In detail: de nieuwe MG Marvel R Electric

0

Gisteren heb jij hier nog een nieuwsbericht kunnen lezen over een elektrische MG ‘van de oude stempel’: de 5 Electric. Dat is in de basis een uit 2017 stammend ontwerp. Ondanks de facelift is dat nog steeds goed te zien. Maar inmiddels is MG alweer toe aan een elektrische auto van de tweede generatie: de Marvel R Electric.

Normaliter slaat de omschrijving ‘tweede generatie’ op modernere c.q. verbeterde techniek, maar in het geval van MG kunnen wij dit begrip breder interpreteren. De Marvel R Electric is namelijk ook de eerste auto van het merk (sinds het in Chinese handen is) met een echte naam. Gelukkig maar, want ‘ZS EV’, ‘EHS’ en ‘5 Electric’ is natuurlijk gespeend van elke consistentie. De omschrijving ‘tweede generatie’ is ook van toepassing op het design. De Marvel R Electric is namelijk de eerste (Chinese) MG die er spannend uit ziet.

Met de Marvel R Electric betreedt MG het D segment van de volledig elektrische cross-over annex SUV modellen. De nieuweling is namelijk ongeveer even groot als dan de Skoda Enyaq iV en Volkswagen ID.4, zo melden de Chinezen trots. De specificaties van de krachtigste versie mogen er ook zijn: 288 pk, 665 Nm, sprinttijd van 4,9 seconden en een actieradius van meer dan 400 kilometer. De topsnelheid is begrensd op 200 km/u. Matt Lei, de CEO van MG in Europa, omschrijft de Marvel R Electric als een “Tech Style” voertuig. Het model wordt als ‘lifestyle-SUV’ gepositioneerd. Er komen uitvoeringen met achterwiel aandrijving voorzien van een 150 liter grote Frunk en varianten zonder deze extra bagageruimte tussen de voorwielen met vierwielaandrijving. Bovengenoemd systeemvermogen van 288 pk is afkomstig van 3 elektromotoren. De krachtigste versie van de Marvel R Electric is namelijk uitgerust met liefst 3 elektromotoren: 1 exemplaar op de vooras en 2 stuks op de achteras. De motorspecificaties en prestaties van de uitvoering met enkel een elektromotor op de achteras worden in een later stadium bekendgemaakt.

Opladen van de lithium/ion batterij doet de MG via een DC snellader in 30 minuten voor 80 procent. AC stroomtappen kan tot 11 kW. De Marvel R Electric is uitgerust met een zogeheten V2L systeem, waarmee de batterij stroom kan leveren aan een extern apparaat, zoals een elektrische scooter, laptop, luchtpomp of zelfs een andere elektrische auto. Aan boord van de MG bevindt zich een warmtepomp. Het trekgewicht van de Marvel R Electric ligt op 750 kilo. De MG Marvel R Electric is gebaseerd op de Marvel X (2018) en de Marvel R (2020) van zustermerk Roewe (de Chinese fonetische vertaling van ‘Rover’). Hij valt qua formaat zoals gezegd in het D segment en is 4,67 meter lang. Breedte en hoogte bedragen respectievelijk 1,92 meter en 1,62 meter, terwijl de wielbasis 2,8 meter groot is. Met deze maatvoering is de MG Marvel R 36 centimeter langer dan de ZS EV en 12 centimeter breder, terwijl hij net zo hoog is.

Voor het design van de Marvel R Electric heeft MG duidelijk inspiratie opgedaan bij de Lamborghini Urus. Hij is dus uit heel ander hout gesneden dan de nogal stijfjes en conservatief ogende ZS EV en EHS. Dat MG goed naar de Italiaanse SUV heeft gekeken, zie je bijvoorbeeld aan de grote luchthappers in de voorbumper en aan de vorm van de koplampen. De Chinezen hinten hier zelf ook naar: “De carrosserie met zogeheten Evolution designtaal heeft de typische formaten van een super-SUV met een optisch laag zwaartepunt dat zich relatief ver naar achter bevindt en een soepele, sportieve vorm”. Het zal duidelijk zijn dat MG met de Marvel R Electric een heel andere doelgroep zou kunnen aanspreken. Toch is het te hopen dat er in de toekomst meer lijn komt in de vormgeving van de diverse modellen, zodat er alsnog iets van een familiegezicht kan worden gecreëerd.

In het interieur zien wij een luchtrooster over de volledige breedte van het interieur en een 19,4 inch display. Al met al laat de cabine van de Marvel R Electric duidelijk zien waarom hij hoger in het MG gamma gepositioneerd wordt dan de ZS EV en de EHS. Het dashboard oogt strak en eigentijds, niet in de laatste plaats door het grote centrale infotainment scherm. Dat is liefst 19,4 inch groot. Het nieuwe infotainment systeem van MG kan onder meer overweg met Android Auto en Apple CarPlay.

Bijzonder detail is de ronde knop onderaan; die is niet bedoeld voor de bediening van de installatie, maar voor het kiezen van de rijrichting. Behalve een knop aan de linkerkant voor de rij modus en een knop rechts voor het instellen van de mate van remenergie recuperatie, zijn er op de middenconsole geen knoppen te vinden. Alles laat zich bedienen via het grote touchscreen.

Op het stuurwiel zijn nog wel fysieke knoppen aanwezig. Daarachter bevindt zich een 9 inch digitaal instrumentarium. Ook is het MG Pilot assistentiepakket van de partij dat wij reeds kennen van de ZS EV en de EHS. Daarbij horen zaken als Lane Assist, adaptieve cruisecontrol, Active Emergency Braking en Traffic Jam Assist. Op de achterbank is plaats voor 3 personen. Achterin de Marvel R Electric past tussen de 357 en 1.396 liter bagage. Het eerste volume (het kofferbak formaat met de achterbank in normale positie) is voor een gezin al snel te weinig. Maar goed, een ‘Lamborghini Urus voor de gewone man’ koop je natuurlijk niet vanwege zijn praktische eigenschappen.

De Marvel R Electric komt in juni naar Nederland. De prijs is nog niet bekend.

Reageren is niet mogelijk.