Traditie of originaliteit: BMW 5-serie versus DS 9

0

Over een paar maanden zal de DS 9 bij de dealers arriveren.Het vlaggenschip van het Franse premium automerk, dat de nieuwe top van het gamma vertegenwoordigt, ontmoet echter nu al een van zijn directe concurrenten: de BMW 5-serie.

De DS 9 had vorig jaar maart zijn eerste officiële release moeten maken op de autosalon van Genève, maar deze werd geannuleerd vanwege de Covid-19 pandemie. Het grote publiek zal dus nog moeten wachten tot het einde van het eerste kwartaal om hem bij de dealers te kunnen ontdekken.In de tussentijd biedt Autointernationaal.nl jou hier een eerste statische confrontatie tussen de DS 9 en een van zijn belangrijkste rivalen aan de overkant van de Rijn, de vernieuwde BMW 5-serie.

Op het gebied van design is het zonder twijfel dat de BMW 5-serie en de DS 9 sterk van elkaar verschillen.De Duitser, vertegenwoordiger van een van de historische modelreeksen van BMW, kleurt binnen de lijntjes van wat van de Beierse firma gewend zijn. Ondanks dat hij in de loop der jaren is geëvolueerd, treffen wij nog steeds het DNA van het merk aan met natuurlijk de grille die is samengesteld uit 2 nieren (inmiddels aan elkaar gegroeid), maar daarnaast ook de traditionele lijnen van de sedans van de fabrikant uit München; een combinatie van dynamiek en elegantie.De 5-serie is doordrenkt van BMW geschiedenis en er is geen sprake van het doorbreken van die traditie.

Van een radicaal andere situatie is sprake bij DS, die alles nog moet opbouwen omdat het Franse merk erg jong is.Om een ​​plaats te vinden in het zogeheten Executive segment, heeft DS besloten om in te zetten op een veel spectaculairder ontwerp.Het gaat om een ​​zeer massieve, bijzonder brede grille omgeven door hoogtechnologische koplampen met unieke indeling naast verticale daglichten.Het meest ongewone kenmerk is de dikke chromen streep die de motorkap in tweeën deelt.De eigenaardigheden houden hier niet op, aangezien de DS9 is uitgerust met inklapbare deurgrepen en liefhebbers van het merk zullen de achterlichten aan de bovenkant van de achterruit hebben opgemerkt. Ja, de DS 9 speelt de originaliteitskaart volledig uit.

Afgezien van hun uiterlijke lijnen, is het aan boord dat ik mij realiseer dat er een kloof bestaat tussen deze 2 sedans en het is opnieuw de DS die opvalt.Het dashboard lijkt rechtstreeks uit de meubelwereld te komen.Zeer imposant en verticaal, bestaat het in het bijzonder uit een 12 inch digitaal instrumentarium en een multimediascherm van dezelfde grootte dat wordt vergezeld door een horloge van de Franse horlogemaker BRM.Maar net zo opvallend is de kwaliteit van de fabricage, of het nu gaat om de materiaalkeuze (leer, alcantara) of om bepaalde zeer exclusieve details zoals de guilloche (een manier om bepaalde metalen onderdelen te bewerken), de bekleding (een soort sierstiksels) ofde decoratievormen.

Bij BMW zijn we ver verwijderd van al deze details, die door sommigen als bling-bling aspecten kunnen worden beschouwd.De fabrikant toont meer classicisme.Digitale schermen zijn natuurlijk ook aanwezig, maar de displays zijn kleiner dan die aan boord van de Fransman (10 inch voor het multimediascherm).Aan de andere kant is de sfeer aan boord van de Duitser sportiever, met een multimediascherm dat iets naar de bestuurder is gericht.Ook hier ondervindt de kwaliteit van de materialen geen kritiek.

Ook al hebben deze 2 tegenstanders identieke carrosserielengtes van 4,93 meter, het is toch de DS 9 die opvalt als het op ruimte aankomt.De Fransman is degene die de meest genereuze plek voor achterpassagiers biedt ondanks een wielbasis die 8 cm kleiner is dan die van de BMW 5-serie.Een knappe prestatie, vooral omdat de Duitser wordt gehandicapt door een imposante tunnel die de middelste zitplaats van de achterbank blokkeert.De DS 9 moet echter toegeven als het gaat om de hoeveelheid hoofdruimte of interieurbreedte. Een klein voordeel voor de BMW 5 serie is er ook qua laadvolume, met 530 liter tegenover 510 liter.

Het is, kijkend naar de prijs, niet verwonderlijk dat de 2 concurrenten een zeer complete uitrusting hebben met in beide gevallen Full LED koplampen, adaptieve cruisecontrol, een achteruitrijcamera, toegang tot het infomediasysteem via de smartphone of bijvoorbeeld lederen bekleding. Het is echter de DS 9 die bepaalde functies biedt die meestal zijn gereserveerd voor het hoogste segment. Zo is de Franse sedan uitgerust met een nachtzicht systeem, waarbij de gecontroleerde vering informatie ontvangt van een camera die de onvolkomenheden van de rijbaan analyseert en detecteert, evenals met een verwarmde, geventileerde en masserende achterbank. Verwennerij die niet beschikbaar is voor de 5-serie, maar wel voor zijn grote broer, de 7-serie. De Fransman scoort dus punten, zelfs als hij de gebaren bediening mist van de Duitser.

Er zijn grote verschillen tussen het motorenaanbod. De DS 9 slaat, verrassend genoeg voor een Franse auto, diesel over. Er komen 4 motoren in de catalogus: een benzine, de 1.6 Puretech met 225 pk, en 3 plug-in hybride versies. Alleen de laatste uitvoeringen komen naar Nederland. Om te beginnen is er de 225 pk sterke, voorwiel aangedreven configuratie. Uitgerust met een lithium/ion batterij van 11,9 kWh zal de DS 9 in deze vorm tussen de 40 en 50 km volledig elektrisch kunnen rijden. Dan komt er een variant van 250 pk met een grotere accu en een derde versie met vierwielaandrijving dankzij een tweede elektrische eenheid op de achteras, die in totaal 360 pk zal ontwikkelen. Aan BMW kant blijft de Duitse fabrikant trouw aan conventionele verbrandingsmotoren, maar ook aan plug-in hybrides. Zo is de 5-serie verkrijgbaar in benzinevorm (variërend van de 520i met 184 pk tot de M550i met 530 pk), als diesel (18d 150 pk, 20d 190 pk, 30d 286 pk) en plug-in hybride (30e 292 pk en 45e 394 pk). Het Duitse aanbod is daardoor groter en geschikt voor een breder publiek. De prijzen van de DS 9 beginnen bij 57.890 euro voor de 225 pk stekker hybride uitvoering in Performance tenue. De luxueuzere Rivoli variant kost 60.790 euro. Voor de BMW 530e ben je minimaal 64.559 euro kwijt. Ook al is de Duitser krachtiger, het prijsverschil is aanzienlijk.

 

Conclusie

In afwachting van de eerste tests van de DS 9, die aan het eind van het eerste kwartaal zal plaatsvinden, is het moeilijk om een ​​standpunt in te nemen over de dynamische kwaliteiten van de Franse sedan.Eén ding is zeker: comfort zou aan de orde van de dag moeten zijn.Bij BMW is het recept bekend met dynamiek en kwaliteiten die de status van het merk waardig zijn. Hij zal zich dan ook niet snel gewonnen geven, maar het is waarschijnlijk de Franse sedan die bij klanten het meeste enthousiasme zal opwekken.

Reageren is niet mogelijk.