Verkoop Mercedes stijgt met 22 procent

0

Mercedes heeft een sterk eerste kwartaal van 2021 achter de rug. De verkoopcijfers van de autofabrikant werden vooral aangezwengeld door de toenemende vraag vanuit China en Noord-Amerika. Mercedes staat hiermee symbool voor een groep autofabrikanten die tegen alle verwachtingen in sterk presteren.

De verkoop van Mercedes steeg in het eerste kwartaal namelijk met 22 procent. De forse afzetstijging kan niet alleen worden verklaard door de eerste Covid-lockdowns vorig jaar (die hebben in veel landen inmiddels geen negatieve uitwerking meer op de aanschaf van een auto), maar ook door de recordvraag vanuit China.

Mercedes-Benz verkocht wereldwijd 586.115 auto’s en zag de afzet in China zelfs met 60 procent stijgen naar 222.520 exemplaren. Dit Aziatische land is de grootste markt voor het merk. Ook in Europa was er sprake van een verkoopstijging, al was die relatief bescheiden. De afzet op het oude continent steeg met 1,8 procent, tot een totaal van 192.302 auto’s. Mercedes zag de verkoop van personenauto’s in Noord-Amerika met 14 procent stijgen tot 83.287 verkochte voertuigen. Het Europese verkoopaandeel van plug-in hybride modellen en volledige elektrische auto’s van Mercedes bedroeg meer dan 25 procent. Wereldwijd gaat het om ongeveer 10 procent. Voor de nieuwe, compacte EQA, die in januari werd gelanceerd, heeft Mercedes al 20.000 bestellingen.

Op concernniveau (Daimler) heeft het bedrijf in het eerste kwartaal van 2021 aanzienlijk beter gedraaid dan de markt had verwacht. De groep meldt een winst voor belasting van 5,7 miljard euro, terwijl analisten gemiddeld hadden gerekend op 4,9 miljard euro. De kasstroom van de activiteiten komt met 2,8 miljard euro ruim 1 miljard euro hoger uit dan hun prognoses. De Duitse onderneming staat er per saldo uitstekend voor. “Er was sprake van een gunstig sales momentum in alle belangrijke regio’s. Met name in China.

Mercedes-Benz Cars deed in het eerste kwartaal van 2021 uitstekende zaken”, aldus bestuursvoorzitter Ola Källenius. De topman van het Daimler concern tekent daarbij aan dat het tekort aan computerchips in de eerste 3 maanden van dit jaar een negatieve invloed had op het aantal klantleveringen; een situatie die ook in het tweede kwartaal nog zal voortduren.

 

Andere autofabrikanten

General Motors zei dat haar leveringen op de Amerikaanse markt in het eerste kwartaal met 19 procent zijn gestegen. De autofabrikant verkocht in deze periode 642.250 voertuigen in de Verenigde Staten. Toyota bracht aldaar in het eerste kwartaal 603.066 voertuigen aan de man; een stijging van 22 procent ten opzichte van 2020. Het sterkst was de afzet stijging in maart, toen er liefst 87 procent meer leveringen waren dan tijdens de eerste maand van corona lockdowns in 2020.

Volkswagen kon ook uitstekende cijfers voorleggen. De verkoop steeg in het eerste kwartaal met 21 procent tot 90.853 verkochte voertuigen. Het bedrijf werd geholpen door een sterke vraag naar haar SUV modellen, terwijl er ook 474 exemplaren werden verkocht van de nieuwe ID.4. Deze elektrische cross-over ging overigens pas eind maart in de verkoop in de Verenigde Staten.

De auto-industrie heroverweegt kostenbesparende maatregelen in het licht van zowel de pandemie als het chiptekort. De diverse fabrikanten leggen grotere voorraden aan van belangrijke grondstoffen. Ook gebruiken ze software om de betrouwbaarheid te controleren van de toeleveringsketens waar ze bestellingen plaatsen. “We focussen ons op het blootleggen van de broosheid, de kwetsbaarheid van de toeleveringsketen voor de auto-industrie”, zo laat Richard Barnett, de Chief Marketing Officer van Supplyframe, optekenen. Dit bedrijf verstrekt marktdata aan bedrijven in de mondiale elektronicasector. “Autofabrikanten proberen momenteel waar mogelijk cruciale onderdelen dubbel in te kopen”.

Reageren is niet mogelijk.