Lees hier hoe Audi zich opmaakt voor de toekomst

0

Audi gaat door met het lanceren van volledig elektrische auto’s. Onlangs kon er worden gereden met de sexy RS e-tron GT. Kort daarna werden de Q4 e-tron en zijn Sportback versie onthuld. Een week later kon de wereld kennismaken met de A6 e-tron Concept. Wat betekent dit voor Audi? Om erachter te komen, kon er een interview worden gehouden met de verkoop- en marketingmanager van het merk met de 4 ringen, Hildegard Wortmann. Zij kondigt aan dat Audi dit jaar meer volledig elektrische auto’s zal lanceren dan thermische exemplaren, waardoor het merk het meest uitgebreide elektrische aanbod van alle premium fabrikanten kan aanbieden.

Wortmann: “Wij staan ​​op een omslagpunt. Kijk naar wat president Joe Biden doet en naar de 5-jarenplannen van China. De enorme inzet van Audi voor de ontwikkeling van de elektrische voertuigen dateert natuurlijk van vóór deze politieke gebeurtenissen. Er is sprake een sterk engagement. De toekomst is elektrisch. In 2025 hebben wij 20 volledig elektrische auto’s en nog meer plug-in hybride modellen in ons gamma”. Maar wat is er al bekend over die nieuwe elektrische auto’s?

Naast degene die we al hebben gezien, zal het A6 e-tron assortiment groeien. Goed denkbaar is een Avant versie waarvan jij hier een computertekening ziet. De A6 e-Tron maakt gebruik van het PPE platform dat wordt gedeeld met Porsche dat kan worden gebruikt als basis voor sedans, compacte auto’s en SUV modellen. Hoger in het assortiment treffen wij straks de familie van sterk geautomatiseerde auto’s uit het Artemis project aan, waaronder de LandJet. Maar zal Audi enkele van zijn bestaande vlaggenschepen elektrificeren, zoals de A8?

Wortmann: “Vroeger ontwierp je een auto om hem daarna te vervangen door een model in dezelfde geest. In het huidige tijdperk werkt dat zo niet meer. Je moet als fabrikant naar nieuwe segmenten verhuizen omdat het klantenbestand verandert. Daarom zijn er zoveel SUV-coupés. Wij vervangen onze modellen dus niet zomaar zoals ze zijn”. Maar hoe zit het met de R8? “De R8 is een icoon van ons merk. Maar iconen uit het verleden zijn niet noodzakelijk iconen van de toekomst. Een afstammeling van de R8 zal niet zomaar een R8 met elektromotor zijn. Het zal een R8 moeten zijn, maar dan anders”. Een lang antwoord, dat ons vertelt wat het niet zal zijn, maar nog steeds niet wat het wél zal zijn …

Hoe zit het met de toekomst van TT? ” Hiervoor geldt hetzelfde verhaal. De TT is een authentieke auto met een hoog emotioneel gehalte, maar klanten zijn veranderd en de wereld heeft afstand genomen van roadsters”. Wortmann gaat verder. “Audi heeft altijd emotionele modellen geproduceerd. Bekijk onze conceptauto’s maar. Wij hebben veel ideeën”. Het is waar: er was de magnifieke PB18 e-tron conceptstudie met 3 motoren die rechtstreeks uit de 24 uur race van Le Mans leek te zijn weggereden. Dit is een soort die de klassieke R8 kan doen vergeten. Een ander voorbeeld van een ’emotionele’ Audi is de AI:ME conceptstudie. Hoe zou een kleine elektrische Audi eruit kunnen gaan zien? Wordt het een model in de traditie van de A2? Wortmann: “De A2 was zijn tijd ver vooruit. Hij onderscheidde zich door een opmerkelijk gebruik van ruimte en technologie. Blijf op de hoogte, zou ik zeggen”. Dat klinkt veelbelovend …

Maar willen mensen die een elektrische auto willen wel een Audi? Milieubewuste klanten kopen een Tesla vaak omdat de producent een bedrijf is dat uitsluitend ‘groene personenwagens’ bouwt. Audi is een bedrijf dat weliswaar divers hybride en elektrische auto’s produceert, maar ook een milieuvervuiler als de RS Q8. Wortmann vermijdt dit beest te noemen, maar erkent het probleem: “Je wint klanten niet alleen met producten. Zij moeten zich ook prettig voelen bij een bepaald merk. Duurzaamheid is de nieuwe premium, vooral onder millennials. Andere dingen waren vroeger belangrijker. We manifesteren ons al 50 jaar met ‘Vorsprung Durch Technik’. Wij behouden deze slogan. Maar wat is vooruitgang vandaag de dag? Het is niet alleen kracht of snelheid. We moeten het bedrijf en het merk veranderen om het duurzaam te maken. Kopers verwachten dat een merk maatschappelijk betrokken is. Dat is essentieel. Wortmann vervolgt: Daar zijn wij nu mee bezig. Audi heeft CO2 neutrale fabrieken net als zijn leveranciers van accu’s voor de elektrische voertuigen. De Volkswagen Groep bouwt momenteel 6 eigen batterijfabrieken en begeeft zich op het pad van wereldwijde koolstofneutraliteit”.

Hoe gaat Audi geld verdienen met elektrische auto’s?Wortmann antwoordt dat Audi geen liefdadigheidsinstelling is en benadrukt de schaalvoordelen die momenteel worden behaald door het delen van platformonderzoek en -ontwikkeling binnen de Volkswagen Groep.“De batterijkosten dalen.Over 2 jaar zijn onze elektrische auto’s rendabeler dan benzineauto’s.Die laatste soort vereisen momenteel ook enorme investeringen om de veranderende emissienormen bij te houden.En Audi zal dergelijke auto’s nog een tijdje moeten blijven produceren, want er is vraag naar. Het is de klant die beslist“.

Hoe zit het met de brandstofcel auto’s die Audi in het verleden presenteerde?“Vanuit mijn perspectief zijn er geen kansen voor op de personenwagen markt.Er zijn veel te veel argumenten die tegen brandstofcel auto’s pleiten, vooral de infrastructuur.Audi mag technologisch niet zijn focus verliezen.Op de lange termijn zullen er dus enkel elektrische auto’s zijn”.

Reageren is niet mogelijk.