Volkswagen moet alle ID auto’s terugroepen vanwege software problemen

0

Volkswagen moet alle tot nu toe afgeleverde elektrische auto’s van de nieuwe ID modelseries (ID.3 en ID.4)terugroepen voor een software-update. De problemen zijn zo immens en ernstig dat aanpassingen op afstand (via de lucht) niet afdoende zijn.

De terugroepactie komt niet als een verrassing. Het is een publiek geheim dat met name de ID.3, de eerste modelserie van Volkswagen met een volledig elektrische aandrijving, al lange tijd achtervolgd door softwareproblemen. Inmiddels staat Marktplaats vol met exemplaren van klanten die alweer af willen van deze probleemauto. De lancering was al met 4 à 5 maanden vertraagd met als doel dat daarmee tijd kon worden gecreëerd om de problemen op te lossen. Maar toen de levering van de eerste exemplaren van de ID.3 aan de klant maanden later (in september) begon, bleek de software nog steeds kuren te vertonen.

Volkswagen moest toen wel met de levering beginnen omdat er duizenden nieuwe auto’s op grote terreinen geparkeerd stonden en aldaar wachten op een handmatige software-update door technici met een laptop. Meer stallingsruimte voor extra exemplaren van de ID.3 was niet voor handen (‘ID’ staat overigens voor ‘Intelligent Design’ …). Bovendien begon de klant ongeduldig worden. In eigen land (en Frankrijk) ontstond er gemopper bij kopers die wilden profiteren van een aanschafsubsidie van de overheid voor elektrische auto’s. En in Nederland wilde de Volkswagen importeur nog zoveel mogelijk zakelijke klanten in 2020 laten profiteren van de lagere bijtelling. De autofabrikant had daarnaast een eigen belang bij het snel in de markt zetten van de ID.3 (en de ID.4). Beide modellen waren namelijk nodig om te voorkomen dat de gemiddelde CO2 uitstoot van de in 2020 verkochte auto’s te hoog zou uitkomen en het bedrijf een enorme milieuboete vanuit Brussel zou moeten betalen.

Maar haastige spoed is zelden goed. Eigenaren van een ID.3 klagen aan de lopende band over storingen in de elektronica, over onbetrouwbare navigatie instructies en over rij bereik prognoses die niet blijken te kloppen. Er zijn zelfs meldingen over auto’s die plotseling stilvallen of waarvan essentiële onderdelen niet meer werken. Zoals gebruikelijk stelt de importeur van Volkswagen zich erg klantonvriendelijk op. Volgens een woordvoerder zou de veiligheid “niet in het geding” zijn. Net zoals bij de fraude-affaire rond de TDI dieselmotoren worden er leugens door Volkswagen verspreid. Zo beweert de woordvoerder: “De ID.3 is volledig functioneel, rijklaar en voldoet aan alle eisen die Volkswagen van haar voertuigen stelt”. Maar klanten klagen er over dat zelfs de richtingaanwijzers niet goed functioneren. Dan is de veiligheid wel degelijk in het geding. Ook omdat sommige exemplaren van de ID.3 plotseling stilvallen op de snelweg.

In ons land werden vorig jaar 10.954 exemplaren van de ID.3 en nog eens 2.408 stuks van de ID.4 afgeleverd. De auto’s die momenteel worden geleverd, hebben de belangrijke update ook nog niet. Autobezitters moeten nog een tijd wachten op de installatie van nieuwe software. Volkswagen zegt dat deze uiterlijk eind maart geleverd wordt aan de dealers. Dan pas kunnen afspraken gemaakt worden voor een update. Volgens Volkswagen neemt die per auto een dag in beslag. Dat zijn dus een kleine 13.500 werkdagen om de klus te klaren.

“Volkswagen maakt zijn reputatie als leverancier van kwaliteitsproducten met de ID.3 niet waar”, aldus een van de teleurgestelde klanten. Die constatering is extra pijnlijk omdat het model als de opvolger van de iconische Kever en Golf wordt beschouwd. De ID.3 moet elektrisch rijden bereikbaar maken voor het grote publiek. Die wordt echter geconfronteerd met tal van problemen. De verwachtingen rondom de ID.3 waren hooggespannen, maar tot nu toe gaan de transitie naar elektrisch rijden bij Volkswagen met vallen en opstaan. De autofabrikant kampt overigens ook met software problemen bij de jongste Golf.

Reageren is niet mogelijk.