Smart wordt een SUV merk

0

De kleine auto specialist Smart heeft bevestigd dat zij in 2022 haar eerste SUV zal lanceren. Daarvoor zal er gebruik worden gemaakt van een nieuw modulair platform voor elektrische auto’s dat momenteel wordt ontwikkeld door de Chinese gigant Geely. Het is de eerste grote productaankondiging van Smart sinds Daimler (ook het moederbedrijf van Mercedes) begin 2020 een nieuwe wereldwijde joint venture met deze eigenaar van Volvo Cars voor haar stadsauto dochter oprichtte.

Smart heeft nog nooit een SUV gemaakt, maar heeft in het verleden wel met het idee geflirt. In 2005 zou het een conceptstudie voor een compact hoog model, genaamd ForMore, op de IAA van Frankfurt onthullen, maar het idee belandde in de prullenbak nog voordat een prototype klaar was. Speciaal voor de show zijn er ook andere studiemodellen gemaakt, zoals het duo ForUs en ForStars uit 2012, maar dat gebeurde zonder serieuze productie-intentie. Maar in 2022 moeten de orderboeken voor een SUV van Smart alsnog open gaan.

De vice president voor de mondiale verkopen van Smart, Daniel Lescow, laat weten dat het nieuwe model zal aantonen dat het merk zijn focus op compacte auto’s niet zal verlaten. Bovendien zal de SUV “onmiddellijk herkenbaar” zijn als een Smart, met “super compacte” buitenafmetingen en slim gebruik van de binnenruimte. Mercedes zal de auto ontwerpen, waarbij het engineering- en ontwikkelingswerk wordt verzorgd door Geely, aangezien de nieuweling in China zal worden gebouwd. Maar Lescow belooft dat de auto ook naar Europa zal komen en er wordt gestreefd naar 5 sterren op het gebied van de Euro NCAP veiligheidsscores.

Hoewel de SUV van Smart een compact voertuig zal zijn, zal hij waarschijnlijk wel in omvang groeien ten opzichte van de huidige reeks stadsauto’s en de eerste B segment auto van het merk worden sinds de oorspronkelijke ForFour uit 2004. Vorig jaar januari bevestigde Smart dat zij zich binnen de door de Renault Clio plus Captur gedomineerde autoklasse zal focussen op een positionering als “premium elektrische voertuig”. Als zodanig moet de nieuwe SUV van Smart een concurrent worden voor de Peugeot e-2008 en de DS 3 Crossback E-Tense.

De SUV zal worden gebouwd op Geely’s nieuwe Sustainable Experience Architecture (SEA), die de basis zal vormen voor elke volgende generatie Smart, evenals voor tal van modellen van de 8 andere merken van Geely. Het SEA onderstel deelt elementen van zijn ontwerp met het CMA platform dat de basis vormt voor de Volvo XC40 en Polestar 2, en het is een platform waarvan Volvo baas Håkan Samuelsson al heeft bevestigd dat het onder nieuwe compacte Volvo’s te vinden zal zijn, waaronder de volledig elektrische XC20 en C20. Geely omschrijft SEA als “zeer schaalbaar” en beweert dat het geschikt is voor voertuigen variërend van stadsauto’s tot kloeke sedans met meer dan 4,50 meter carrosserielengte. Ook wordt een lichte bedrijfswagenvariant van het platform met vierwielaandrijving ontwikkeld.

De belangrijkste specificaties moeten nog worden onthuld, maar in zijn grootste vorm ondersteunt het SEA platform elektrische auto’s die 705 kilometer kunnen rijden op één lading, terwijl draadloze updates en de volgende generatie autonome rij hulpsystemen worden beloofd. Gezien de waarschijnlijke voetafdruk van de Smart, zal de batterijcapaciteit beperkt zijn, dus een bereik van 705 kilometer lijkt voor de SUV onwaarschijnlijk. Verwacht in plaats daarvan iets rond de 350 kilometer markering om ervoor te zorgen dat het model concurrerend is met zijn belangrijkste rivaal van Peugeot. Echter, als Smart op de technische capaciteiten van de Hyundai Kona Electric gaat mikken, dan zal een actieradius van meer dan 450 kilometer nodig zijn.

Het is te vroeg om een ​​nauwkeurig idee te krijgen van de prijzen, maar Smart zal zoals gezegd gaar premium ambities niet opgeven. Een startprijs van ongeveer £ 39.000 euro zou van de elektrische SUV een competitieve speler maken in een segment dat steeds populairder wordt.

Reageren is niet mogelijk.