Citroën opgelet: deze elektrische mini is anders dan jouw Ami wél een succes

0

Maak kennis met de best verkopende elektrische auto van dit moment. En nee, het is geen Tesla. Het is de Wuling Hong Guang Mini EV.

In 2020 mocht de Tesla Model 3 zichzelf de medaille van meest verkochte elektrische auto ter wereld op de borst spelden. Begin dit jaar werd hij echter van de troon gestoten. Niet door de Volkswagen ID.3, maar door de Wuling Hong Guang Mini EV. Deze petieterige elektrische auto gaat als warme broodjes over de Chinese toonbank.

De verkoopprestatie van de Wuling Hong Guang Mini EV is vooral indrukwekkend omdat hij slechts in één land te koop is (China), maar met de aldaar gerealiseerde orderaantallen toch de wereldmarkt weet te domineren. Dat lukte tot voor kort alleen de Ford F-150 pick-up. Daar komt nu dus de Wuling Hong Guang Mini EV bij: een elektrische auto met een hoog brommobiel gehalte die ontwikkeld is door de joint venture van General Motors en SAIC. Hij weet de markt voor emissievrije personenwagens in korte tijd op zijn kop te zetten. Niet met flitsende prestaties, een sexy design of innovaties, maar wel met zijn prijs. De Wuling Hong Guang Mini EV is namelijk spotgoedkoop. Zelfs voor Chinese begrippen. Daardoor weet hij ook de autoconsument op zijn thuismarkt te overrompelen. De verkoop gaat daar zo vlot, dat in januari in China 2021 meer exemplaren van de Wuling Hong Guang Mini EV werden verkocht (25.778 stuks) dan wereldwijd van de Tesla Model 3 (21.589 exemplaren, waarvan 13.843 stuks in China).

Hoe kan het succes van de Wuling Hong Guang Mini EV worden verklaard? Om te beginnen duwt de Chinese regering (we hebben het tenslotte over een dictatuur) met weinig subtiele dwang haar bevolking richting een elektrische auto. In sommige grote steden is het bijna onmogelijk geworden om een ​​nieuwe thermische auto te registreren, aangezien het de gemeenten zijn die de kentekens en kentekenplaten uitgeven. Veel inwoners van het Aziatische land zien zichzelf zodoende genoodzaakt om de overstap te maken. Dat is normaliter een dure affaire, maar niet in het geval van de Wuling Hong Guang Mini EV. Dit kleine doosje op wielen kost omgerekend namelijk omgerekend 3.670 euro. Voor dat bedrag krijgt de Chinees een 26 pk / 85 Nm sterke elektrische auto die voorzien is van een accu van 9.3 kWh. Goed voor een topsnelheid van 100 km/u en een actieradius van 120 kilometer.

Een rij bereik van 120 kilometer is natuurlijk weinig, maar niet eens zo heel veel minder dan die van een moderne Smart (135 kilometer) die voor de recente prijsverlaging minimaal 6 keer zo duur was. Bovendien is de Wuling Hong Guang Mini EV officieel een 4-persoons auto. Als compleet gezin moet je daar geen al te grote illusies over maken, maar het hebben van een achterbank (noodzittingen, opbergruimte voor bijvoorbeeld jassen of een plek voor de hond) is altijd handig. Bij Porsche (911) kunnen ze daar al decennialang over meepraten. Terugkomend op de actieradius: eigenlijk is die 120 kilometer ideaal voor een auto die voor gebruik in en om een (drukke) stad is bestemd. Mochten er desondanks twijfels zijn over het rij bereik (en die hoeven niet perse onterecht te zijn, want de meting vond plaats volgens de doorgaans veel te optimistische NEDC cyclus), dan kan de Wuling Hong Guang Mini EV tegen meerprijs worden voorzien van een accu van 13.9 kWh. Daardoor stijgt de maximale range naar 170 kilometer. Nogmaals: in grootstedelijke gebieden met een relatief groot netwerk aan laadpalen heb je meer niet nodig.

