Spyker is opnieuw failliet

0

Spyker, het Nederlandse automerk dat enige tijd luxe sportwagens bouwde, is failliet verklaard door de rechtbank Midden-Nederland. Van de afgelopen herfst met veel bombarie aangekondigde plannen om het bedrijf uit de as te laten herrijzen, is niets terechtgekomen.

Het faillissement van Spyker is de derde in een reeks van bankroete vennootschappen van de inmiddels beruchte ondernemer Victor Muller. Eerder gingen al de dochterbedrijven Spyker Events en Spyker Services failliet. Met het nieuwste bankroet komt er niet per se een einde aan het bestaan van de sportautobouwer. Muller liet eerder weten dat de activiteiten zijn overgeheveld naar een Engelse vennootschap. Daarmee zou Spyker alsnog uit de as kunnen herrijzen.

Afgelopen augustus kondigde Muller aan dat Spyker dankzij de investering van tientallen miljoenen euro’s van Russische investeerders opnieuw sportwagens kon gaan bouwen. Daarbij werd zelfs gesproken van een showroom in Monaco en een eigen raceteam. Vooralsnog blijkt daar helemaal niets van terecht te zijn gekomen. Muller laat weten dat Spyker de destijds toegezegde miljoenen toch niet heeft ontvangen. “Dat geld is niet gekomen. Het is niet gelopen zoals ik had afgesproken. Anders hadden wij nu een leuker gesprek gevoerd”.

Muller bevestigt dat als gevolg van het geldgebrek alle bedrijfsactiviteiten stilliggen. Door het uitblijven van bovengenoemde miljoeneninvestering wist Muller zelfs niet de 52.000 euro op te hoesten die hij zou moeten betalen aan curator Willem Jan van Andel van de failliete dochter Spyker Events. Na jarenlang aan het lijntje te zijn gehouden met beloftes van de ondernemer, vroeg Van Andel uiteindelijk het faillissement aan van het moederbedrijf Spyker NV. Dit nieuwe faillissement moet worden afgewikkeld door curator Dennis Steffens, die geen onbekende van de autobouwer is. Steffens is ook curator van Spyker Services, dat begin vorig jaar op de fles ging. Ook in dat faillissement deed Muller talloze beloftes om schuldeisers schadeloos te stellen.

In zijn toelichting benadrukt Muller dat het failliete Spyker NV een “lege huls” is, maar het faillissement desalniettemin te betreuren: “Ik had enorm gehoopt dit te kunnen afwenden. Het is het allerlaatste dat ik wilde. Maar curator Van Andel had geen geduld meer. Dat kan ik mij ook wel voorstellen. Aan de andere kant; hij heeft al 2 jaar gewacht. Ik zie dus niet in waarom hij niet nog een week extra kon wachten”. Hoewel de aangekondigde miljoenenfinanciering dus niet rondkwam en de activiteiten van Spyker stilliggen, zegt de immer optimistische Muller niet op te geven: “Ik laat mij hierdoor niet uit het veld slaan. Ik acht de kans dat er alsnog een investering in Spyker komt heel groot”.

Hopelijk lukt het Muller snel om vers kapitaal de vinden voor Spyker want Steffens is van plan om nog deze maand de wereldwijde merkenrechten van het bedrijf te koop aan te bieden. De opbrengst daarvan is bestemd voor schuldeisers, waaronder waaronder de Belastingdienst en een aantal advocatenkantoren. “De merkenrechten zijn waardevolle activa”, zegt Steffens. “Spyker is een bekend automerk met een lange geschiedenis. Daar zal veel interesse voor zijn, zo vermoed ik. Ik verwacht de merken op zeer korte termijn te kunnen aanbieden. Het gaat om tientallen merkenrechten, die gedeponeerd zijn in landen over de hele wereld, van China tot Nederland”.

Spyker maakte 20 jaar geleden furore met de productie van dure en exclusieve sportwagens die gebouwd werden in Zeewolde. De bijzondere bolides werden verkocht aan klanten over de hele wereld. Spyker was verschillende jaren aan de beurs genoteerd. In 2009 stopte de productie in Zeewolde. Eind 2019 werden aldaar de laatste activiteiten beëindigd, maar in een loods aan de Oogstweg 27A liggen nog spullen opgeslagen. Spyker NV is het derde onderdeel van het bedrijf van Muller dat in relatief korte tijd failliet is gegaan, eerder overkwam dat zoals gezegd ook Spyker Events en Spyker Services (de Engelse onderhoud tak). Gekscherend zou je kunnen opmerken dat de ondernemer inmiddels meer faillissementen op zijn naam heeft staan dan alle Britse sportwagenfabrikanten bij elkaar.

Spyker heeft al ruim 10 jaar geen auto’s meer gebouwd, al doet Muller sinds 2009 wel beloftes dat een doorstart aanstaande is. Die blijken evenwel loos te zijn. Het doek lijkt nu dus definitief gevallen te zijn, al komt het woord ‘definitief’ niet in het woordenboek van de ondernemer voor. Hij maakte vorig jaar nog grootse plannen wereldkundig. In dat kader kondigde hij aan dat op afzienbare termijn de productie van 3 modellen opgestart zou worden, te beginnen met de C8 Preliator in 2021 (foto). Ook zou Spyker een ‘Flagship Store’ openen in Monaco en weer actief worden in de racerij. Het hiervoor benodigde geld zou beschikbaar worden gesteld door de Russische oligarch Boris Rotenberg. Maar daarvan is dus niets terechtgekomen.

Dat Muller zelf het woord ‘definitief’ niet in de mond wil nemen, komt doordat hij, gehaaid als hij is, alle activiteiten al lang geleden ondergebracht heeft in Spyker Ltd. De ondernemer claimt dat de kans groot is dat daarin alsnog geïnvesteerd gaat worden. Spyker blijkt opnieuw een kat met 9 levens te zijn. Wordt vervolgd dus, ook omdat Muller zegt zijn benen uit zijn lijf te rennen om een nieuwe financiering voor elkaar te krijgen. “Ik bevind mij middenin dat proces”. Maar dat hebben wij in de afgelopen decennia dus al vaker klonk. Als jij een Spyker wilt, kun je misschien maar beter een tweedehands exemplaar kopen en tot nieuwstaat laten opknappen.

Het Nederlandse sportautomerk startte officieel in 1999. De eerste Spyker C8 was in 2000 klaar. Het bedrijf maakte geen onaardige start, waardoor het in staat was om in 2006 het Midland F1-team te kopen, maar na een jaar werd dat avontuur weer beëindigd. Het raceteam werd verkocht om door te gaan als Force India. In 2010 kocht Spyker het Zweedse automerk Saab van General Motors. Maar die transactie had een hoog ‘de lamme helpt de blinde’ gehalte en al in 2011 begon de financiële ellende. Een jaar later ging Saab definitief kopje onder. Spyker liet zich evenwel niet uit het veld slaan en kwam in 2013 met de Spyker B6 Venator, maar vanwege financiële problemen werd in 2014 een faillissement uitgesproken. Daarna vertoonde Spyker nog regelmatig stuiptrekkingen.

 

Reageren is niet mogelijk.