Onderzoek bij Hyundai na vals Apple bericht

0

De autoriteiten in Zuid-Korea onderzoeken of bij Hyundai bewust een bericht naar buiten is gebracht over een mogelijke samenwerking met Apple. Doel daarvan zou zijn geweest om de beurskoers op te drijven. Enkele hoge managers van Hyundai zouden door snel aandelen te verkopen een bedrag van rond de 750.000 dollar op hebben kunnen strijken.

Begin januari doken berichten op dat de Hyundai Motor Groep (waartoe ook Kia behoort) zelfstandig rijdende, elektrische auto’s zou gaan bouwen voor Apple. De iPhone maker is al enige tijd op naar een partner voor de fabricage dus het bericht leek alleszins betrouwbaar. Het bericht leidde dan ook tot een forse (+ 60 procent) koerssprong van het aandeel van de Hyundai Motor Groep op de beurs. In Californië worden al jaren proeven gedaan met zelfstandig rijden­de auto’s van Apple.

Maar het liep anders. Eerst kwamen er berichten vanuit Seoel dat de hoogste leiding van Hyundai een samenwerking met Apple eigenlijk niet zag zitten. De Zuid-Koreaanse autobouwer deelde kort daarna formeel mee dat er niet meer met de iPhone bouwer gesproken werd. De beursautoriteiten in Zuid-Korea vermoeden nu dat Hyundai bewust het bericht heeft laten lekken om de beurskoers tijdelijk op te drijven. In de maand tussen de aankondiging en de ontkenning werden de aandelen 21 procent duurder. Daar zouden enkele managers flink van hebben kunnen profiteren. Inmiddels is de Hyundai Motor Groep op de beurs al weer een stuk minder waard.

Apple heeft zich sindsdien onder meer gewend tot Nissan maar ook die gesprekken zouden tot niets hebben geleid. Het vermoeden bestaat dat de iPhone bouwer een rondje maakt langs potentiële fabrikanten voor haar elektrische auto om te kijken wie met de beste deal over de brug komt. Apple lijkt nog steeds rond de zomer met een definitieve aankondiging te willen komen. Het laatste nieuws is dat Renault open staat voor samenwerking met de hightech reus. Daarmee zou de Franse autofabrikant haar verliezen kunnen terugdringen.

Nu auto’s steeds meer rijdende computers worden, lijkt de tijd rijp te zijn dat bedrijven van buiten de branche instappen. Apple is goed in software, design, batterijtechniek, chipdesign én is grootmeester in het verbeteren van bestaande producten. Menig concurrent werd met die vaardigheden uit de markt gedrukt. Voorbeelden zijn Nokia en Blackberry. Bovendien heeft Apple zeer diepe zakken. Het hightech bedrijf is op de beurs 1,9 biljoen euro waard. Apple is een geldmachine en heeft momenteel 162 miljard euro op de bank. Dat is genoeg om zowel de Volkswagen Groep als het Toyota concern te kopen, waarna er nog 50 miljard euro overblijft.

Apple is al geruime tijd met de ontwikkeling van haar auto bezig. In 2014 werd daarmee begonnen. Een team van 1.000 mensen toen op het zogeheten Titan project gezet. Apple kocht diverse ingenieurs van autofabrikanten weg, waaronder een onderstel specialist van Porsche. In Californië worden al jaren proeven gedaan met zelfstandig rijdende auto’s van Apple. Dat zijn nu nog omgebouwde modellen van bestaande personenwagenfabrikanten waarvan het dak is behangen met camera’s en scanners. De eerste Apple Car moet ergens tussen 2024 en 2027 uit de fabriek. Zelfstandig, natuurlijk.

Mocht Renault de productieorder krijgen, dan gaat het auto’s met het Apple logo op de motorkap. Voor de Fransen is dat geen cultuurschok. Renault bouwt in opdracht van Nissan namelijk de Micra. De opvolger van dit model zal door de Fransen ook ontwikkeld gaan worden. Een verschil zou wel kunnen zijn dat Apple voor zichzelf een dikke winstmarge afdwingt. De Amerikanen laten op deze manier in China ook haar iPhone maken. Voor Renault kan de order desondanks aantrekkelijk zijn. Apple zou namelijk miljarden willen investeren in het bedrijf dat haar auto gaat bouwen.

Het krap bij kas zittende Renault kan die zak met geld goed gebruiken. Bovendien is het gevaar op concurrentie met de eigen elektrische modellen van het Franse merk (die in de toekomst ook zelfstandig zullen kunnen rijden) gering. Renault is namelijk niet actief op de Noord Amerikaanse markt. Ook in China stellen de bedrijfsactiviteiten weinig voor. India, Noord Afrika en Zuid Amerika (waar Renault goede zaken doet) lijken tegelijkertijd geen aantrekkelijke afzetmarkten voor Apple vanwege de dure techniek. Alleen in Europa zou het duel dan aangegaan moeten worden. Dat valt te overzien.

Sowieso is het de verwachting dat de Apple Car minimaal het prijsniveau van een Tesla krijgt. Dat is een tariefklasse waarin Renault überhaupt niet actief is. De kunstmatige intelligentie die nodig is voor een volledig zelfstandig rijdende auto zal een huzarenstukje zijn, maar daar hangt wel een stevig prijskaartje aan. Het wegkopen bij de eerdere onderstel specialist bij Porsche duidt ook op het feit dat Apple geen ‘boodschappenwagentjes’ wil gaan maken, maar premium producten met een navenante prijsstelling.

Bovengenoemde ‘schets’ van de toekomstige Apple Car komt voor rekening van Autointernationaal. Het rijkste bedrijf ter wereld laat nooit iets los over toekomstige producten. De Amerikanen waren daarom zeer verbolgen over het feit dat Hyundai begin deze maand loslippig was. Dat was reden voor Apple om de gesprekken te staken. Hyundai liet vervolgens weten dat er helemaal niet gepraat werd met Apple, ook niet door dochter Kia. Maar die mededeling zou ook gedaan kunnen zijn om gezichtsverlies te voorkomen. Het is algemeen bekend dat Koreaanse bedrijven het niet zo nauw nemen met de waarheid. Dat maakt samenwerking met Westerse ondernemingen lastig.

Linksom of rechtsom gaat Apple de autobranche op zijn kop zetten, zo denken analisten. Dat gerucht leidde er toe dat Britse parlementariërs aan premier Boris Johnson hebben gevraagd om het hightech bedrijf naar het Verenigd Koninkrijk te lokken. Volgend jaar komt de grote, goed geoutilleerde fabriek van Honda namelijk leeg te staan. Daar werkt nu nog zeer ervaren personeel. Het is dus zaak dat Renault het spel niet te hard speelt ….

Reageren is niet mogelijk.