‘Aantrekkelijkste Audi aller tijden’ slechts in beperkte oplage

0

Audi heeft dinsdagavond de E-Tron GT onthuld. De fabrikant is van plan om in mei met de leveringen te beginnen. De auto zal voorlopig echter nog maar zelden op de weg te zien zijn.

“Het aanbreken van een nieuw tijdperk”, “het volgende icoon”, “de meest aantrekkelijke Audi aller tijden”: bij de digitale wereldpremière van de Audi e-Tron GT was het in Ingolstadt gevestigde management niet gierig met superlatieven. Het nieuwe elektrische speerpunt van de fabrikant is zonder twijfel een blikvanger. Of zoals verkoopdirecteur Hildegard Wortmann het verwoordde: “Hier komen passie, moed en nieuwsgierigheid samen”. Het resultaat, aldus Wortmann, is “voorsprong”. De auto moet de merkclaim “Vorsprung durch Technik” weer tot leven brengen, zo legde Audi-baas Markus Duesmann uit. Daar had de Volkswagen dochter uiteindelijk niet altijd recht aan gedaan, zo merkte ook concerntopman Herbert Diess onlangs droogjes op.

Vanaf half mei geeft de e-Tron GT het merk een nieuwe look. Dan begint Audi met de leveringen. De prijzen beginnen bij 100.000 à 105.000 euro, zo verwacht Autointernationaal.nl (inmiddels hebben andere media deze prijs indicatie overgenomen). De bijzonder sportieve RS variant gaat minimaal 140.000 euro kosten.

Bij de start komt er ook nog een speciaal model, zo blijkt uit een brief van de fabrikant aan een Audi dealer. De oplage van deze gelimiteerde editie wordt beperkt tot 100 stuks wereldwijd. 25 daarvan blijven in Duitsland en Nederland kan rekenen op ongeveer 5 exemplaren. “Dit speciale model gaat in wezen over 2 zaken: snelle beschikbaarheid na marktintroductie en natuurlijk iets exclusiefs”, zo luidt de toelichting van Audi op deze gelimiteerde editie. De 100 voertuigen zijn primair bestemd voor “speciale Audi Sport klanten”.

Maar Audi houdt ook de productie van de gewone e-Tron GT laag, dit met het oog op een relatief exclusief karakter voor de elektrische Grand Tourer. Audi wil in de Neckarsulm Böllinger Höfe fabriek nog geen 10.000 stuks per jaar produceren, hoewel wordt benadrukt dat het mogelijk zou zijn om dit aantal te verhogen als er een overeenkomstige vraag is. De fabrikant heeft de Verenigde Staten in het vizier als grootste afzetmarkt voor het model. Ongeveer 50 procent van alle exemplaren zou naar de Noord Amerikaanse regio moeten gaan. Voor Europa is een kwart gepland van de productie gepland. De rest gaat grotendeels naar China.

Audi belooft een maximale actieradius van 488 kilometer. De ‘standaard’ variant doet de sprint van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden; de RS versie zelfs in 3,3 tellen. Bij een snelheid van 245 km/u respectievelijk 250 km/u grijpt de begrenzer elektronisch in. Voor korte sprints kunnen sportievelingen terugvallen op een boost van 50 pk. Overige gegevens: de e-Tron is 4,99 meter lang en 1,96 meter breed. De hoogte is slechts 1,41 meter. Audi wil het achterpassagiers gemakkelijker maken met uitsparingen in de accuset. Dat zorgt voor iets meer voetruimte.

Bij de ontwikkeling van de e-Tron GT gebruikte Audi op veel gebieden technologie van zijn zuster Porsche. Het is gebaseerd op het J1-platform, dat ook bekend is van de Taycan elektrische sportwagen uit Zuffenhausen. In eerste instantie zal Audi gebruik maken van een 800 volt accu met 85 kWh. Het vermogen van de auto is maximaal 476 pk, of 598 pk in de RS versie. De e-Tron GT moet bij snelle laadstations in slechts 5 minuten energie kunnen opladen voor 100 kilometer, en de batterij moet al na 23 minuten voor 80 procent zijn opgeladen.

Overigens speelt Audi met zijn elektrische racer niet alleen in op prestaties en design, maar ook op milieuaspecten. De fabrikant gebruikt verschillende recyclingmaterialen in het interieur. Zo zitter er in de Audi vezels van oude plastic flessen en visnetten. Verkoopdirecteur Hildegard Wortmann benadrukte dinsdagavond: “Duurzaamheid is het nieuwe premium”. Is dat ‘voorsprong door techniek’? Nee, het is een inhaalslag voor wat betreft inzichten die Tesla al lang heeft. 

 

Reageren is niet mogelijk.