Nederlandse teller autoverkoop eindigt op 356.051

0

2020 zal de geschiedenis in gaan als het jaar met het laagste aantal registraties van nieuwe auto’s in 4 decennia. Er werden in totaal 356.051 personenwagens op kenteken gezet, oftewel 20 procent minder (ruim 90.000 stuks) dan in 2019. Sinds 1983 zijn er niet zo weinig auto’s verkocht in Nederland. Daarvoor was 1967 het jaar met het laagste verkoopniveau. Toen moesten de dealers het met 263.588 orderformulieren stellen. Let wel: 1967 was het jaar dat onze koning het levenslicht zag.

 

December

In december was er sprake van een klein plusje (3 procent) en kwamen de registraties uit op 42.829 exemplaren, maar door de sluiting van de autofabrieken zakte de verkoop in het tweede kwartaal enorm in. In het derde en vierde kwartaal was het resultaat minder beroerd en kon er in bepaalde maanden zelfs worden geplust, maar dat herstel was onvoldoende om de achterstand in het aantal registraties in de periode april t/m juni goed te maken.

Het is bizar om te zien hoe groot de run op elektrische auto’s in december was. Van de 3.764 verkochte exemplaren van de Audi er-Tron in 2020 werden er 2.211 stuks in de laatste maand van het jaar geregistreerd. Bij Jaguar is de verhouding zelfs nog extremer: 403 van de 466 verkochte eenheden van de I-Pace werden in december op kenteken gezet.

 

Elektrisch

De vraag naar elektrische auto’s nam daarentegen toe. Die lieten bovendien een eindspurt zien in december, dit omdat de bijtelling dit jaar naar 12 procent stijgt. In 2020 was dat nog 8 procent. Toen werd de ‘korting’ verleend over de eerste 45.000 euro van de fiscale waarde. Nu is dat 40.000 euro. Ook probeerden autofabrikanten in 2020 met het pushen van elektrische auto’s CO2-boetes vanuit Brussel te voorkomen. Met name Volkswagen liet zich wat dit betreft niet onbetuigd, want die wist in december ruim 6.000 exemplaren van de ID.3 op kenteken te zetten. Toch was dit niet voldoende om te voorkomen dat de Kia Niro zich de meest geregistreerde auto van 2020 mag noemen. Voor de ID.4 waren er afgelopen maand overigens ruim 2.000 registraties (samen met de ID.3 werd hij 8.491 keer op kenteken gezet).

Het marktaandeel van volledig elektrische auto’s kwam in 2020 uit op afgerond 20 procent. Er gingen 70.000 voertuigen zonder verbrandingsmotor over de toonbank. In 2019 waren dat er 61.500. Toen bedroeg het marktaandeel 14 procent. In 2018 bedroeg de bijtelling nog 4 procent over de eerste 50.000 euro van de fiscale waarde. Vanaf de datum van eerste registratie kan er maximaal 5 jaar gebruik worden gemaakt van de lage bijtelling. Over het eventuele hogere bedrag van de fiscale waarde is 22 procent bijtelling verschuldigd. Hetzelfde percentage geldt voor zakelijk gereden auto’s met een verbrandingsmotor. Interessant is natuurlijk ook de strijd tussen de Polestar 2 en de Tesla Model 3, die vooralsnog in het voordeel van die laatste werd beslist. De eindstand: 2.961 registraties voor de Polestar 2 (waarvan 1.468 in december) en voor de Tesla Model 3 respectievelijk 8.369 en 3.938 eenheden.

 

Merken

Op merkniveau wist Volkswagen echter moeiteloos haar positie als marktleider te continueren. Met een totaal aantal registraties van 44.670 moest er weliswaar 5,7 procent worden ingeleverd, maar het marktaandeel steeg tot 12,5 procent. Dat is te danken aan het feit dat Volkswagen het in 2020 beter deed dan de markt als geheel. Ook Kia deed afgelopen jaar goede zaken in Nederland. Dit automerk bemachtigde met 26.777 registraties en een afzet groei van 6,2 procent de tweede plaats, dankzij dankzij de e-Niro. Kia lost daarmee Opel af, dat vanwege 37,0 procent lagere verkopen tot 20.377 eenheden terugzakte naar de vijfde plek. Daar tussenin eindigden Peugeot (23.938 verkopen, oftewel 18,3 procent minder dan in 2019) en Toyota (22.852; -15,7 procent).

