Prima allrounder: test Suzuki Across

0

Na het Kizashi debacle vertrouwt Suzuki voor wat betreft het ontwerpen van middenklasse auto’s niet meer geheel op eigen kunnen, maar werkt zij nu nauw samen met Toyota. Eind vorig jaar kon de Swace al worden getest (een minimaal gewijzigde Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid) en nu is het de beurt aan de Across: feitelijk weinig meer dan een RAV4 Plug-in Hybrid. In ruil mag Toyota voertuigen van Suzuki verkopen op markten in Azië (India) en Afrika. 

Suzuki kan op zijn beurt de Across goed gebruiken. Niet alleen ter uitbreiding van haar eigen gamma (dat nu wel erg sterk op het B segment en omstreken leunt), maar ook om, dankzij de stopcontactaansluiting, tegelijkertijd zijn vlootverbruik wil verminderen. Want met een standaard verbruik van 1,0 liter is de momenteel grootste Suzuki ook de zuinigste Suzuki in het wagenpark van het Japanse automerk.

 

Wat voor auto is het?

De Across is (op deze manier) de eerste Suzuki met een stekker hybride aandrijflijn. Je kan er in zekere zin de spirituele opvolger van de Grand Vitara in zien. De Suzuki Across onderscheidt zich van de Toyota RAV4 door een afwijkende grille en specifieke LED koplampen (die nog meer ogen als een gleuf dan bij het donormodel). De trapeziumvormige wielkasten geven de Across een rustieke uitstraling. Zij worden standaard gevuld met 19 inch wielen (RAV4 Plug-in Hybrid: 18 inch). De bodemvrijheid is 19 cm. Door de convergerende designlijnen aan de achterzijde ziet de Across er aldaar zeer eigentijds uit. Al met al heeft de Suzuki een erg zelfverzekerde uitstraling. Prima!

Het dashboard is logisch ingedeeld en op de afwerking heb ik niks aan te merken. De hele binnenbekleding van de deuren is gemaakt van zacht synthetisch leer met rode contrasterende stiksels, wat voor een kwalitatief hoogwaardige uitstraling zorgt. In het midden van het interieur troont een 9 inch scherm voor het infotainment systeem met Apple CarPlay en Android Auto. Er is geen navigatiefunctie zoals bij de RAV4 Plug-in Hybrid, maar dat is geen probleem, want de Toyota software voor route-instructies overtuigt sowieso niet. Je gebruikt dus gewoon het infotainment scherm om jouw smartphone te spiegelen inclusief de kaartfunctie erboven. Het instrumentarium is een combinatie van een 7 inch digitale instrumentarium met analoge meters aan de linker- en rechterkant. Op de standaard stoelen met hoogwaardig, zacht synthetisch leer zit je comfortabel rechtop. Het goede zicht rondom is ook erg prettig. De airco unit is groot en handmatig te bedienen. De draaiknoppen voelen prettig aan. Stuurwiel verwarming is standaard. Er is veel opbergruimte in de Suzuki Across: te beginnen met hele grote deurvakken, via een groot opbergvak tussen de stoelen, tot een opbergruimte voor platte voorwerpen boven het dashboardkastje. De forse wielbasis creëert veel ruimte in het interieur, vooral voor de knieën van de achterpassagiers. De bagageruimte is ook bruikbaar met 580 tot 1.690 liter aan volume.

De 2,5 liter atmosferische benzine 4 cilinder en 2 elektromotoren (1 op de vooras en 1 op de achteras) zorgen voor een systeemvermogen van 306 pk. Daarmee kan de 1.940 kilo zware Across in 6,0 seconden naar 100 km/u accelereren. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u. In puur elektrische modus loopt de Suzuki maximaal 135 km/u. Zijn batterij van 18,1 kWh zorgt voor een emissievrije actieradius van circa 60 km. Opladen kan alleen met 3,3 kW (AC). Bij een Wallbox neemt dat 4,5 uur in beslag en bij een regulier stopcontact 7,5 uur.

De Across (Lengte: 4,63 m, Breedte: 1,85 m, Hoogte: 1,69 m, Wielbasis: 2,69 m) beleefde vorig jaar een valse start door een veel te hoge prijsstelling. Na kritiek van met name Autointernationaal.nl besloot de importeur het tarief schielijk flink te verlagen van 65 mille naar 55.900 euro. Daarmee is de Across marginaal (5 euro) duurder dan een Business uitvoering van de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid.

 

Is het wat?

