Elektrische GMC Hummer ook als SUV

0

Na een debuut als pick-up is de nieuwe elektrische GMC Hummer er nu ook als SUV. Die is een slag compacter en daardoor gemakkelijk te manoeuvreren. Ook zijn terreinvaardigheden zouden door de kleinere wielbasis beter zijn. Vanwege het compactere formaat beschikt de SUV over minder krachtige elektromotoren dan de pick-up.

De wielbasis van de SUV versie van de elektrische GMC Hummer is 9 inch (22,86 centimeter) korter dan die van de pick-up. In totaal bedraagt het lengteverschil zelfs 51 centimeter. Dankzij de vierwielsturing heeft de GMC Hummer SUV zelfs een kleinere draaicirkel (10,8 meter) dan de Ford Mustang Mach-E! De kortere wielbasis is niet of nauwelijks ten koste gegaan van de interieurruimte. Daarnaast is er maximaal 2.316 liter aan kofferbak volume (met de achterbank leuning plat). De bagageruimte bereik je via een horizontaal openende deur die zelfs verder kan openzwaaien dan de auto breed is, om een zo groot mogelijke opening te verkrijgen.

De kortere wielbasis van de SUV versie van de GMC Hummer zorgt er voor dat er minder plek is voor het batterijpakket. Om die reden heeft fabrikant General Motors het vermogen van de elektromotor verlaagd. De klant zal het moeten doen met maximaal 841 pk (afkomstig van 3 elektromotoren) tegenover dik 1.000 pk in de pick-up. Sprinten naar 100 km/u in 3,5 seconden is echter nog steeds mogelijk, terwijl de actieradius ongewijzigd 483 km is.

Er wordt niet gemeld wat de capaciteit van het accupakket is, maar in de wandelgangen valt te vernemen dat het om 200 kWh gaat. Opladen kan met 800 volt tot 300 kW en men kan de Hummer als stroom bron gebruiken voor elektrische apparaten (tot 3 kW) of andere elektrische auto’s (tot 6 kW). Volgens de geruchten bedraagt het stroomverbruik ongeveer 35 kWh per 100 kilometer. Ter vergelijking: dat is het dubbele van wat de Tesla Model 3 consumeert. Ook in elektrische vorm is de Hummer dus geen zuinig vervoermiddel.

Net als de pick-up variant kent ook de SUV de zogeheten Crabwalk waarbij de Hummer zijwaarts kan bewegen als een krab. Hij beschikt over verwijderbare dakpanelen, een achterruit die in de kofferbak deur kan verdwijnen én een reservewiel achterop. De Frunk voorin de Hummer is op zijn minst gigantisch te noemen.

Het interieur kenmerkt zich door stevig ogende materialen en knoppen. Aan sierlijkheid heeft deze Hummer geen boodschap. Wel gaat de Amerikaan met zijn tijd mee door zowel een digitaal instrumentarium als een knoert van een infotainment scherm te integreren in het dashboard. De gigantische midden tunnel herbergt riant veel opbergruimte.

De SUV versie van de GMC Hummer EV wordt ook leverbaar in een instapuitvoering met 2 elektromotoren. Die is goed voor 625 pk. Vanaf 2023 zal General Motors deze GMC Hummer EV SUV gaan verkopen. Met een basisprijs van omgerekend 100.000 euro zou hij wel eens een verkooptopper kunnen worden. Of de Amerikaanse klant echter beseft dat hij dan van een benzine slurpende pick-up/ SUV overstapt naar een energievretende pick-up/ SUV is echter de vraag.

 

Reageren is niet mogelijk.