In december verkocht Volkswagen 9.291 auto’s, Kia 1.164 exemplaren, Peugeot 1.870 stuks, Toyota 2.697 eenheden en Opel 1.356 bolides. Buiten de top 5 bestaat de rest van de top 15 achtereenvolgens uit Renault met 20.335 registraties (waarvan 1.646 in december), Ford met 19.381 (979), BMW met 17.992 (554), Skoda met 16.597 (1.468), Volvo met 16.174 (2.343), Hyundai met 15.635 (4.920), Mercedes-Benz met 14.087 (966), Audi met 12.938 (2.401), Citroën met 10.715 (593) en Seat met 9.095 (813). Volkswagen wist zoals gezegd vorig jaar 12,5 procent marktaandeel te bemachtigen. Daarna volgden Kia (7,5 procent), Peugeot (6,7 procent), Toyota (6,4 procent) en Opel (5,7 procent).

Tesla, de verrassende nummer 3 van 2019, is vorig jaar ver weggezakt. Het merk zag het aantal registraties met twee derde dalen tot 8.956 eenheden. Dat betekende plek 16 in het merkenoverzicht. Ondanks een schip vol met bijna 4.000 exemplaren van de Model 3 dat in december aanmeerde, kwam Tesla liefst 70 procent lager uit dan in het succesjaar 2019. In de buurt komen qua verkoopverlies alleen de nichemerken Alfa Romeo (een daling van 63 procent naar 259 stuks) en Jeep (dat meer dan de helft van haar afzet moest inleveren en niet meer dan 662 auto’s aan de man bracht). Verder deed Mazda het slecht met een krimp van 35 procent naar 7.094 stuks. Landgenoot Suzuki kwam met 6.084 stuks 31 procent lager uit.

Bij de massamerken kreeg Opel zoals gezegd een behoorlijke dreun met een verkoopdaling van 37 procent naar 20.377 stuks. Zustermerk Citroën zag de afzet met 27 procent afnemen naar 10.715 registraties, terwijl Peugeot 18 procent lager uitkwam op 23.938 auto’s. Mercedes-Benz trok 26 procent minder klanten (14.087 stuks), terwijl Ford geconfronteerd werd met een daling van 23 procent naar 19.381 auto’s. Renault verkocht 20.335 auto’s ofwel 22 procent minder terwijl haar dochter Dacia 33 procent moest inleveren en uitkwam op 2.038 registraties. Binnen de alliantie gaat het echter (nog) een stuk slechter met de partners, want Nissan kwam met 8.427 exemplaren 35 procent lager uit; een vrijwel even sterke daling als bij Mitsubishi dat in ons land niet meer dan 4.058 auto’s kon registreren. De meeste andere grote merken schommelen rond een afzetverlies van 20 procent, met voor BMW (17.992 stuks) een min van 18 procent, Audi (12.938) eveneens 18 procent en Toyota (22.852) 16 procent onder het niveau van 2019.

Ondanks de malaise waren er ook winnaars. Polestar wist 2.961 auto’s te registreren, waarvan 1.468 exemplaren van de 2 in december. Aiways kwam op 428 eenheden van de U5 uit. Vorig jaar stonden deze 2 Chinese automerken nog op nul. Een ander recent verschenen Chinees label, MG, verkocht 2.206 auto’s ofwel 128 procent meer dan in 2019. Een vierde nieuwkomer, Cupra, slaat kennelijk nog niet zo aan, want daarvan werden er niet meer dan 3 stuks afgeleverd. Dat krijg je er van als je geen volledig elektrische modellen in jouw gamma hebt,

Bij de gevestigde orde valt Porsche op. Met 1.832 registraties blijft dit merk weliswaar een niche speler, maar het resultaat is wel 38 procent hoger dan in 2019. Ferrari deed het overigens relatief nog beter met een groei van 52 procent van de verkopen naar 38 stuks. Fiat draaide eveneens prima met 4.905 registraties. Dit betekende een plus van 22,7 procent. Fiat zag haar marktaandeel jarenlang afnemen, maar dankzij de mild hybride uitvoeringen van de Panda en de 500 wist dit merk in 2020 weer terrein terug te winnen. Bentley pluste 9,3 procent. Verder bleef alleen Volvo aan de goede kant van de streep. Met 16.174 auto’s was de afzet nagenoeg stabiel.

De merken Skoda en Seat deden het in 2020 redelijk met respectievelijk 10 en 15 procent lagere verkopen. Onder de kleinere spelers zijn er onder meer Land Rover, dat 1.265 auto’s wegzette, hetgeen slechts 3 procent minder was dan in 2019. Mini zag de verkopen met 6 procent dalen naar 6.579 stuks. Verder wist Hyundai de schade te beperken tot 10 procent minder registraties (15.635 auto’s).

