In detail: de Stellantis strategie voor Alfa Romeo, Lancia en DS

0

Stellantis wil Alfa Romeo en Lancia samen met DS onderbrengen in een aparte premium divisie. Daartoe wordt er meer in de merken geïnvesteerd dan voorheen. Dat is met name goed nieuws voor Lancia, dat enkel nog op de been werd gehouden met de Ypsilon.

Stellantis bestuursvoorzitter John Elkann lijkt enthousiast over de kansen die de fusie van ‘zijn’ Fiat Chrysler Automobiles met Peugeot SA zou kunnen bieden. De manager zei dat het gecombineerde bedrijf nu betere opties heeft. FCA heeft in de afgelopen jaren om financiële redenen minder in Alfa Romeo en Lancia kunnen investeren als eigenlijk gewenst was. Nu lijkt de redding dus nabij te zijn. Het idee is dat door de koppeling van Alfa Romeo en Lancia aan hun Franse collega DS, zij beter bewapend in het premium segment kunnen opereren. Maar er is veel achterstallig onderhoud en dus nog veel huiswerk te doen.

Zelfs Alfa Romeo, dat van het genoemde trio het sterkste imago heeft, dient een grondige herstructurering te ondergaan. De Italianen bieden momenteel slechts 2 modellen aan die beiden niet echt okselfris meer zijn: de Giulia en de Stelvio. Dit duo van Alfa Romeo scoort hoog qua rij plezier, maar vergeleken met de concurrentie moeten ze meestal toch een nederlaag ondergaan. Dat komt vooral doordat er enerzijds wel premium prijzen worden gerekend maar dat die anderzijds niet zichtbaar zijn in het materiaalgebruik of in hightech uitrusting. De compacte SUV van Alfa Romeo, Tonale wacht nu in de pijplijn op zijn startschot. Maar hij begint in een zwaarbevochten en goed bemand segment. Het valt nog te bezien of er ruimte is voor nóg een premium model. In tegenstelling tot Lancia wordt Alfa Romeo trouwens ook niet als een klassiek premium merk beschouwd.

Lancia bakt daarentegen kleine broodjes. De portefeuille omvat momenteel alleen de Ypsilon. Een kleine auto die alleen in Italië wordt verkocht. Glamoureuze limousines zoals de Thesis en de Thema zijn al lang geschiedenis. Ook hier lijkt het premium label volkomen misplaatst, omdat kleine auto’s doorgaans een prijsgevoelige doelgroep aanspreken. Als merk dat jarenlang crimineel door Fiat is verwaarloosd, bevindt Lancia zich echter in een betere positie dan Alfa Romeo: voor het tweede jaar op rij verkoopt het meer exemplaren van de Ypsilon in Italië dan Alfa Romeo met zijn complete modellengamma over de hele wereld. Dat kan een businesscase voor een opvolger voor de Ypsilon interessant maken.

DS wordt ook onderdeel van het premium team. Het Franse merk DS staat inherent dichter bij het materiaalgebruik dat in het premium de norm is. De zojuist gepresenteerde DS 9 maakt een bijzonder luxe indruk. DS vertaalt ‘premium’ echter ook graag als ‘extravagant’. Daar gooit het zijn eigen glazen mee in, met name in China. Een creatieve ontwerpstijl en eigenzinnige cockpits zijn weliswaar een uniek verkoopargument, maar ook eentje dat niet alleen fans aantrekt, maar ook polariseert.

Momenteel houden steeds meer fabrikanten, vooral in het premium segment, rekening met pensionering van de verbrandingsmotor. Stellantis heeft tot dusverre maar één elektrische auto (de DS 3 Crossback E-Tense) en een paar (stekker) hybride varianten achter de hand (de DS 7 Crossback E-Tense, de DS 9 E-Tense en de Lancia Ypsilon Hybrid). Aan de andere kant wordt het premium segment nog steeds beschouwd als de meest veelbelovende groeimarkt. Onder de paraplu van het nieuwe megabedrijf Stellantis worden geleidelijk de beoogde positionering van de 14 familiemerken bepaald. Het is echter onwaarschijnlijk dat herstructurering een gemakkelijke onderneming zal zijn. Alfa Romeo weer fit maken zou voor Stellantis moeilijker kunnen zijn dan Lancia’s modellengamma moderniseren. DS doet het erg goed met zijn extravagante strategie (een speciaal ontwerp wordt al snel geassocieerd met een ​​imago van exclusiviteit en hoge kwaliteit), maar tot nu toe zijn de verkoopresultaten bescheiden. De DS 9 zal daar niet veel aan kunnen veranderen, maar de DS 4 waarschijnlijk wel. Dat is het Franse equivalent van wijlen de Alfa Romeo Giulietta en de Lancia Delta …

Reageren is niet mogelijk.