‘Nederland dumpt massaal zijn Volkswagen ID.3 weer’

0

Volkswagen doet enorm zijn best om de buitenwereld te laten geloven dat de ID.3 een groot succes is. En inderdaad: er zijn al heel wat exemplaren van deze elektrische compacte middenklasser op kenteken gezet. Zoveel zelfs dat hij in december in de Europese verkoopstatistieken alleen de ‘gouwe ouwe’ Golf voor hoefde te laten gaan. Maar kwantiteit is niet hetzelfde als kwaliteit. Anders gezegd: veel registraties betekent niet automatisch veel tevreden eigenaren.

In het geval van de Volkswagen ID.3 lijkt het tegendeel waar te zijn. NRC autorecensent Bas van Putten was namelijk opgevallen dat er alweer 1.281 exemplaren op occasionsite Autotrack worden aangeboden. Nu zou het daarbij (deels) kunnen gaan om exemplaren die in 2020 nog snel op kenteken gezet zijn om de klant te laten profiteren van de lagere bijtelling (8 procent in plaats van 12 procent), maar die verklaring rijmt niet met het feit dat het niet bepaald storm loopt voor deze ‘ID.3 met een voordeelconstructie’. Wie verder surft op internet, kan lezen dat er veel geklaagd wordt over de elektrische Volkswagen. Zo is er een klant die schrijft dat “de ID.3 slechter is dan mijn slechtste veertiendehands Citroën XM”. Nederlanders lijken, zoals Belgen dat zo mooi kunnen zeggen, de elektrische Volkswagen alweer kotsbeu te zijn.

Heel verrassend is dat niet. De productiestart en de marktintroductie was namelijk een zeer moeizame bevalling. Volkswagen heeft zich namelijk dramatisch verslikt in de software van de ID.3. Een autofabrikant die kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan, stelt de marktintroductie dan uit totdat de kinderziektes zijn opgelost. Zo niet Volkswagen. Die stuurde de eerste lichting van de ID.3 zonder voorzieningen als Apple CarPlay en Augmented Reality met virtuele richtingaanwijzingen in het head-up display de weg op. Voor het oplossen van dit probleem moest de klant zich later maar melden bij de dealer. Die heeft inmiddels een punthoofd gekregen van de ID.3, want de elektrische Volkswagen kampt met (veel) meer problemen, waaronder uiteenlopende elektrotechnische storingen en het stranden met een lege 12 volt accu.

Los van bovengenoemde euvels is ook het multimediasysteem een bron van ergernis. Dat is bij de nieuwe ID.4, die door Van Putten getest werd, niet anders: “Op de actiebereidheid van het touchscreen is geen peil te trekken en de menu-architectuur is wanordelijk”. Tijdens de bediening van het aanraakscherm kreeg Van Putten onbegrijpelijke dienstmededelingen te horen. Ook los van het touchscreen en het multimediasysteem is de ergonomie een zootje want andere functies laten zich vanaf een volstrekt onlogische plek bedienen. “De auto in de Eco stand zetten, lukt niet en de tiptoets voor de rij modi geeft geen sjoege”, zo vervolgt de recensent. Van Putten adviseert Volkswagen dringend om een bijl te zetten in belachelijke gadgets zoals koplampen die als welkomstgroet hun lichtelement laten draaien en in plaats hiervan het multimediasysteem te vervangen door een exemplaar met fysieke knoppen.

Los hiervan is het rij bereik van de nieuwe generatie elektrische Volkswagen modellen een issue. Hetzelfde geldt voor het beloofde vermogen om snel te laden. In de folder staat dat de geteste ID.4 om een volle accu volgens de WLTP meetnorm ruim 500 kilometer ver moet komen, maar in de praktijk is de pret na zo’n 350 kilometer al over. Dat is een wel erg groot verschil. Teleurstellend is ook de laadsnelheid. Dat zou met 125 kW moeten kunnen, maar dat weet de Volkswagen bij lange na niet te halen. Snel laden is dus een utopie. Van Putten concludeert dat het accupakket van de elektrische auto’s uit Wolfsburg veel minder winter proof is dan van de modellen van Tesla of van het Hyundai / Kia concern.

Je begrijpt ineens veel beter waarom er al zoveel exemplaren van de ID.3 op de ‘Marktplaats voor de auto’ zijn gezet. De elektrische Volkswagen stelt in de praktijk teleur en is een grote bron van ergernis. Dat zal zich waarschijnlijk gaan vertalen in een tegenvallende inruilwaarde. Aspirant kopers van een elektrische Volkswagen zijn dus gewaarschuwd. Niets wijst er op dat de ID.3 in hetzelfde rijtje thuishoort als iconen als de Kever en de Golf, zoals men in Wolfsburg graag wil doen geloven. Als Volkswagen niet snel de klanttevredenheid weet te verhogen, zal haar elektrische debuutmodel eerder geassocieerd gaan worden met zeperds als de K70 en Corrado G60.

Reageren is niet mogelijk.