Only the real thing: Ford schrapt 4 cilinder Mustang

0

Ondanks een aanzienlijk prijsverschil (in Nederland meer dan 35 mille), willen klanten van een Ford Mustang alleen ‘the real thing’: zij kopen de dure V8 uitvoering en laten de geblazen 4-pits Ecoboost versie links liggen. Voor de Amerikaanse fabrikant is dit reden om die bescheiden motorvariant te schrappen.

In 2014 lanceerde Ford de 6de generatie van de Mustang. Na jaren van afwezigheid ging die ook weer deel uitmaken van het officiële modelgamma van de Europese divisie (waardoor grijze import ten einde kwam). De Mustang werd toen leverbaar met 2 motoren: naast de GT met onvermijdelijke V8 krachtbron kon men de Amerikaanse sportwagen ook bestellen in Ecoboost uitvoering. Die werd aangedreven door de lichtere, goedkopere en vooral zuinigere 4 cilinder krachtbron die Ford ook in de Focus ST monteert. Het lagere benzineverbruik vertaalde zich via een gunstigere emissiewaarde in Nederland in een fors lagere belasting, waardoor het prijsverschil met de V8 uitvoering liefst meer dan 35.000 euro bedroeg.

Wie koopt er dan nog de V8 versie? Nou, bijna iedereen. Bij een Muscle Car met traditionele techniek hoort ook een klassieke V8. Als je iets doet, dan moet je het ook goed doen, zo is de gedachte. In Europa zijn turbomotoren populair, maar niet in het geval van de Amerikaanse Mustang. De beperkte orderaantallen voor de 4 cilinder versie hebben Ford nu doen besluiten om die Ecoboost versie uit de catalogus te halen. Enerzijds logisch, maar in tijden waarin Mercedes-AMG stopt met het verkopen van uitvoeringen van de C klasse met meer dan 4 cilinders vanwege de Europese CO2 politiek, anderzijds beslist opvallend. Maar ja: een Ford Mustang koop je met jouw hart en niet met jouw hoofd. En als passie de ratio overvleugeld, dan is de conclusie dat in de neus van een Amerikaanse ‘Muscle Car’ nu eenmaal een V8 motor thuishoort. Zelfs al moet je daar ruim 35.000 euro extra voor betalen.

Het schrappen van de 2.3 Ecoboost uitvoering van de Mustang zal dus geen dramatische verkoopeffecten hebben. De concurrentiepositie van de Ford blijft sterk omdat je nergens anders zo’n krachtige V8 vindt voor zo weinig geld (98.635 euro; je krijgt dan de Fastback GT 5.0 met 449 pk en 10-traps automaat; met handbak is het tarief 100.930 euro). De BMW M850i xDrive Coupé kost minimaal 176.507 euro, de Jaguar F-Type P450 R-Dynamic 136.024 euro, de Lexus RC F 145.390 euro en de Mercedes-AMG C 63 Coupé (oud model) 129.600 euro. Toch zijn de dagen waarin wij nog kunnen genieten van de V8 uitvoering (“de enige echte”) van de Mustang geteld. Ford kondigde onlangs namelijk aan dat zij in Europa vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s wil verkopen …

Inmiddels is het Mustang gamma uitgebreid met de ‘Mach-E’ editie; een uitvoering die afgezien van de naam niets gemeen heeft met de klassieke sportwagen en die door liefhebbers van de échte Mustang natuurlijk niet voor vol wordt aangezien. Met deze elektrische cross-over kan Ford het negatieve effect van de gewone Mustang met V8 benzinemotor op de gemiddelde uitstoot (die in Europa, op straffe van hoge boetes, aan restricties is gebonden) van het gamma compenseren. Ondanks de relatieve populariteit van de sportwagen met 8 cilinder krachtbron, maakt hij in Europa slechts een klein percentage van de totale verkoop van Ford uit. Een echt grote impact op de CO2-cijfers van het merk heeft hij dus sowieso niet.

 

 

 

Reageren is niet mogelijk.