Toyota plaagt met elektrische SUV

0

Toyota heeft een nieuwe plaagafbeelding van haar nieuwe elektrische model, die binnenkort in China debuteert, gepresenteerd. Daarop is de voorkant van de emissievrije SUV al enigszins te zien.

Op de Shanghai Motor Show, die 19 april van start gaat, zal het doek van de elektrische SUV worden getrokken. Toyota omschrijft haar op stapel staande nieuwkomer als “de volgende stap van de reis op het gebied van elektrificatie: Beyond Zero”. Het zou zomaar kunnen dat de Japanners onder de afkorting daarvan (BZ) een elektrisch label gaan introduceren, zoals EQ dat voor Mercedes-Benz is (en ID voor Volkswagen). Toyota heeft inmiddels bij het European Union Intellectual Property Office (EUIPO) een logo geregistreerd waarop de lettercombinatie ‘BZ’ te zien is. Beyond Zero dus.

De kans is groot dat de elektrische SUV waar Toyota alvast de neuspartij laat zien het eerste model dat met Beyond Zero label verkocht gaat worden. Vermoedelijk gaat het in dit geval om een SUV van RAV4 formaat. Alle auto’s die de badge BZ’ opgeplakt krijgen, zullen worden gebaseerd op het nieuwe modulaire e-TNGA platform. Deze architectuur heeft Toyota is samenwerking met Subaru, waarin zij een minderheidsbelang heeft, speciaal voor elektrische modellen ontwikkeld.

De elektrische SUV komt nog dit jaar in Europa op de markt. Toyota heeft haast omdat zij ziet dat de koopvoorkeur van de consument richting modellen zonder verbrandingsmotor aan het verplaatsen is. Dit betekent dat het afzetpotentieel van de hybride auto’s van het merk haar maximum potentieel bereikt heeft. Toyota heeft, in tegenstelling tot vrijwel elke andere autobouwer, nog geen volledig elektrisch model in haar Europese aanbod. Dat geldt ook voor Subaru. Deze collega plakt waarschijnlijk de naam Evoltis op de elektrische SUV.

De Toyota variant gaat waarschijnlijk BZ3X heten, waarbij de letter ‘X’ aangeeft dat het om een SUV gaat. Het is het eerste model van een reeks van 6 elektrische auto’s. Daarvan zullen er 4 van het SUV type zijn. Die zullen variëren in lengte, breedte, hoogte en wielbasis. Toyota laat weten dat het e-TNGA platform geschikt is voor voor-, achter- en vierwielaandrijving. Ook kan de architectuur worden gebruikt voor stekker hybrides modellen. In de bodem van de e-TNGA modellen passen batterijen met een capaciteit tussen de 50 en 100 kWh. Daarmee kan een rij bereik van tussen de 300 en 600 kilometer gerealiseerd worden.

Het vermogen van elektromotoren varieert van 109 pk tot 204 pk, waardoor de sterkste variant met 2 motoren dus goed is voor 408 pk. Later verschijnt er ook een kleiner elektrisch model, dat momenteel samen met Suzuki en Daihatsu wordt ontwikkeld. Daarvoor zal een ander platform gebruikt gaan worden. Ook gaan er geruchten dat Tesla en Toyota samen een goedkope auto gaan bouwen, maar dat bevestigen noch ontkennen beide fabrikanten vooralsnog.

 

Reageren is niet mogelijk.