Prijs vergelijking Ford Mustang Mach 1

0

De iconische Ford Mustang Mach 1 is nu ook in Nederland te bestellen. Het model is de snelste in serie geproduceerde uitvoering van de beroemde ‘pony car’ die ooit op de Europese markt is aangeboden.

De prestaties zijn de iconische naam ‘Mach 1’ volgens Ford waardig dankzij verbeterde aerodynamica, een speciaal afgestelde 460 pk sterke 5,0 liter aluminium V8 motor en opgewaardeerde koeling. Daarmee kan de Mustang het circuit nog beter aan. De versie met 10-traps automaat dendert in 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u, terwijl de handgeschakelde versie voor dezelfde sprint 4,8 seconden nodig heeft.

De Mach 1 is ook de eerste in serie geproduceerde Mustang in Europa die met een handgeschakelde ’high-performance’ Tremec 6 versnellingsbak wordt geleverd. Deze transmissievariant wordt geleverd met rev-matching voor naadloos terugschakelen en een verbeterd oliekoeler systeem voor de hoge eisen die een sportieve rijstijl stelt. Klanten kunnen ook kiezen voor een 10-traps automatische transmissie van Ford zelf, met aangepaste software voor geoptimaliseerde prestaties.

De unieke wielophanging met speciaal afgestelde MagneRide schokbrekers, aangepaste vering, stabilisatorstangen en rubber bussen bieden volgens Ford een betere controle en respons bij snel genomen bochten. De opnieuw afgestelde software van de elektrische stuurbekrachtiging zorgt ervoor dat de Mach 1 de nauwkeurigste besturing biedt van alle in Europa leverbare Mustang uitvoeringen.

In aanvulling op de performance upgrades, heeft de Mustang Mach 1 een exterieurontwerp dat het iconische oermodel uit de jaren 1960 doet herleven. Kenmerken zijn ‘gedurfde’ strepen op de motorkap en de flanken, speciale spoilers en unieke 19 inch lichtmetalen velgen. De Mustang Mach 1 is verkrijgbaar in 8 unieke combinaties van carrosseriekleur, strepen en contrastlijnen, die het kenmerkende ontwerp van de oorspronkelijke versie zouden weerspiegelen. Elke Mustang Mach 1 heeft een opvallend plaatje met een uniek nummer op basis van de volgorde van productie.

De Mustang Mach 1 heeft zoals gezegd een tot 460 pk opgevoerde versie van de 5,0 liter V8 motor met een open luchtinlaatsysteem, een inlaatspruitstuk en gasklephuizen van 87 mm (identiek aan de Mustang Shelby GT350). Daarmee wordt de vrije toestroom van lucht in de motor vergroot. De verbeterde ademing zorgt samen met opnieuw ingestelde motorsoftware volgens Ford voor een ‘hoe meer toeren, hoe beter’ karakter. Het maximumvermogen wordt geleverd bij 7.500 krukasomwentelingen. Een extra motoroliekoeler, ook gedeeld met de Shelby GT350, zorgt samen met een nieuw motoroliefilter voor een optimale oliestroom en consistent prestatievermogen bij hoge belasting. De uniek afgestelde Active Valve Performance Exhaust van de Mach 1 heeft 4 uitlaat eindstukken, waarmee het geluid van de V8 motor nog beter tot zijn recht komt.

De handgeschakelde 6 versnellingsbak gebruikt een dubbele koppeling om comfortabel om te kunnen gaan met agressieve schakelacties bij hoge toerentallen op het circuit en biedt volgens Ford korte schakelwegen voor snelle verzet wisselingen waarmee de prestaties en het rijplezier worden gemaximaliseerd. De alternatieve transmissie, een 10-traps automaat, heeft een verbeterde koppel omvormer en een voor de Mustang Mach 1 unieke afstelling, waarbij het te leveren koppel, de schakelkarakteristiek en het algehele prestatievermogen worden geoptimaliseerd. De Mustang Mach 1 is standaard uitgerust met een sper differentieel, wat zowel bij rechtuit accelereren als bij het uit bochten komen de grip verbetert.

De Mustang Mach 1 profiteert van een reeks aerodynamische wijzigingen die zowel prestatiewinst opleveren als een opvallend uiterlijk. Er zou sprake zijn van een hommage aan de styling van de oorspronkelijke Mach 1 modellen. Het unieke design aan de voorzijde omvat een nieuwe 2-delige bovenste grille, een nieuwe beneden grille plus splitter en nieuwe zij roosters. Deze dragen volgens Ford allemaal bij aan de verbeterde aerodynamica en het hogere koelvermogen. De Mustang Mach 1 genereert 22 procent meer neerwaartse kracht dan de Mustang GT. Dit is het resultaat van de achter diffusor die hij deelt met de Shelby GT500 uitvoering, plus een langere bodemplaat met speciale vinnen die koellucht naar de remmen leiden. Door zijn vorm levert de voorste splitter meer neerwaartse kracht voor een betere grip op het circuit, terwijl de speciale enkele achterspoiler zo is afgestemd op de aerodynamica aan de voorzijde, dat van voor naar achter een perfecte balans wordt verkregen.

De speciale afstemming van de wielophanging is volgens Ford ontworpen om aan de hoge eisen van rijden op het circuit te kunnen beantwoorden. Het MagneRide verstelbare wielophangingssysteem regelt elektronisch de magnetorheologische vloeistof in de demper, zodat deze in realtime op veranderende weg omstandigheden reageert. Het systeem is opnieuw afgesteld, wat naast de stijvere voorvering en stabilisatorstangen voor optimale prestaties zorgt. Samen met de nieuwe EPAS afstelling dragen de hulpframes van de Mustang Shelby GT350 plus GT500 en de spoorstang componenten bij aan de tot dusver gevoeligste Mustang stuurrespons in Europa. De Mustang Mach 1 heeft ook een sterkere rembekrachtiging gekregen met een snellere responstijd, wat zorgt voor snelle en consistente rem prestaties, zelfs bij hoge belastingen. Unieke 19 inch lichtmetalen velgen die zowel voor als achter 1,3 centimeter breder zijn, zijn voorzien van Michelin Pilot Sport 4-banden.

FordAudiBMWJaguar
MustangA5 Coupé4-serie CoupéF-Type
Mach 1RS QuattroMP450 R-Dynamic
113.615 euro± 122.000 euro128.179 euro136.024 euro
LexusLotusMercedes-AMGPorsche
RCExigeC-klasse Coupé718 Cayman
F 10th AnniversarySport 35043 4MaticGTS 4.0
145.390 euro110.517 euro98.714 euro121.600 euro

Standaard comfort features zijn verwarmde en gekoelde voorstoelen, het geavanceerde SYNC 3 connectiviteitssysteem van Ford, een B&O audiosysteem met 12 luidsprekers en een FordPass Connect modem4 voor betere connectiviteit. Ook beschikt de Mach 1 over een digitaal instrumentencluster van 30 cm met unieke graphics. De Mach 1 uitvoering is nu in Nederland te bestellen voor 113.615 euro voor de versie met 10-traps automaat. Met de handgeschakelde 6-bak kost hij 115.470 euro.

Reageren is niet mogelijk.