 

Modellen

Bij de meest verkochte modellen waren het de elektrische auto’s die in 2020 de dienst uitmaakten. De nieuwe ID.3 werd in de grootste aantallen geregistreerd, namelijk 10.954 keer. Maar omdat de Niro ook in andere aandrijfvarianten te koop is (hybride en stekker hybride), werd dit model in 2020 toch het meest verkocht. Er waren voor de Kia in totaal 11.880 registraties oftewel 28,8 procent meer dan in 2019. De XC40 eindigde op de vijfde plek in het modellenoverzicht. Daar zag het begin 2020 nog niet naar uit, maar dankzij de elektrische versie wist de Volvo een eindsprint te maken.De XC40 ging 8.477 keer over de toonbank, oftewel 90,1 procent vaker dan in 2019. De Hyundai Kona (10.823 registraties oftewel 53,1 procent meer) en de Volkswagen Polo (8.975; -30,5 procent) maken de top 5 compleet.

Buiten de top 5 bestaat de rest van de top 15 uit achtereenvolgens de Opel Corsa met 8.473 registraties (waarvan 895 in december), de Tesla Model 3 met 8.369 (3.938), de Ford Focus met 7.773 (292), de Renault Clio met 7.478 (511), de Peugeot 208 met 6.916 (836), de Ford Fiesta met 6.659 (488), de Kia Picanto met 6.604 (212), de Toyota Yaris met 6.439 (1.098), de Volkswagen Golf met 6.374 (248) en de Toyota Aygo met 6.295 (691). De Kia Niro wist op jaarbasis 3,3 procent marktaandeel te bemachtigen. Daarna volgden dus de Volkswagen ID.3 (3,1 procent), de Hyundai Kona (3,0 procent), de Volkswagen Polo (2,5 procent) en de Volvo XC40 (2,4 procent).

 

Zakelijke markt

Na jaren op plek 2 of 3 te zijn geëindigd, was Volkswagen in 2020 het meest gereden automerk onder de zakelijke leaserijders. Peugeot en Renault maakten de top 3 compleet. Het populairste model op de zakelijke markt was vorig jaar wederom de elektrische wagen Tesla Model 3.

Het is voor het eerst sinds 2016 dat Volkswagen weer de zakelijke ranglijst bij de merken aanvoert en de 2 Franse concurrenten achter zich weet te laten. Hoewel de top 3 al jarenlang wordt gedomineerd door dit trio is er wel een opvallende verschuiving te zien bij de populairste modellen waar leaserijders het liefst achter het stuur kruipen. In januari 2020, voor de corona crisis, kozen de meeste zakelijke leaserijders voor de Peugeot 308 SW, gevolgd door de Skoda Octavia Combi. Aan het einde van het jaar was die positie ingenomen door de Tesla Model 3, die op de voet werd gevolgd door de Volkswagen Polo.

Sinds 2017 is Volkswagen al het meest bestelde leaseautomerk onder zakelijk Nederland. Skoda wint dit jaar aan populariteit, ten koste van Tesla en Peugeot. Vanwege meerjarige leasecontracten ziet Athlon de populariteit van Volkswagen nu pas terug in het rijdende wagenpark. Dit leasebedrijf constateert dat door de corona crisis contracten meer dan voorgaande jaren worden verlengd, in plaats van dat er geopteerd wordt voor een nieuwe auto van de zaak. Elektrische en hybride voertuigen wonnen in 2020 wederom marktaandeel. Op dit moment ligt het percentage volledig emissievrije leasewagens binnen het totale wagenpark van Athlon op 13 procent.

Dat percentage groeit echter snel. Nu is namelijk 1 op de 3 bestellingen een elektrische auto. Al sinds de invoering van de (verlaagde) fiscale bijtelling in 2013 is de vraag naar modellen met een elektromotor (al dan niet ondersteunend voor een benzine of diesel unit) groeiend. Ondanks de verhoging van de bijtelling is 12 procent voor een elektrische auto nog steeds interessanter dan 22 procent voor leasewagens met een verbrandingsmotor. Tegelijkertijd verdwijnen de nadelen: er is sprake van een steeds ruimer aanbod en zowel de accucapaciteit als de laadsnelheid nemen gestaag toe. Hierdoor is een volledig elektrische auto voor steeds meer mensen een interessante optie. Athlon verwacht dan ook volgend jaar een toenemende vraag vanuit de markt.

 

Herstel

Voor 2021 verwachten de RAI Vereniging en de Bovag in totaal 400.000 registraties. Ten opzichte van het afgelopen jaar betekent dit enig herstel van de vaderlandse automarkt. Ook in 2021 zal zeker een vijfde van de registraties een volledig elektrisch aangedreven auto betreffen, zo is de verwachting. Deze voertuigen blijven voor zakelijke rijders fiscaal aantrekkelijker dan modellen met een verbrandingsmotor. Ook neemt het aanbod verder toe. Bovendien komt de elektrische auto financieel steeds meer binnen het bereik van de particulier, al dan niet middels privélease. Voor zakelijke automobilisten wordt emissievrij rijden steeds meer de standaard.

 

Reageren is niet mogelijk.