Nieuwe Honda HR-V is klaar voor Europa

0

Honda heeft de Europese versie van haar derde generatie HR-V voorgesteld. De compacte cross-over gaat voortaan als hybride door het leven. Daarnaast is er voor de Japanner een geheel nieuwe look.

Ook Honda ontkomt niet aan elektrificatie van haar modelgamma. De volledig elektrische E is in dit transformatieproces het boegbeeld, terwijl zowel de CR-V als de jongste Jazz alleen (nog maar) leverbaar zijn in hybride uitvoering. De HR-V sluit zich bij dit duo aan. Dit betekent dat ook deze Honda over zogeheten e:HEV technologie beschikt oftewel een hybride aandrijflijn waarbij een 4 cilinder benzine unit vooral gebruikt wordt om stroom op te wekken voor de elektromotor.

De nieuwe HR-V beschikt over hetzelfde onderstel als de Jazz. Het is dus geen verrassing dat ook de benzinemotor identiek is. Het gaat om een 1,5 liter grote i-VTEC unit die zowel kan dienen als generator voor de accu, alsook de voorwielen rechtstreeks kan aandrijven. Daarnaast zijn er ook nog 2 kleine elektromotoren aanwezig om à la de Toyota Prius over beperkte afstand elektrische te kunnen rijden. Het systeemvermogen bedraagt 131 pk en aan koppel is er bij 4.500 toeren 253 Nm beschikbaar. De Jazz biedt even veel trekkracht, maar qua paardenkracht houdt deze Honda het bij 109 pk voor gezien.

Door de schuine achterzijde oogt de derde generatie HR-V als een SUV Coupé en niet als een klassiek gelijnd hoog 5-deurs model. De prominent aanwezige grille doet die sportieve uitstraling evenwel teniet en de flanken zijn te glad om de Honda een sensueel karakter te geven. Kort door de bocht oogt de HR-V als een ijskast op wielen.

Binnenin beschikt de nieuwe HR-V over een dashboard in Jazz stijl. Hij biedt comfortabel plaats aan 4 volwassenen, met eventueel ook plek voor een derde passagier op de achterbank. De zogeheten Magic Seats van de Jazz maken in deze HR-V ook hun opwachting. Hoewel de afmeting van de nieuwe generatie globaal hetzelfde zijn als die van het voorgaande model, is er meer been- en schouderruimte beschikbaar.

De intuïtief te bedienen 9 inch LCD touchscreen interface is ontworpen om afleiding van de bestuurder tijdens het rijden te minimaliseren. De interface, die wordt bediend op de vertrouwde smartphone manier, maakt ook Mirroring met de telefoon mogelijk via Apple CarPlay (via Bluetooth, wifi of kabel) en Android Auto (kabel). Eind 2021 verschijnt de HR-V bij de Europese dealers in de showroom. Reken op een instapprijs rond de 30 mille.

 

Reageren is niet mogelijk.