Brave Fransman met grenzeloos karakter: test Renault Arkana

0

Waarom deze test?

SUV-coupé modellen waren tot dusver het domein van Duitse premium fabrikanten.Met de Renault Arkana willen de Fransen het idee democratiseren. Maar werkt dat wel ook voor personenwagen zonder diesels of plug-in hybride uitvoeringen? Voor een antwoord op deze vraag doet Autointernationaal een test.

 

Wat voor auto is het?

De Renault Arkana beleefde zijn wereldpremière in Rusland en wordt daar al geruime tijd verkocht … op het platform van de Dacia Duster. Een jaar geleden zag hij het levenslicht in Zuid-Korea op basis van de Captur als de Renault Samsung XM 3, voordat hij in oktober als Renault (zonder verdere toevoegingen aan de merknaam) op de weg kwam in Chili. En nu wordt de Nederlandse markt rijp geacht voor deze in Azië geproduceerde, mondaine Fransman. 

Redenen genoeg om het ontwerp eens nader te bekijken. Qua vormgeving volgt de Arkana de huidige Franse designlijn en loopt hij vooruit op de presentatie van de tweede generatie Kadjar. De vlakke achterzijde geeft de auto een stoere uitstraling. Met een lengte van 4,57 meter en een hoogte van 1,57 meter plaatst Renault de Arkana in het midden van het C-SUV segment, met andere woorden in een autoklasse waar het aantal klanten al jaren sterk stijgt. Ook op de zakelijke markt nemen de bedenkingen over hoogpotige modellen merkbaar af, aangezien veel eigenaren van leasewagens om een modieus voertuig vragen.

Maar de Arkana kan meer dan er alleen mooi uitzien. Binnenin combineren de ontwerpers het rechtopstaande scherm inclusief de logische menustructuur van de Europese Renault met digitale instrumenten en netjes bewerkte zachte kunststoffen om een ​​prettig vormgegeven cockpit te creëren. De stoelen van de R.S.-Line uitvoering (vooralsnog het hoogste uitrusting niveau want een Initiale Paris versie is niet gepland) zijn net zo comfortabel als fauteuils, zelfs als hun dijbeen steunen veel te kort zijn.

Als Zen is de Arkana voorzien van parkeersensoren voor & achter, een achteruitrijcamera, actieve noodremfunctie met detectie van voetgangers en fietsers, veiligheidsafstandswaarschuwing, rijstrookwaarschuwing, herkenning van verkeersborden, cruisecontrol met snelheidsbegrenzer, een 7 inch touchscreen, handsfree toegang, automatische airconditioning, elektrische inklapbare spiegels met verwarmingsfunctie, 17 inch velgen en LED koplampen. De Intens versie voegt daar een waarschuwingsfunctie voor ander verkeer bij achteruit parkeren toe, automatisch groot licht, een dodehoekdetector, adaptieve cruise controle, een Multi-Sense rij moduskeuzeschakelaar, een inductie smartphone-oplader, een 10,2 inch digitaal instrumentarium, navigatie met 9,3 inch touchscreen en 18 inch velgen aan toe. De R.S. Line biedt tevens laterale obstakel detectie, verwarmde voorstoelen, lederen bekleding, aluminium pedalen, specifieke bumpers plus velgen en zwarte spiegels.

Twee volwassenen kunnen langere afstanden op de achterbank overleven. Tenminste, als zij niet significant langer zijn dan 1,80 meter, want anders moeten ze gewoon hun hoofd bukken. De middelste zitplaats is alleen goed als noodoplossing: hij is smal en er is geen uitschuifbare hoofdsteun.

In de grote bagageruimte is plaats voor 513 liter aan koffers, maar een aanzienlijk deel daarvan bevindt zich boven de uitneembare laadvloer: die moet worden ingebouwd om een vlakke laaddrempel te kunnen creëren.

 

Is het wat?

De nieuwkomer uit Zuid-Korea kan het alledaagse leven best goed aan, zolang hij tenminste in het rij profiel van zakelijke gebruikers past. Renault heeft geen belastingbesparende plug-in hybrides gepland voor langdurig pendelaars, en evenmin brandstofbesparende diesels voor lange reizen. Een 1,3 liter 4 cilinder turbobenzinemotor met 140 pk, 7-traps EDC automaat met dubbele koppeling en 12 volt mild hybride is aanwezig in de testauto. Met deze zogeheten MHEV techniek kan de benzinemotor vlot worden herstart bij een stoplicht of tijdens fileverkeer.

De Arkana gaat heel discreet te werk, wat goed is voor het geluidsniveau in de auto en zorgt tegelijkertijd voor een acceptabele voortstuwing. De prestaties zijn niet flitsend, maar de Renault is voldoende snel en de 8 liter benzineverbruik volgens de boordcomputer tijdens mijn testronde door het Rijnland en de Eifel valt net binnen acceptabele grenzen. Voor de rest baart de Arkana weinig zorgen: hij kan bochten nemen met weinig onderstuur en voldoende stuurgevoel, hij dempt kuilen goed en pas bij hogere snelwegsnelheden verstoort de wind het rustige rijden. Maar dan stijgt het benzineverbruik ook tot grote hoogten: het forse frontale oppervlak van de Renault laat zich dan groeten.

Een volwaardige hybride versie volgt in de zomer. Die zou dankzij de techniek van de Clio E-Tech beter moeten scoren qua benzineverbruik, vooral in de stad. Het systeemvermogen is 143 pk (waarvan slechts 91 pk afkomstig is van de benzinemotor), dus voor superieure prestaties hoef je deze versie niet te kopen. De elektromotor wordt gevoed door een 1,2 kWh batterij die zichzelf oplaadt dus stekkerstress is niet aan de orde. Wel zou het benzineverbruik dus lager moeten uitvallen. Het gaat vermoedelijk weliswaar om niet meer dan enkele tienden van liters, maar toch. Het betekent minder BPM en dus voor Nederland een relatief gunstige prijsstelling. In de zomer volgt ook een krachtigere benzinemotor met 160 pk. Die is ideaal voor diegenen die hun auto (op de snelweg) graag op hun staart trappen. 

70%
70%
Awesome

De Arkana ziet er vanwege de BMW X6 styling invloed exclusief uit, maar over het algemeen is zijn rij karakter tamelijk 'burgerlijk'. Enerzijds betekent dit dat hij weinig fout doet, maar anderzijds is het ook een beetje een 'dertien in een dozijn' auto. Hij komt het best tot zijn recht in huishoudens die niet te veel reizen met hun personenwagen, maar wel ruimte voor het hele gezin nodig hebben. Voorwaarde is dat wel dat de puberende kinderen geen groeispurt hebben doorgemaakt.

De prijsstelling bederft deze testuitslag niet. Hoewel de Nederlandse tarieven nog niet bekend zijn, zal er vermoedelijk ingestapt kunnen worden voor afgerond 33.000 euro. Voor een SUV model uit het C segment is dat netjes, zeker gezien het feit dat de 7-traps EDC automaat bij de prijs is inbegrepen. Je krijgt dan het uitrusting niveau Zen. Bij de Intense (meerprijs 1.800 euro) zijn 9 van de 12 assistentiesystemen standaard, en nog eens 2.200 euro bijbetalen brengt de volledig uitgeruste R.S. Line uitvoering (zie foto's) naar de klant.

Maakt dat van de Arkana een wereldauto. Niet in figuurlijke zin, maar hij is wel het bewijs dat ook een buiten Frankrijk ontworpen en gebouwde Renault prima smaakt.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (32)
    4.9

Reageren is niet mogelijk.