Volvo fabriek in Gent mag tweede elektrische model gaan bouwen: de C40

0

In de Volvo fabriek in Gent rolt momenteel al het elektrische succesmodel XC40 van de band en dat succes smaakt blijkbaar naar meer. De Belgen mogen namelijk ook een ander compacte auto voor het Zweedse merk gaan produceren. Die wordt nog dit jaar gepresenteerd en zal enkel in elektrische vorm verkocht gaan worden. Volvo wil hiermee de productie van emissievrije auto’s in 2022 verdrievoudigd hebben.

De Volvo fabriek in Gent draait al lange tijd op volle capaciteit om aan de vraag naar de XC40 te kunnen voldoen. Dit SUV model wordt enkel in België gebouwd. Alle wereldwijd verkochte exemplaren komen uit Gent, behalve de auto’s die voor de Aziatische markt zijn bestemd. Die worden vanuit China aangeleverd. De komst van het nieuwe model betekent dat de capaciteit om elektrische auto’s te kunnen bouwen, wordt verdrievoudigd. Volvo zal hiertoe 300 man extra personeel aannemen.

De verkoop van de zogeheten Recharge modellen van Volvo (elektrische en stekker hybride) is in 2020 meer dan verdubbeld in vergelijking met 2019. De vraag naar dergelijke auto’s wordt niet in de laatste plaats verzorgd door de fabriek in Gent die zich voorloper mag noemen bij de productie van (deels) elektrische auto’s. Ondanks de aanhoudend hoge vraag naar de XC40 zeggen de Belgen nu klaar te zijn om binnen de beschikbare productiecapaciteit ruimte te creëren voor een extra model. Die zal zoals gezegd enkel in elektrische vorm op de markt verschijnen. Daarmee heeft de fabriek in Gent een dubbele primeur in handen want elders worden bij Volvo enkel reguliere en hybride modellen gebouwd.

Volvo wil nog geen verdere toelichting over het nieuwe model en de bijhorende specificaties geven, maar een betrouwbare bron bevestigt aan Autointernationaal.nl dat het zou gaan om de C40. Die zal worden gebouwd wordt op het CMA platform van de XC40. Om verdrievoudiging van de output van elektrische auto’s mogelijk te maken, is er een geavanceerde batterijfabriek naast de productiehallen gebouwd. De C40 zal in de komende maanden al officieel worden voorgesteld. Het wordt een wat lagere auto dan de XC40 met een coupéachtige achterzijde. Vandaar de modelnaam C40 (waarin de letter ‘X’ ontbreekt).

Volvo wil dat de output aan elektrische auto’s in Gent tegen 2022 stijgt tot bijna 60 procent van de totale productie. Die doelstelling past in de wereldwijde ambitie van Volvo om tegen 2025 de helft van zijn wereldwijde verkoop volledig met emissievrije modellen te realiseren. De autofabrikant wil tegen 2040 klimaatneutraal zijn.

 

Nederland

Volvo heeft in het afgelopen jaar de kracht van het veelzijdige, grotendeels geëlektrificeerde modellengamma in Nederland naar eigen zeggen uitstekend benut. Samen met de veerkracht en het hoge serviceniveau van het dealernetwerk heeft dit geresulteerd in een marktaandeel van 4,5 procent. Volvo verkocht in Nederland in 2020 16.174 nieuwe auto’s, nagenoeg evenveel als in 2019, ondanks dat de markt als geheel met afgerond 20 procent kromp.

Door de goede verkoopresultaten staat Volvo in Nederland inmiddels in de top 10 van bestverkochte automerken. Sterker nog: zowel de XC40 als de XC60 en de V60 zijn koploper in hun segment. Verder is Volvo het nummer 1 premium merk voor wat betreft de verkoop van ‘stekkerauto’s’ en was maar liefst één op de drie vorig jaar verkochte plug-in hybride auto’s een Volvo. De elektrificatie strategie is naar eigen zeggen voor een groot deel verantwoordelijk voor de uitstekende verkopen. Vooral de Recharge modellen met PHEV-technologie (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) vinden in Nederland gretig aftrek. De volledig elektrische  XC40 Recharge P8 is nog maar kort leverbaar, maar behoort ook al tot de verkooptoppers van het uitgebreide geëlektrificeerde aanbod van Volvo.

Het aandeel van de Volvo Recharge modellen is vorig jaar wereldwijd meer dan verdubbeld ten opzichte van 2019. In Europa bedroeg het aandeel in de totale verkopen een stevige 29 procent. Hiermee is Volvo ook in Europa koploper voor wat betreft de verkoop van auto’s met een stekker. Dit geldt ook voor de Verenigde Staten. “Na een goede start van 2020 hebben we het uitdagende tweede kwartaal goedgemaakt met een mooi tweede halfjaar met onder meer de Volvo XC40 in de top 5 van autoverkopen”, aldus Herrik van der Gaag, Managing Director van Volvo Car Nederland. “Hierbij hebben onze dealers hun aanpassingsvermogen maximaal benut, snel geschakeld en ontzettend veel veerkracht getoond door optimaal gebruik te maken van alle verkooptools en online mogelijkheden waarover we beschikken. In deze bijzondere tijd hebben we samen met onze retailers maximale invulling gegeven aan Volvo’s Freedom to Move-visie: mobiliteit op een persoonlijke, duurzame en veilige manier. We hebben gezamenlijk uitstekende prestaties geleverd in een bijzonder zwaar jaar, zowel op zakelijk als persoonlijk vlak. Mijn complimenten zijn dan ook voor het volledige Volvo team in Nederland.”

“In tijden van onzekerheid is het nog belangrijker om samen met onze retailers te focussen op de mogelijkheden die er wel zijn en hiermee maximale kansen te creëren”, vertelt Frits Giesbers, Commercial Operations Director bij Volvo Car Nederland. “We hebben onszelf continu de vraag gesteld hoe we onze klanten konden blijven ontzorgen en hoe nieuwe klanten te verwelkomen. Alle belangrijke facetten stonden hierbij centraal: de verkoop van nieuwe en gebruikte Volvo’s maar zeker ook de aftersales, werkplaats en accessoires. In 2021 blijft Volvo zijn elektrificatie strategie verder uitrollen en zullen we de volgende stappen zetten in digitalisering, die vanwege de corona pandemie in een stroomversnelling is geraakt”.

Reageren is niet mogelijk.