honda tijdelijk geen vervolg gaf aan de HR-V. Maar in 2013 lanceerden de Japanners in eigen land de Vezel. Op advies van Autointernationaal.nl werd die voor de Europese markt omgedoopt tot HR-V. De cross-over is in Nederland niet bepaald een verkooptopper gebleken. Sinds de herintroductie van de HR-V in 2015 zijn in ons land nog geen 2.000 exemplaren verkocht. Alleen in 2016 (587 stuks) kwamen de verkoopcijfers boven de 500 eenheden uit. In 2017, 2018 en 2019 werden respectievelijk 389, 308 en 307 exemplaren van de HR-V verkocht. Vorig jaar daalden de verkopen tot 223 stuks.

Reageren is niet mogelijk.