Toyota haalt Volkswagen in als grootste autofabrikant

0

Toyota heeft de titel van ‘grootste autofabrikant ter wereld’ overgenomen van de Volkswagen Groep. De Duitsers zaten sinds 2016 stevig op de troon, maar de corona pandemie maakte daar een einde aan. Uit de wereldwijde verkoopcijfers die de Japanse autofabrikant bekend heeft gemaakt, blijkt namelijk dat Toyota in 2020 9,53 miljoen auto’s heeft verkocht. De Duitse concurrent bleef steken op 9,31 miljoen exemplaren.

Overigens had de corona pandemie ook een behoorlijke impact op Toyota. Bij deze fabrikant daalde de verkoop met 11,3 procent naar 9,53 miljoen auto’s. Toyota wist in 2019 nog 10,74 miljoen voertuigen te slijten. Volkswagen verkocht in 2019 liefst 10,97 miljoen auto’s, maar de Duitse autofabrikant zag zijn verkopen vorig jaar met 15,2 procent dalen naar 9,31 miljoen exemplaren. Het Japans autoconcern, dat ook de merken Daihatsu, Lexus en Hino voert, is minder zwaar getroffen door de corona pandemie vanwege thuismarkt Japan en de Aziatische regio. In dit gedeelte van de wereld lijkt de pandemie over het hoogtepunt heen te zijn, terwijl de thuisbasis van de Volkswagen Groep, Europa.

Het is voor het eerst in 5 jaar dat Toyota de koppositie in de autowereld weer in handen weet te krijgen, ondanks dat ook bij deze autofabrikant de productie in het voorjaar tijdelijk stil lag, er minder auto’s afgeleverd werden en veel dealers tijdelijk de deuren sloten. Net als Europa kampt overigens ook de Verenigde Staten met een derde golf. Toyota is vergeleken met Volkswagen daar een veel grotere speler. Hoewel het virus in de Verenigde Staten al lang flink huishoudt en grote schade heeft aangericht, waren de lockdown beperkingen daar afgelopen jaar minder streng. Dat verklaart ook waarom Toyota per saldo minder hard werd geraakt door de corona pandemie.

 

Modellen

Toyota voert ook de statistieken aan bij de verkopen op modelniveau. De auto die in 2020 het vaakst ter wereld over de toonbank ging, was namelijk de Corolla. Al voor het derde jaar op rij overigens. In 2020 werden er 1.134.262 stuks van verkocht. Dat is 8,8 procent minder dan het jaar daarvoor; ook hier is de corona crisis de verklarende factor.

Toyota hoeft niet meteen te vrezen voor haar bestaan indien de populariteit van de Corolla dit jaar zou afnemen, want de Japanse motorgigant neemt ook de 2de plaats in met de RAV4. Daarvan werden er 971.516 stuks aan de man gebracht. Dat is zelfs bijna 2 procent meer dan in 2019, wat wellicht te maken heeft met de verkoopimpuls die een recente generatiewisseling met zich mee bracht.

Op plaats 3 en 4 vinden we Honda modellen, namelijk de CR-V respectievelijk de Civic. Deze auto’s tikten af op 705.651 (-13,2 procent) en 697.945 (-16,3 procent) exemplaren. Het merk zou ongetwijfeld hoger hebben kunnen eindigen met beide auto’s indien het in Europa beter aan de weg timmerde. Maar op ons oude continent is Honda verworden tot een nichespeler. In 2020 gaf het Japanse autoconcern in Europa ruim een derde van zijn afzetvolume prijs. Pas op de 5de plek komen wij de eerste Volkswagen tegen. En, neen, dat is niet de Golf. Die middenklasser is met een daling van 29 procent omlaag getuimeld naar de 8ste plaats. Een deel van die daling (naar 492.262 registraties) kan verklaard worden door de recente generatiewissel. Dat gaf wat productieproblemen. Volgend jaar zal blijken of de nieuwe Golf minder enthousiast door de consument wordt onthaald dan eerdere editites. In Europa behield de Volkswagen in elk geval wel zijn status van publiekslieveling.

Welk Volkswagen model eindigde vorig jaar dan wel op de 5de plaats? De Tiguan, ook al ging deze Duitse SUB 18,8 procent minder vaak over de toonbank dan in 2019, namelijk 607.121 keer. Op de 6de stek staat de Toyota Camry (nu weer te koop in Europa, al gaat het om marginale aantallen; wereldwijd werden er vorig jaar 592.648 exemplaren verkocht, hetgeen ruim 13 procent minder was dan in 2019), op 7 de Nissan Sylphy (een middenklasse sedan die vooral Chinezen weet te bekoren en vorig jaar 544.376 kopers trok oftewel 14 procent meer dan in 2019), op 9 de Volkswagen Lavida (ook een Chinees 4-deurs model die 13 procent minder klanten trok, namelijk 463.804) en op de 10de plek eindigde de Hyundai Tucson. Bij dit model bleef de teller steken op 462.110 exemplaren, hetgeen bijna 15 procent was minder dan in 2019.

 

Merken

Al met al was de Toyota Corolla dus het enige model dat de 1 miljoen verkochte exemplaren in 2020 overschreed. Ook op merkniveau gaat de bokaal naar de Japanners. Toyota verkocht in 2020 namelijk in totaal 7,86 miljoen auto’s. Het Japanse merk liep daarmee verder uit op de nummer 2, Volkswagen, dat bleef steken op 5,73 miljoen voertuigen. Op plek 3 eindigde Ford met 4,18 miljoen eenheden, gevolgd door Honda met 3,97 miljoen auto’s en Hyundai met 3,71 miljoen verkochte exemplaren. De top 10 wordt vervolmaakt door Nissan, Chevrolet, Kia, Mercedes en BMW.

 

Reageren is niet mogelijk.