De besturing is erg communicatief en direct. De stekker hybride aandrijflijn zorgt voor een erg snelle acceleratie dankzij veel vermogen en een goede tractie (vierwielaandrijving). En als de accu goed is opgeladen, kun je natuurlijk genieten van de elektrische actieradius met alle voordelen van dien. Dit brengt nog meer rust in de rijervaring. De e-CVT automaat (traploze transmissie) zorgt voor een zeer ontspannen sfeer aangezien er geen schakelovergangen zijn. Het enige nadeel is dat het geluid een beetje klinkt alsof je aan een elastiekje wordt getrokken bij hard accelereren. Tijdens de test registreerde ik een actieradius van 70 à 75 km op elektriciteit plus 600 km met de benzinemotor, wat goede waarden zijn.

Om ervoor te zorgen dat de praktijk zo dicht mogelijk bij de theorie blijft, is de Across (als een van de weinige plug-in modellen) bijvoorbeeld beschikbaar met een warmtepomp voor maximale efficiëntie van de airconditioning. Goed opgeladen voelt de Suzuki aan het begin van de reis bijna net zo aan als een puur elektrische auto: hij start zonder verbrandingsmotor, hij zwerft geruisloos door de stad en is ook nog eens een elektrische solist op buitenwegen. En met een sprintwaarde van 10 seconden (en 135 km/u als topsnelheid) zijn er nauwelijks redenen om het 4 cilinder blok te starten.

Als je dat toch doet, ofwel door de rij modus te veranderen of te beginnen met een kickdown, ervaar je de Across van een nogal ongebruikelijke, want sportieve kant: met een systeemvermogen van 306 pk is dit waarschijnlijk het sterkste Suzuki model uit de geschiedenis van het automerk. Hij ontwikkelt een brute voorwaartse stuwkracht die de banden dicht bij hun grip limiet brengen. Van 0 naar 100 in 6,0 seconden: dat had je niet verwacht van een model dat (mede) om milieu redenen aan het gamma is toegevoegd. Maar wees voorzichtig: ook al heeft hij meer punch bij de verkeerslichten dan sommige sportwagens, de Across is geen auto voor agressief rijdende mensen: Allereerst: als de rijstijl te sportief is, zal de continu variabele transmissie, die een elastiekeffect heeft, zelfs na merkbare verbeteringen door Toyota ingenieurs, op een vervelende manier het feest bederven. Zelfs het dikke isolatieglas kan het uitputtende gehuil van de benzinemotor niet helemaal verbergen. Bovendien kan het chassis het extra gewicht van de plug-in techniek (300 kilo) weliswaar goed gladstrijken, maar veren en dempers zijn niet echt ontworpen voor dynamiek. Kortom, de Across is een gezinsvriendelijke cruiser. De SUV is echter ook geschikt als avonturier: Omdat Suzuki het offroad-gebruik meestal serieus neemt, heeft de Across zoals gezegd vierwielaandrijving.

Als rij modi zijn Normal, Eco, Sport en Trail beschikbaar, waarbij de gaspedaalrespons, het stuurgedrag en de ESC veranderen. De Across rijdt voornamelijk met voorwielaandrijving, maar bij sterkere acceleraties of bij verlies van tractie kan tot 80 procent van het koppel naar de achteras worden overgebracht. In bochten vertoont de Suzuki Across aangenaam weinig neiging tot slingeren, wat samen met de prettig precieze besturing, ook op bochtige wegen, betekent dat de bestuurder niet uitkijkt naar het volgende rechte stuk. De veer / demper afstemming is aan de strakke kant; misschien zou iets meer comfort gunstig zijn in het geval van kuilen. Lange golven worden echter zelfverzekerd gladgestreken.

De hoogwaardige stoelhoezen zonder dierlijke materialen zijn aangenaam. Voor wat betreft de assistentiesystemen is het belangrijk om te melden dat de automatische noodrem ook voetgangers- en fietsersdetectie omvat. De Across wordt standaard geleverd met tal van rij hulpmiddelen, waaronder Adaptive Cruise Control, dodehoekwaarschuwing en rijstrookvertrekwaarschuwing. Top! Ook al biedt Suzuki, in tegenstelling tot Toyota, geen head-up display of een binnenspiegel met panoramacamera, er is wel een beschermengel die helpt bij achteruit manoeuvreren. Dat zoek je bij andere modellen veelal tevergeefs. En de cockpit lijkt misschien nog steeds relatief sober, maar hij is veel stijlvoller dan alles wat Suzuki tot nu toe te bieden had.

 

80%
80%
Awesome

Conclusie:

De nieuwe Across profiteert van de betrouwbare Toyota technologie en Suzuki krijgt voor het eerst een SUV van deze omvang in haar portfolio. De Suzuki biedt voldoende ruimte, is levendig op de weg, biedt een opmerkelijk grote puur elektrische actieradius en vertegenwoordigt in het algemeen zeer goede allround eigenschappen. De 2 broers Across en RAV4 verschillen niet veel qua stijl, en zeker niet qua techniek. Het is dus feitelijk puur een kwestie van kiezen welke dealer het betere aanbod heeft. 

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (15)
    8

Reageren is niet mogelijk.