Unieke technologie DS 4 slechts deels voor Alfa Romeo en Lancia

0

Binnen het nieuw gevormde autoconcern Stellantis (de combinatie van Peugeot SA en Fiat Chrysler Automobiles) gaan Alfa Romeo, DS en Lancia gezamenlijk een platform, aandrijflijnen en auto’s ontwikkelen. Dat werd gemeld tijdens een persconferentie bij het fusiebedrijf. De 3 merken gaan de premiumd ivisie van Stellantis vormen. Vooralsnog blijven de oorspronkelijke productieplannen van Alfa Romeo, DS en Lancia ongewijzigd.

Vanaf 2024 is het de bedoeling dat de 3 merken de eerste gezamenlijk ontwikkelde modellen op de markt gaan brengen. Jean-Philippe Imparato, die bij Stellantis verantwoordelijk is voor Alfa Romeo, krijgt de leiding over het project. De 3 merken verkochten vorig jaar samen een kleine 120.000 voertuigen. Ter vergelijking: de BME Groep en Mercedes-Benz Cars, die samen met Audi momenteel in het premium segment de toon zetten, zijn bijna factor 20 keer zo groot.

Stellantis hanteert in haar officiële verklaring het woord ‘synergie’. Dit betekent (uiteraard) dat er intensief samengewerkt gaat worden tussen de diverse automerken van Stellantis. Dat geldt dus ook voor het trio dat voortaan samen onder het kopje ‘premium’ is geschaard. Los van elkaar konden zij nog geen deuk in een pakje boter slaan in het betreffende autosegment, maar samen denken Alfa Romeo, DS en Lancia wel een vuist te kunnen maken. En waarom ook niet? Er is sprake van een duidelijk Zuid Europees alternatief met Latijnse flair voor de ‘koele’ premium automerken uit Noordwest Europa. Dat kan er voor zorgen dat Alfa Romeo, DS en Lancia samen een grotere speler worden in het luxe segment; iets wat afzonderlijk niet lukt.

Marion David, projectmanager van de nieuwe DS 4, zegt over de krachtenbundeling: “Wij werken met onze Italiaanse collega’s aan specifieke premium modellen, aandrijflijnen en ‘kenmerken’ die Alfa Romeo, DS en Lancia moeten onderscheiden van het mainstream segment”. Vooral voor Lancia is de combinatie erg goed nieuws. Immers, het betekent dat dit merk na al lange tijd weer op de introductie van nieuwe modellen mag rekenen.

Zoals gezegd blijven de oorspronkelijke productieplannen van Alfa Romeo, DS en Lancia ongewijzigd. Dit betekent dat Alfa Romeo gewoon doorgaat met de voorbereiding van de productie en verkoop van een 2-tal cross-overs, de Brennero (B segment) op basis van het de CMP platform van Peugeot SA en de Tonale (C segment), die onderhuids technisch identiek is aan de Jeep Compass). Bij Lancia zal de Ypsilon nog een keer een facelift ondergaan. Het ligt echter in de lijn der verwachting dat dt merk met een eigen versie van de Brennero komt. DS heeft voorlopig haar handen vol met de introductie van de 4 en de 9. Verder staat er een grote, volledig elektrische cross-over op de tekentafel. Die moet eind 2023 klaar zijn. In de tussentijd zullen zowel de 3 Crossback als de 7 Crossback een facelift ondergaan.

Het is dus vooral Lancia dat van de krachtenbundeling profiteert, maar ook voor Alfa Romeo is de combinatie goed nieuws. Immers, afgezien van de Brennero en de Tonale waren de toekomstplannen voor dit merk ‘vaag’. DS heeft ook baat bij de samenwerking. Het gamma van dit merk is weliswaar bijdetijds, maar dat vertaalt zich buiten de grenzen van de Franse thuismarkt niet in tot de verbeelding sprekende verkoopcijfers. Met andere woorden: het lukt Peugeot SA tot nu toe niet erg om met DS een serieus te nemen aantal auto’s te verkopen in het premium segment. En laten we wel wezen: met name Alfa Romeo heeft een veel hogere iconische klank.

Het ziet er naar uit dat er vooral aandrijflijnen en onderstellen gedeeld gaan worden. In styling opzicht zullen Alfa Romeo, DS en Lancia hun eigen identiteit (kunnen) behouden. Verder komt niet alle technologie die bij de DS 4 debuteerde beschikbaar voor de zustermerken, zo laat designbaas Thierry Métroz weten. Als voorbeeld noemt hij de verzonken deurgrepen. Die zitten ook op de 3 Crossback en de 9 en zijn daarmee zeer merkkarakteristiek. Ook de technologie achter de ventilatieroosters is exclusief voor DS. Métroz laat weten dat het heel wat voeten in aarde had om deze techniek bij de nieuwe 4 toe te mogen passen. DS neemt hiermee nu een unieke marktpositie in (de luchtstroom wordt via onzichtbare luchtroosters in het dashboard in tweeën gedeeld) en die voorsprong op de concurrentie wil het merk niet zomaar prijsgeven. Ook niet aan Alfa Romeo of Lancia. Métroz: “De nieuwe techniek gaf ons de vrijheid om de luchtroosters te integreren. Daar waren wij op de designafdeling heel erg blij mee, want de ventilatieopeningen zijn werkelijk de nachtmerrie van alle ontwerpers: hoekig, verre van elegant, noem maar op. er valt geen eer aan te beleven”.

 

Reageren is niet mogelijk.