Teleurstellend, maar toch fraai: de nieuwe Volvo C40 Live

0

Volvo heeft de sportieve broer van de XC40 Recharge P8 onthuld. Die heeft een achterzijde die doet denken aan een coupémodel en krijgt daarom de naam C40. Hij wordt enkel online verkocht. Net als alle andere toekomstige elektrische modellen van het merk. Volvo heeft de letter C dus afgestoft, maar dat betekent niet er weer een Coupé, Cabriolet of CoupéCabriolet verschijnt (C70). Noch een 3-deurs hatchback (C30). Volgens de hedendaagse definitie staat de ‘C’ nu voor ‘SUV Coupé’. Maak kennis met de Volvo C40.

Terwijl de XC40 met een benzinemotor, vroeger ook een dieselkrachtbron, een elektromotor of als stekker hybride kan worden geleverd, gaat de nieuwe C40 resoluut voor batterijaandrijving. Hiervoor wordt het wiel door Volvo niet opnieuw uitgevonden want de technische specificaties zijn vrijwel identiek aan die van de XC40. Hetgeen logisch is aangezien zij van hetzelfde CMA platform gebruik maken. Wel is de C40 bijna 7 centimeter minder hoog (1,58 meter versus 1,65 meter), terwijl de lengte en breedte marginaal zijn toegenomen. Voor de rest zijn er veel gelijkenissen met de XC40. Het front is identiek en wie de C40 en profil onder de loep neemt, ziet vanaf de voorste bumper tot aan de B-stijl ook de XC40.

Pas vanaf het achterportier volgt de daklijn een andere richting, waardoor een nieuw model ontstaat. Althans, voor Volvo. Het concept van de SUV Coupé is sinds de SsangYong Action en de BMW X6 natuurlijk niet nieuw meer. Het is inmiddels veelvuldig door tal van andere autobouwers toegepast. Het was overigens Autointernationaal die als eerste wereldwijd melding maakte van de naam C40. Op detailniveau verschilt hij overigens wel van de XC40. Zo zien we onderin de voorbumper rond de mistlampen donkere inzetstukjes die op de exemplaren van de Polestar 2 lijken. Ook de grille is net even anders. Het gesloten paneel is niet omlijst, maar grenst direct aan de omliggende delen. De koplampen zijn tevens iets anders van vorm: ze zijn wat meer geknepen richting het midden van de neus dan bij de XC40.

Het belangrijkste aandachtspunt bij een daklijn van een coupémodel is de hoofdruimte. Die is doorgaans minder dan bij een auto met een meer ‘klassieke’ vormgeving. En inderdaad: hoewel de hoofdruimte in de C40 met schuifdak voorin 5 centimeter groter is dan bij de XC40, levert hij achterin ongeveer dezelfde hoeveelheid centimeters in. Achteraan het dak zien we 2 opvallende opstaande delen die een soort in tweeën gesplitste dakspoiler lijken te vormen. Daaronder lopen over de C stijl behoorlijk ranke LED lichtunits, die in de opvallend vormgegeven achtersteven van de C40 in een soort C vorm uitmonden. In die ‘C’ steekt een streepje verlichting uit: dat zijn de knipperlichten. Het geeft de C40 al met al een robuuste aanblik aan de achterzijde en met een beetje fantasie kun je er een vleugje 480 in herkennen. Helemaal Volvo, in ieder geval. Hoewel het zicht naar achteren daardoor mogelijk wat tegenvalt, maakt de subtiele achterspoiler net onder de ruit er een speels vormgegeven geheel van.

Passagiers hebben daar dus 5 centimeter minder plek voor hun haardracht. Wat dit betreft is de C40 dus primair een concurrent van de Audi Q3 Sportback en de BMW X2. Qua maatvoering is de Volvo ook goed vergelijkbaar met deze Duitsers. Zowel Audi als BMW rekenen een meerprijs voor de hippe carrosserievorm. De carrosserielengte van de C40 bedraagt 4,43 meter en in de breedte reikt de rolmaat tot 2,03 meter (inclusief buitenspiegels). Het verschil in hoogte lijkt groot , maar op het punt van de B stijl is dat gelijk aan de XC40. Onder de schuin aflopende achterklep biedt de C40 net zoveel laadvolume als dat klassiek gelijnde SUV model, namelijk 413 liter. Ongetwijfeld heb je wel een stuk minder capaciteit als jij de bagage hoger wilt opstapelen. Het is namelijk veelzeggend dat Volvo daarvoor geen maten opgeeft. Onder de voorklep is net zoveel opbergvolume voorhanden, te weten 31 liter. Voor wie dat nog niet voldoende is: er kan een aanhangwagen van 1.800 kilo achter de nieuwe Volvo. Over gewicht gesproken: de C40 Recharge P8 is met 2.185 kilo ongeveer 50 kilo zwaarder dan de XC40.

