Toyota presenteert de GR 86

0

Toyota heeft de langverwachte opvolger van de GT86 onthuld. Deze zogeheten GR 86 is ontwikkeld door de Toyota Gazoo Racing divisie (vandaar de lettercombinatie ‘GR’ in de modelnaam) en is, na de GR Supra en de GR Yaris, het derde GR model dat wereldwijd leverbaar wordt.

De nieuwe GR 86 biedt volgens Toyota dezelfde hoge mate van rijplezier als zijn voorganger. Beide sportwagens zijn samen met Subaru ontwikkeld. De GT86 kwam in 2012 op de markt en is inmiddels wereldwijd meer dan 200.000 keer verkocht. De nieuwe GR 86 wordt naar verwachting de lichtste 4-zits coupé in zijn klasse dankzij meerdere gewicht besparende toepassingen, waaronder dak- en carrosseriedelen van aluminium. Desondanks nam het gewicht wel toe, namelijk met 32 kilo tot 1.270 kilo.

De GR 86 wordt aangedreven door een nieuwe lichtgewicht 4 cilinder boxermotor. De inhoud van deze van Subaru afkomstige krachtbron is in vergelijking tot de GT86 van 2,0 liter motor vergroot tot 2,4 liter. Mede hierdoor levert de GR 86 betere prestaties dan zijn voorganger. Reken op 235 pk vermogen (beschikbaar bij 7.000 toeren) en 6,3 seconden als sprinttijd naar 100 km/u. Het maximum koppel bedraagt 250 Nm bij 3.750 toeren. De motorspecificaties van de GT86 waren 200 pk en 205 Nm. De klant heeft de keuze uit een handgeschakelde 6-bak of een automaat met eveneens 6 versnellingen.

De afmetingen van de GR 86 zijn bijna identiek aan die van de GT86: de nieuwe sportwagen is met een lengte van 4,265 meter precies 2,5 cm langer dan voorheen. De breedte ligt op hetzelfde niveau, net als de hoogte. De assen staan 2,575 meter uit elkaar, wat eveneens vergelijkbaar is met die van de GT 86. De torsiestijfheid is met ongeveer 50 procent verhoogd. Hierdoor zijn stuur- en rijgedrag nog scherper geworden. Bepaalde functionele aerodynamische componenten, zoals onder andere de luchtinlaten aan de voorzijde en openingen net achter de voorste spatborden, zijn ontwikkeld op basis van de race-ervaring die de Toyota Gazoo Racing de afgelopen jaren heeft opgedaan. Het moet ertoe bijdragen dat de nieuwe GR 86 net als zijn voorganger GT86 ‘best in class’ wordt als het aankomt op stabiliteit en ‘handling’.

De uiterlijke verschillen met de eveneens nieuwe, eind vorig jaar voorgestelde tweede generatie Subaru BRZ beperken zich tot een anders ingedeelde voorbumper. Beide versies van de Japanse sportwagen ogen wat dikker dan voorheen, dankzij stevig uitgeklopte wielkasten en een stoere ‘kieuw’ direct achter de voorste wielkast. De grootste designrevolutie heeft plaatsgevonden aan de achterkant. Verschillen met de Subaru BRZ zijn er ook hier nauwelijks, maar met een subtiele spoiler op de klep, een nieuwe vorm voor de achterlichtunits en een naar de bumper verhuisde kentekenplaat is de GR 86 hier wel meteen te onderscheiden van de GT86.

Het dashboard is net even anders, maar behoudt z’n functionele uitstraling. Het gaat bij de GR86 niet om luxe of design, maar om een fijne zitpositie, een sportieve sfeer en natuurlijk vooral een opzet waardoor de bestuurder zich maximaal kan concentreren op het rijden. Het sportieve stuurwiel oogt alsof hij lekker in de hand ligt. De rest van het dashboard is traditioneel van opzet, maar omvat wel een vrij fors touchscreen en een digitaal instrumentarium.

De geheel nieuwe GR 86 komt naar Europa en dus ook naar Nederland. Meer details, waaronder de introductiedatum en de prijs maakt Toyota later dit jaar bekend.

 

Reageren is niet mogelijk.