Duitsland in pole position bij transitie naar elektrisch rijden

0

De Duitse autofabrikanten hebben het ontregelende coronajaar 2020 verrassend goed doorstaan. Met name in de laatste maanden kon er nog flink geld worden verdiend. Dat was welkom, want vorig jaar werd ook duidelijk dat het gaspedaal voor wat betreft investeringen in elektrische auto’s dieper ingetrapt moet worden.

Als wij om alfabettechnische redenen bij BMW beginnen, dan zien we dat het er begin 2020 somber uitzag toen de corona pandemie uitbrak. In China storten de verkopen toen direct in en dat effect van de gezondheidscrisis breidde zich als een olievlek uit over de rest van de wereld. Ook de productie kwam stil te liggen, met als gevolg dat er niks werd verdiend. Maar in de tweede helft van het jaar wist BMW verrassend snel op te krabbelen. Het gevolg was dat het aantal verkochte auto’s vorig jaar met slechts 8,4 procent daalde en dat de omzetdaling beperkt bleef tot 5,0 procent. De winst kwam 23,2 procent lager uit, maar er werd door BMW desondanks nog 3,9 miljard euro verdiend.

Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, laat weten heel veel van dit jaar te verwachten en gaat uit van een enorme groei, onder meer door elektrificatie van het gamma. De verkopen en omzet daalden vorig jaar harder dan bij BMW (met respectievelijk 15,0 en 11,0 procent), maar opvallend genoeg de winst. In 2020 wist Daimler 4,0 miljard euro te verdienen en dat was 48 procent meer dan in 2019. Oorzaak was de bezuinigingskoers die door de relatief nieuwe topman Ola Källenius al voor de corona pandemie was ingezet.

Volkswagen heeft zich opgeworpen als de nieuwe Messias door qua laadinfrastructuur, batterijproductie en het aantal stekkermodellen in het gamma de strijd aan te gaan met Tesla, die nog altijd als een bedreiging voor de gevestigde orde wordt gezien. De verkoop- en omzetdaling waren bij het autoconcern uit Wolfsburg vrijwel identiek aan die van Daimler (respectievelijk 15,2 en 11,8 procent), maar de winst daalde veel harder, namelijk met 45 procent. Dat komt doordat de geldmotor van Audi momenteel enigszins hapert. Daarnaast moest Volkswagen veel kosten maken om aanloopproblemen bij de productie en marktintroductie van de Golf en de ID.3 op te lossen.

VerkoopOmzetWinst
201920202019202020192020
BMW2,54 mln2,33 mln104,2 mld99,0 mld5,0 mld3,9 mld
Daimler3,34 mln2,84 mln172,7 mld154,3 mld2,7 mld4,0 mld
Volkswagen10,98 mln9,31 mln252,6 mld222,9 mld19,3 mld10,6 mld

mln = miljoen auto’s, mld = miljard euro

 

Voor alle drie de Duitse autofabrikanten geldt dat zij met opgestroopte mouwen de uitdagingen voor wat betreft de transitie naar elektrische mobiliteit aangaan. Dat komt niet in de laatste plaats doordat de autoconsument in eigen land gegeten en gedronken heeft met de dieselmotor. Daarvan is het imago onherstelbaar beschadigd geraakt. Stekker hybride modellen worden, met name in het hogere segment, als een adequaat alternatief gezien. Vooral Volkswagen, dat voor wat betreft de ingestorte vraag naar dieselmodellen veel boter op zijn hoofd heeft, maakt haast. Het concern wil voor 2030 minimaal 6 batterijfabrieken bouwen en gaat met partner BP een netwerk aan snelle laadstations in Europa uitrollen.

Daarnaast brengt de Volkswagen Groep in een sneltreinvaart nieuwe elektrische modellen op de markt. Van het hoofdmerk kennen wij de ID.3 en ID.4 al, maar inmiddels is het licht ook op groen gezet voor de ID.1, de ID.2, de ID.5, de ID.6, de ID.Buzz en de ID.Roomzz. Dochter Seat wil in eigen land op jaarbasis 500.000 compacte elektrische auto’s gaan bouwen (die zijn deels bestemd voor de andere merken van de Volkswagen Groep). Cupra is amper droog achter de oren, maar heeft toch 2 elektrische modellen in voorbereiding: de Born en de Tavascan. Skoda wil een goedkoper model onder de Enyaq. Audi gaat dit jaar haar gamma aan elektrische modellen uitbreiden met de Q4 e-Tron en de e-Tron GT. In 2022 volgt bovendien de Q6 e-Tron. Dat wordt een zustermodel van de volledig emissievrije nieuwe Porsche Macan.

Een belangrijke troef van de Volkswagen Groep is dat al vroeg geïnvesteerd is in platforms die specifiek zijn bedoeld voor elektrische aandrijving. Dus geen gepruts met het aanpassen van bestaande onderstellen, waartoe de meeste concurrenten zijn veroordeeld. Door groot te denken kwamen schaalvoordelen in het vizier waarvan anderen in de branche alleen maar durven te dromen. Het gevolg is dat Volkswagen haar moderne ID.3 nu voor een lagere prijs kan aanbieden dan Renault haar achterhaalde Zoé. Als straks ook een minder krachtige motorvariant aan het gamma wordt toegevoegd, dan zullen ook concurrenten als Opel (Corsa-e) en Peugeot (e-208) prijstechnisch schaakmat gezet zijn. Bij Volkswagen zij ze, dochter Audi meegerekend, zo overtuigd van haar succespotentieel met elektrische auto’s dat er niet meer geïnvesteerd gaat worden in verbrandingsmotoren.

Analisten zijn ook onder de indruk van de ijver van Volkswagen topman Herbert Diess om ‘zijn’ autoconcern om te vormen. “Voor mij is er geen twijfel mogelijk. Volkswagen wordt wereldleider op het gebied van volledig elektrische auto’s”, zegt de Duitse autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer. “Het merk zal nog dit jaar Tesla inhalen”. De verkopen zullen met name een vlucht nemen als er goedkopere modellen aan het gamma worden toegevoegd die bereikbaar zijn voor een breder publiek. Dat geldt niet alleen voor de Volkswagen Groep, maar ook voor BMW en Daimler. Het geld dat zij met modellen als de iX, i4, EQS en EQE de komende jaren denken te verdienen, zal daarna worden aangewend voor de lancering van een nieuwe generatie goedkopere elektrische auto’s. Die zullen, net als het repertoire van de Volkswagen Groep, worden gebaseerd op specifieke platforms.

Om de cirkel rond te maken, eindigt dit verhaal bij China. Daar begon de corona pandemie, maar ook het herstel. Zonder de Chinese afzetmarkt zouden de Duitse autofabrikanten nu niet over zoveel spierkracht beschikken om het gaspedaal bij de transitie naar elektrisch rijden dieper in te trappen. China heeft slechts kortstondig last gehad van het corona virus en kon al snel weer overgaan tot de orde van de dag. Dat uitte zich in ongekend hoge luxe aankopen. Niet alleen voor wat betreft auto’s, maar ook bijvoorbeeld in de aanschaf van designers handtassen. Fabrikanten die niet wisten te profiteren van de Chinese honger naar luxe (Renault, Stellantis, de kleinere Japanse merken) staan nu voor een veel grotere uitdaging om de investeringen in nieuwe elektrische auto’s te bekostigen dan de Duitsers.

 

Reageren is niet mogelijk.