In de C40 is het interieur een feest van herkenning. Het dashboard is grofweg hetzelfde als dat van de XC40 en dat is bepaald geen straf. Het infotainment systeem is ook bekend: dat draait op de basis van het Android besturingssysteem van Google. Ideaal natuurlijk voor wie daar met zijn telefoon al mee bekend is. Dit systeem debuteerde overigens bij Volvo op de XC40 Recharge P8 en werkt ook in de C40 weer met een 12,3 inch scherm. Het Zweedse automerk meldt dat het voor de C40 ongelimiteerde mobiele data biedt, alsmede de mogelijkheid om ‘via de lucht’ updates of nieuwe functies voor de auto te installeren. Leuk detail is dat Volvo in het interieur geen echt leer toepast. Voortaan tref je, indien aangevinkt op de optielijst, alleen nog imitatieleer. Dat is helemaal van deze tijd, natuurlijk.

De aandrijflijn omvat 2 elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 408 pk en een maximum koppel van 660 Nm. Sprinten doet de C40 Recharge P8 even snel als de soortgelijke XC40: al na 4,9 seconden zit hij op 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 180 km/h, zoals dat bij alle nieuwe Volvo modellen sinds vorig jaar het geval is. De C40 laadt via de boordlader van 11 kW met 150 kW in 40 minuten voor 80 procent vol. Hang je de C40 aan een AC lader, dan ben je zo’n 8 uur bezig om hem vol te krijgen.

Het is een kwestie van tijd voor een ‘single motor’ versie zijn opwachting maakt, net als bij de XC40 overigens. Ook de technisch nauw verwante Polestar 2 krijgt later dit jaar een dergelijke instapversie. Het is nog onduidelijk of de ‘single motor’ versie ook een kleinere batterijen set krijgt. In debuutvorm (Recharge P8) beschikt de C40 in elk geval over 78 kWh (netto 75 kWh). Dat is voldoende voor een rijbereik van 420 kilometer volgens de WLTP cyclus. Dat is 2 kilometer meer dan de XC40 Recharge. Dat Volvo model is zoals gezegd hoger, vangt daardoor meer stroom en verbruikt zodoende meer stroom om vergelijkbare prestaties te bieden. Onder de streep betekent dit een kleiner rij bereik. Rij je veel in en om de stad, dan zal het verschil in actieradius achter marginaal zijn.

Kopen kan overigens enkel online. Om de kosten te drukken (of om er voor te zorgen dat Volvo aan elektrische modellen even veel geld gaat verdienen als aan haar auto’s met een verbrandingsmotor; het is maar hoe je het bekijkt) zullen alle toekomstige elektrische personenwagens van Volvo enkel via internet besteld kunnen worden. Dat is bij de Polestar 2 reeds het geval. Ook zustermerk Lynk&Co zal haar auto’s op deze manier gaan aanbieden. Je kan de C40 overigens wel in zogeheten shops gaan bekijken. De prijs is nog niet bekend, maar Volvo maakt nu al duidelijk dat daar geen onderhandelingsruimte in zit. Klanten die graag ‘dealer hoppen’ moeten dus een andere bezigheid gaan zoeken. Waarschijnlijk gaat Volvo net als Audi en BMW een meerprijs rekenen voor haar coupévariatie op een bestaand SUV thema. De XC40 Recharge P8 mag weg voor 55.490 euro. Reken voor de C40 dus op ongeveer 58 mille.

In de kop van dit artikel heeft Autointernationaal het woord ‘teleurstellend’ vermeld. Hoezo dat? Nou, van een echt compleet nieuw model is natuurlijk geen sprake. Het is een variatie op het XC40 thema. Niet meer en niet minder. Nu is de S60 ook een variatie op het V60 thema, en de V90 direct afgeleid van de S90, maar toch. Vanuit die optiek is er dus niks aan de hand en is het woord ‘teleurstellend’ niet op zijn plaats. Maar oorspronkelijk zou Volvo een compleet zelfstandig model op basis van het CMA platform in het XC40 lanceren. Echter, dat designvoorstel (als opvolger van de V40) werd op het laatste moment afgekeurd en bij Polestar over de schutting gegooid waar het vorig jaar in productie werd genomen als 2. Volvo gaf bij nader inzien de voorkeur aan lancering van een tweede hoog model voor het C segment en kroop daartoe opnieuw achter de tekentafel. De C40 is het resultaat van die exercitie. Volgens Volvo zijn klanten dol op een hoge zitpositie en dit nieuwe model voldoet daar ruimschoots aan. Echter, het is toch niet meer dan half werk. De C40 oogt alsof hij in een vloek en een zucht ontworpen is. Nu kan het basismateriaal XC40 dat wel hebben, maar toch.

Een andere teleurstelling is de beslissing om de C40 alleen in elektrische uitvoering te leveren. Okay, dat is de toekomst, maar lang niet iedereen is zo ver om emissievrij te gaan rijden. Bijvoorbeeld Amerikanen zijn daar nog niet aan toe. Hoe toekomstgericht de C40 (‘een XC40 Recharge P8 met aflopende daklijn’) ook is, het is geen volwaardige opvolger voor de V40. En exclusieve verkoop via internet ook niet trouwens. Noch een prijsstelling boven die van een vergelijkbare XC40. Jammer, jammer, jammer want met een breder motorengamma en reguliere distributie zou het verkooppotentieel veel groter zijn …

De productie van de C40 wordt tegen de zomer opgestart. De Volvo fabriek in het Belgische Gent heeft de eer om de nieuwe elektrische bolide te mogen gaan bouwen. De eerste exemplaren van de C40 komen in de herfst beschikbaar.

 

Reageren is niet mogelijk.