Prijs vergelijking McLaren Artura

0

Autointernationaal had in de prijs indicatie al voorspeld: de Artura wordt het voordeligste model in het leveringsprogramma van McLaren. Dankzij de stekker hybride techniek (én het Nederlandse BPM regime) is hij goedkoper dan zijn voorganger.

De CO2 waarde van de Artura bedraagt slechts 129 gram/km. Dat is heel gunstig voor de prijsstelling van de sportcoupé op de Nederlandse markt. De Artura rolt bij ons namelijk de showroom uit na betaling van ‘slechts’. Ter vergelijking: de McLaren 570S, de huidige instapper, staat voor 244.000 euro in de prijslijst. Andere automedia hadden voorspeld dat de prijsstelling van de Artura tussen het tarief van dit basismodel en dat van de 720S (318.185 euro) in zou komen te liggen. Die aanname werd gedaan op basis van zijn systeemvermogen: 680 pk. Maar Autointernationaal had zijn huiswerk zoals gedaan beter gedaan en kon meldden dan de Artura op de Britse thuismarkt slechts half zo duur is als de Ferrari SF90 Stradale (455.827 euro).

Het tarief van 235.500 euro is weliswaar iets meer dan de helft van de prijs van de SF90 Stradale, maar dat kan worden verklaard doordat McLaren op haar thuismarkt niet met een importeur hoeft te werken en bij ons wel. Die rekent voor zichzelf een flinke marge. In andere landen is de Artura overigens niet het instapmodel van McLaren. Dat zijn de genoemde 570S en de GT (252.065 euro). Met 235.500 euro is de prijs van de Artura bijna identiek aan die van de Porsche 911 GT3. Die kost namelijk 236.200. Andere concurrenten zijn de Aston Martin V8 Vantage (211.000 euro), de Audi R8 V10 Quattro (235.860 euro) en de Lamborghini Huracán LP580-2 (247.221 euro).

McLarenAston MartinAudiLamborghini
ArturaVantageR8Huracan
V10 QuattroLP580-2
235.500 euro211.000 euro235.860 euro247.221 euro
MaseratiMcLarenMercedes-AMGPorsche
MC20GTGT911
RGT3 PDK
± 259.000 euro252.065 euro246.502 euro236.200 euro

De productie van de Artura (Als je ‘Art’ en ‘Future’ samenvoegt en een beetje husselt, dan krijg je deze naam) is reeds van start gegaan en de eerste exemplaren zullen in april aan de tand gevoeld kunnen worden door de pers. De daadwerkelijke klantleveringen start in het derde kwartaal. Met de Artura introduceert McLaren zijn eerste in serie gebouwde stekker hybride sportwagen (de afgerond 1 miljoen euro kostende P1, die eveneens van het ‘PHEV type’ was, werd slechts in een beperkte oplage gebouwd). Hij heeft zijn relatief lage CO2 uitstoot mede te danken aan zijn elektrische actieradius van 30 kilometer. Een emissiewaarde van 129 gram/km is ongekend laag. De 570S, die uitgerust is met een 570 pk sterke 3,8 liter V8 motor, stoot namelijk 276 gram CO2 uit. Dat betekent een veel hogere BPM, waardoor zijn lagere nettoprijs volledig teniet wordt gedaan.

McLaren zal in de nabije toekomst elektrificatie toepassen op veel meer modellen. De Artura is dus de eerste in een lange reeks. Alle navolgende creaties zullen meer vermogen bieden. Bij de Artura is de 3,0 liter grote V6  goed voor 585 pk. De elektromotor voegt daar 95 pk aan toe. Reken er op dat de volgende in serie geproduceerde stekker hybride McLaren minimaal 750 pk sterk wordt.

 

Reageren is niet mogelijk.