In Europa heeft Citroën voor de grootstedelijke autoconsument die elektrisch wil (of moet) rijden trouwens de Ami in de aanbieding. Die is echter bijna 2 keer zo duur (vanaf 6.990 euro), maar behept met slechts 8 pk en een 5.5 kWh batterij (hetgeen een topsnelheid van 45 km/u en een range van 75 kilometer betekent). Kijk, dan klinkt deze Wuling Hong Guang Mini EV plotseling zo slecht nog niet. Of anders gezegd: zijn verkoopsucces is een stuk beter verklaarbaar. Met een lengte van 2.917 millimeter valt de Chinees moeiteloos te parkeren. Toegegeven, aan het uiterlijk moet je even wennen maar dat komt vooral doordat de Wuling Hong Guang Mini EV bijna 20 centimeter hoger (1.621 millimeter) dan breed (1.493 millimeter) is. Je zit dus heel knus tegen elkaar aan (maar niet meer dan in een Daihatsu Cuore), maar het interieur is verrassend volwassen afgewerkt. Zeker voor een prijs waarvoor je bij ons alleen een scooter of een Speed Pedelec kan kopen …

De Wuling Hong Guang Mini EV is sinds afgelopen zomer in China te koop en in de tweede helft van 2020 zijn er al 112.000 exemplaren aan de man gebracht. Zelfs airconditioning behoort tot de mogelijkheden (optioneel, echter voor slechts 400 euro). Van zijn uiterlijk moet de Wuling Hong Guang Mini EV het niet perse hebben, maar vergeet niet dat het publiek aanvankelijk ook erg moest wennen aan Citroën Deux Chevaux (die werd niet voor niets in de volksmond “het lelijke eendje” genoemd en aan de Renault R4. De originele Volkswagen Kever en de T-Ford hebben voor zover bekend ook nooit schoonheidsprijzen gewonnen. Wat telt is dat de Wuling Hong Guang Mini EV een slim autootje is dat ook nog eens aantrekkelijk geprijsd is. Die eigenschappen zijn voldoende om hem ook in Europa succesvol te laten zijn. De Renault Twizy was een antwoord op een nooit door de Europese autoconsument gestelde vraag en met een op 45 km/u gelimiteerde topsnelheid valt de Citroën Ami ook niet serieus te nemen. Dat deze Franse voertuigen slechts 2 zitplaatsen hebben, werkt ook niet in hun voordeel. Antwoorden op vragen voor de toekomst zijn vaak in het verleden te vinden. En de geschiedenis leert ons dat 2-persoons auto’s nooit een succes worden. Daarom werd de Goggobil wel een succes maar menig andere Duitse ‘kleinwagen’ niet. Het verklaart ook waarom de Smart Fortwo fabrikant Daimler nooit een stuiver winst heeft opgeleverd.

Het verkoopsucces van de Wuling Hong Guang Mini EV is de firma Dartz inmiddels niet ontgaan. Die heeft de Chinees omgebouwd tot FreZe Nikrob EV. Technisch is die gelijk aan de Wuling Hong Guang Mini EV, maar Dartz vraagt er iets minder dan 10.000 euro voor. Logistieke kosten meegerekend hoeft dat geen afzetterij te zijn. Bovendien hoeven Nederlanders, als zij straks in aanmerking weten te komen voor 4.000 euro aanschafsubsidie van de overheid, uiteindelijk niet meer dan maximaal 6.000 euro te betalen. Wie weet staan we dus wel aan de vooravond van ook een ongekend Europees verkoopsucces, al lijkt het vooralsnog waarschijnlijker dat Wuling bij ons zelf distributiepartners voor haar Hong Guang Mini EV gaat zoeken. Daarmee keert General Motors indirect weer terug naar Europa. Naast de Corvette kan het gamma worden uitgebreid met de dure elektrische modellen van Cadillac en Hummer, met aan de andere kant van het spectrum deze stadsauto.

Ondertussen krijgt Citroën het dringende advies met de Ami weer plaats te nemen achter de tekentafel om er een (ietwat langer) 4-persoons model van de maken met een behoorlijke elektromotor (zodat een topsnelheid van 100 km/u tot de mogelijkheden behoort). Alleen dan krijgt de Fransoos veel vrienden.

 

Reageren is niet mogelijk.