Virtueel én echt: de IAA van München

0

De 2021 editie van de IAA, de grootste autotentoonstelling van Duitsland, verhuist van Frankfurt naar München. De show zal zowel in fysieke vorm als virtueel worden gehouden.

Om zoveel mogelijk (buitenlandse) autofabrikanten te lokken naar de 2021 editie van zijn Duitse autotentoonstelling, heeft de IAA een 2-tal beslissingen genomen. De eerste maatregel is dat de show naar München verhuist, na ruim 65 jaar in Frankfurt te hebben plaatsgevonden. Ten tweede wordt er zowel een echte als een virtuele versie van het evenement georganiseerd, om zo de grootst mogelijke aantrekkingskracht te genereren, ondanks de Covid-19 pandemie.

De IAA van München zal van 7 tot 12 september plaatsvinden. De nationale mastodonten (BMW, Daimler / Mercedes, Volkswagen Groep) zijn sowieso aanwezig. Daarnaast hebben enkele buitenlandse autofabrikanten hun aanwezigheid reeds bevestigd, waaronder Ford, Hyundai en verschillende Chinese spelers, waaronder Polestar. Maar er zijn ook enkele grote spelers op de Europese automarkt die nog niet hebben laten weten of zij naar München zullen komen, waaronder Toyota, de wereldwijde nummer één. Andere fabrikanten die nog niks hebben toegezegd zijn de Renault – Nissan – Mitsubishi alliantie en Stellantis.

Naast de traditionele beurs stands waar de bezoekers naartoe kunnen gaan (uiteraard met respect voor de vandaag de dag gebruikelijke sanitaire maatregelen), kunnen autoliefhebbers ook surfen door de gangen van een virtuele show die heel wat animaties krijgt om eventuele (nationale en internationale) reisrestricties voor te zijn en het evenement een echte internationale dimensie te geven. Het is maar de vraag of in september, wanneer de beurs plaats moet vinden, het corona virus beheersbaar is. Dat is voor zoiets als een beurs, waarbij heel veel mensen bij elkaar komen en waar het praktisch onmogelijk is om besmettingen helemaal uit te sluiten, erg belangrijk. Mocht de pandemie dan nog welig tieren, dan gaat de traditionele beurs waarschijnlijk alsnog niet door, maar als pleister op de autowond is er dan de virtuele show.

Met een dergelijke ‘hybride’ organisatie wil de VDA, de organisator van de IAA, de aantrekkelijkheid van het evenement een boost geven, zowel voor de exposanten als voor de bezoekers. En dan vooral door het aantal digitale communicatiekanalen te vergroten. Daarnaast zal de nadruk worden gelegd op individuele mobiliteit en op ‘holistisch’ vervoer, dat alle actoren en gebruikers op dit vlak met elkaar verbindt. Hoe het digitale gedeelte er precies uit gaat zien, is nog niet helemaal duidelijk. Er wordt gesproken over “marketingberichten die via tekst, beelden en video’s gestuurd kunnen worden langs verschillende digitale kanalen”. Dat zijn dus de reguliere persberichten en filmpjes. Al te veel digitaal spektakel is ook weer niet goed, want dan is er voor potentiële bezoekers geen reden meer om de luie stoel te verlaten en in fysieke vorm de IAA te bezoeken.

Reageren is niet mogelijk.