Nissan overweegt kleine elektrische SUV

0

Nissan overweegt de lancering van een volledig elektrische compacte SUV. Dit model met batterijvoeding zal in hetzelfde segment worden geplaatst als de Juke en zal gebaseerd worden op een aangepaste versie van het CMF-B platform van de Renault-Nissan alliantie. De productie zou in het Franse Douai plaats kunnen vinden, naast de Renault Mégane E-Tech Electric.

Het lanceren van elektrische voertuigen is net zo duur als noodzakelijk om de ontwikkelingen in de emissieregelgeving bij te houden. Dit zet fabrikanten ertoe aan om het aantal ‘uitstoot vrije’ modellen op basis van gedeelde platforms te vermenigvuldigen. Net als Volkswagen met zijn MEB architectuur of Stellantis met zijn e-CMP platform, zal de Renault-Nissan alliantie zijn technische basis CMF-EV maximaal benutten door middel van een groot aantal modellen. Dit betekent concreet dat na de Nissan Ariya en de Renault Mégane E-Tech Electric een compacte SUV uit het B-segment met Nissan logo hiervan kan profiteren.

Naast het CMF-EV platform introduceert Nissan op de Ariya zogeheten e-4orce vierwielaandrijving die geschikt is voor elektrische voertuigen. Gevraagd naar de mogelijkheid om deze technologie ook voor andere voertuigen te gebruiken, zei Nicolas Bozek, verantwoordelijk voor het gamma van elektrische modellen bij de Japanse fabrikant voor de Europese markt: “Wij zijn behoorlijk aanwezig in dit segment. Het (e-4orce, red.) zou interessant kunnen zijn voor een kleiner type SUV als volledig elektrisch alternatief voor de Juke”. Dit laatste model komt eind dit jaar overigens beschikbaar in een hybride versie met de E-Tech technologie van Renault.

De kleine elektrische SUV van Nissan zal waarschijnlijk ook als instapmodel met voorwielaandrijving worden aangeboden. Het model gaat concurreren met onder andere de Peugeot e-2008, de Opel Mokka-e en de Hyundai Kona Electric. Hij krijgt afmetingen die heel dicht bij die van de Mégane E-Tech Electric liggen (4,21 meter). Dat formaat is vergelijkbaar met de Juke. De compacte elektrische SUV zal logischerwijs ruimer zijn dan dit laatste Nissan model dankzij zijn architectuur (accu onder de vloer, motoren op de assen). Zodra dit model op de markt is, volgt Nissan snel met een variant met ander type carrosserie. “Wat is belangrijk voor onze klanten? De elektrificatie natuurlijk, maar ook de carrosserievvorm. Elektrificatie wordt de norm en de carrosseriestijl wordt belangrijker naarmate de keuze groter wordt”, zo zei Helen Perry, directeur marketing van de elektrische voertuigen bij Nissan Europe, eerder. Gezien de huidige mode zou een coupéversie dus niet als een verrassing komen.

 

Nissan: 70 procent van Europese automobilisten overweegt aanschaf elektrische auto

70 procent van de Europese automobilisten geeft aan de aanschaf van een elektrische auto te overwegen. De belangrijkste reden om over te stappen: de milieuvoordelen van een emissievrije personenwagen (49 procent). Dat blijkt uit een pan-Europese enquête die uitgevoerd is in opdracht van Nissan.

Het bedrijf OnePoll heeft in de periode van 29 januari tot 23 februari in totaal 7.000 respondenten uit Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Spanje, Italië en Scandinavische landen (Noorwegen, Zweden en Denemarken) geënquêteerd. De ene helft rijdt nu reeds in een elektrische personenwagen en de andere helft met een auto met een benzine- of dieselmotor. Het is tot dusver het meest uitgebreide onderzoek dat Nissan heeft uitgevoerd naar de rij gewoonten en de oplaadervaringen. In tegenstelling tot de heersende opvatting zien steeds meer automobilisten redenen om over te stappen naar een elektrische auto, zo concludeert Nissan. 89 procent van de respondenten die reeds elektrisch rijdt, zegt dat de overstap de juiste beslissing was. Van hen vindt 74 procent het rijgedrag soepeler en 77 procent vindt een elektrische auto vlotter rijden dan een model met een verbrandingsmotor.

97 procent van de huidige eigenaren van een elektrische auto vond de overstap van een auto met verbrandingsmotor naar een model met batterij aandrijving “zoals verwacht” of “gemakkelijker”. Bovendien geeft de meerderheid (70 procent) van de automobilisten toe dat de actieradius in de praktijk beter is dan verwacht vóór de aankoop. Dit staat tegenover 58 procent van de eigenaren van een conventioneel aangedreven auto die vinden dat elektrische personenwagens een beperkte actieradius bieden. “Het toont aan dat het bezit van een elektrische auto als zeer positief wordt ervaren”, aldus Nissan.

Uit het onderzoek blijkt verder dat bijna de helft (49 procent) van de eigenaren van een auto met verbrandingsmotor overweegt om over te stappen, omdat elektrische auto’s milieuvriendelijk zijn, terwijl 40 procent van de ‘EV rijders’ om dezelfde reden is overgestapt. Van de eigenaren van een elektrische auto nam 33 procent deze beslissing omdat dergelijke personenwagens geen uitstoot veroorzaken, wat het belang van milieuvriendelijke mobiliteit nog maar eens onderstreept, zo benadrukt Nissan.

Reageren is niet mogelijk.