Volkswagen ID familie krijgt met GTX eigen performance label

0

Volkswagen onthult op 28 april het eerste sportieve topmodel binnen de volledig elektrische ID range: de ID.4 GTX. Alle sportieve top versies van de ID familie dragen in de toekomst het GTX embleem. Net als bij de GTI en GTE staan de 3 letters voor een eigen productinvulling: “ze laden de wereld van elektrische mobiliteit van Volkswagen letterlijk en figuurlijk met nieuwe, intelligente sportiviteit”, zo meldt de importeur in een persbericht.

“De letters ‘G’ en ‘T’ staan bij ons ​​al decennialang voor rijplezier,” zegt Klaus Zellmer, bestuurslid Marketing en Sales bij Volkswagen. “De ‘X’ slaat nu de brug naar de mobiliteit van de toekomst. Duurzaamheid en sportiviteit sluiten elkaar niet uit, maar vullen elkaar op een intelligente manier aan”.​ De GTX modellen zullen indrukwekkend zijn als het gaat om prestaties en design, zo belooft Zellmer.

Een extra elektromotor op de vooras betekent dat de betreffende ID modellen de beschikking krijgen voer vierwielaandrijving die is ontworpen voor maximale efficiëntie. De extra motor wordt binnen enkele milliseconden ingeschakeld wanneer zeer hoge prestaties of veel grip vereist zijn en zorgt voor een systeemvermogen van 306 pk.

In de nieuwe rij modus Traction wordt de vierwielaandrijving permanent ingeschakeld. Verder krijgt de ID.4 GTX een accupakket van 82 kWh. Interessant is ook dat deze 2-motorige versie 1.400 kilo mag trekken. “Sportieve designdetails en een eigen licht signatuur onderstrepen de topprestaties van de GTX modellen”, aldus Zellmer (foto). Ook de coupéversie van de ID.4, die ID.5 gaat heten, wordt leverbaar in GTX uitvoering (zie onderstaande spionagefoto).

Het nieuwe performance label voor de ID familie geeft de Accelerate strategie van Volkswagen een nieuwe impuls, zo claimt Zellmer. Volkswagen wil het meest gewilde merk worden voor duurzame mobiliteit. Het doel is om het aandeel puur elektrische auto’s in Europa tegen 2030 te vergroten tot 70 procent van de verkopen. Volkswagen wil in 2050 klimaatneutraal worden, Rond 2025 heeft het merk ongeveer 16 miljard euro geïnvesteerd in elektrische mobiliteit, hybride techniek en digitalisering.

Reageren is niet mogelijk.