Amsterdamse Rechtbank buigt zich over sjoemel dieselzaak Volkswagen

0

De rechtbank van Amsterdam buigt zich deze maand over de procedure van Stichting Car Claim tegen Volkswagen. Ook softwareleverancier Bosch, importeur Pon en Nederlandse dealers van het merk zijn gedagvaard. De claimorganisatie treedt op namens duizenden automobilisten die van mening zijn het dupe te zijn geworden van het sjoemel dieselschandaal bij Volkswagen.

“Na lang procederen zal duidelijk worden waar gedupeerde autobezitters in Nederland recht op hebben”, zegt Guido van Woerkom, bestuurslid van de Stichting Car Claim. Hij denkt bijvoorbeeld aan een schadevergoeding of het recht om een zogeheten sjoemel diesel terug te geven aan de dealer, tegen terugbetaling van de aanschafprijs. Stichting Car Claim zegt dat meer dan 180.000 automobilisten zich bij de massaclaim hebben aangesloten.

De fraudeaffaire kwam in september 2015 aan het licht. Volkswagen gaf toen toe op grote schaal emissietesten te hebben gemanipuleerd met sjoemelsoftware, waardoor dieselende personenwagens schoner leken dan zij in werkelijkheid waren. De kwestie heeft Volkswagen al vele miljarden aan boetes en reparatiekosten gekost. In sommige landen zijn ook al vergoedingen aan gedupeerde consumenten uitgekeerd.

Volgens de claimorganisatie zal de rechter onder meer moeten stilstaan bij de vraag of de autobezitters in kwestie hun Volkswagen wel gekocht zouden hebben indien zij van de verborgen gebreken hadden geweten. Ook zal moeten worden beoordeeld of de dieselauto’s met sjoemelsoftware van de merken Volkswagen, Audi, Seat en Skoda nog steeds verboden componenten bevatten, waarmee de uitstoot van schadelijke gassen wordt gemanipuleerd. Na de door Volkswagen uitgevoerde software-update zouden de personenwagens onder bepaalde omstandigheden nog steeds erg milieuonvriendelijk zijn.

Het is nog niet bekend wanneer de automobilisten precies duidelijkheid krijgen. Na de inhoudelijke behandeling zal de rechter waarschijnlijk later dit jaar uitspraak doen. Maar de partijen kunnen dan ook weer beroep aantekenen. De Stichting Car Claim procedeert inmiddels ook tegen andere autofabrikanten over sjoemelsoftware. Eind vorig jaar dagvaardde de organisatie Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, voor de Nederlandse rechter.

De rechtszaak moet duidelijk maken of de eigenaren recht hebben op een schadevergoeding, omdat hun auto’s software bevatten die de uitstoot van schadelijke gassen manipuleerde. Eind vorig jaar oordeelde het Europese Hof van Justitie na een lange juridische strijd dat Volkswagen in strijd met de Europese regelgeving heeft gehandeld. Die uitspraak maakte het voor individuele autobezitters mogelijk om achter compensatie aan te gaan. De rechtbank in Amsterdam heeft 3 dagen uitgetrokken voor de inhoudelijke behandeling van de zaak.

 

Reageren is niet mogelijk.