Autoverkopen België: BMW versterkt marktleiderschap

0

Afgelopen maand werden bij onze zuiderburen 34.836 nieuwe personenwagens in het verkeer gebracht. Dat cijfer is amper (0,2 procent) hoger dan in mei 2020. Toen werden ondanks coronabeperkingen 34.752 auto’s ingeschreven. Het cijfer van afgelopen maand is een indrukwekkende 31,8 procent minder dan wat in mei 2019 gerealiseerd werd.

De Belgische automarkt vertoont dan ook geen tekenen van herstel. Ook het gecumuleerde jaarcijfer over de eerste 5 maanden van 2021 laat een sterke negatieve trend zien. Van januari tot mei werden weliswaar 14,2 procent meer auto’s ingeschreven dan in de door de eerste lockdown getemperde referentieperiode van 2020, maar ook zo maar eventjes 26,6 procent minder dan tijdens dezelfde periode van 2019. Febiac, die de verkoopcijfers verzamelt, geeft aan dat een deel van de achterstand ook te wijten is aan productieproblemen wegens gebrek aan reserveonderdelen (en dan vooral de chiptekorten). En inderdaad: ook in België klagen heel wat klanten over levertermijnen van 1 jaar of zelfs meer!

Ook afgelopen maand bereikte BMW de hoogste stek van het ereschavot. Dat een premium merk de markt aanvoert, wordt zachtjesaan een normale situatie in België. Met 3.835 registraties harkt BMW zo maar eventjes 11 procent marktaandeel binnen. Het erepodium was in mei overigens in België volledig Duits met Volkswagen op de tweede plek (3.152 registraties) en de derde plaats voor Audi (3.021). De rest van de Belgische top 10 bestond in mei achtereenvolgens uit de merken Peugeot (2.907 registraties), Mercedes (2.329), Renault (1.852), Citroën (1.669), Skoda (1.644), Opel (1.542) en Volvo (1.470).

Dat er in de Belgische top-3 van mei een 2-tal premium automerken staan, kan niet los worden gezien van het feit dat het momenteel het Belgische zakenleven is die de automarkt overeind houdt. Terwijl particulieren steeds vaker de weg naar de occasionmarkt vinden, zijn het de fabrikanten die traditioneel goed scoren in de leasesector die de top-10 domineren. In de eerste 5 maanden van dit jaar heeft het Belgische bedrijfsleven 34 procent meer auto’s aangeschaft dan in dezelfde periode van 2020, waardoor dat deel van de markt op vrijwel hetzelfde niveau presteerde als in 2019 (gecumuleerd -3,3 procent).

Op jaarbasis (januari t/m mei) ziet de Belgische merken top-10 er als volgt uit:

1 BMW – 20.201 inschrijvingen

2 Volkswagen – 16.807.

3 Peugeot – 16.335

4 Mercedes – 13.280

5 Audi – 12.557

6 Renault – 10.486

7 Citroën – 9.650

8 Opel – 8.824

9 Volvo – 8.622

10 Skoda – 8.553

Onderaan de lijst heeft Skoda de top 10 betreden en daarmee Ford richting de 11de plaats geduwd (vorige maand stond de Blauwe Ovaal nog op plaats 9). Nog een opmerkelijk cijfer? Vorige maand werden er liefst 18 sportwagens door Ferrari ingeschreven in België. Dat was meer dan het totale resultaat van Subaru (12 stuks)!

Kopen Belgen eigenlijk auto’s van de nieuwe Chinese merken? Inmiddels kunnen onze zuiderburen kiezen uit Aiways, BAIC, DFSK, Seres en JAC. Maar de meeste Belgen hebben nog nooit van die merken gehoord. Dat is terug te zien in de verkoopcijfers tot eind april. Die zijn namelijk bar slecht:

Aiways : 3 stuks

Aiways brengt in de vorm van de U5 een elektrische SUV op de markt brengt met een 63 kWh batterij en een elektromotor van 204 pk. In november vorig jaar werden 20 stuks in België ingeschreven, ongetwijfeld als demo voertuigen, maar in januari en februari van dit jaar geen enkel exemplaar, en in maart plus april respectievelijk 2 en 1 stuks.

 

BAIC: 10 stuks

BAIC is China’s oudste autofabrikant die 10 procent van het aandelenkapitaal van Daimler in handen heeft en jaarlijks meer dan 2 miljoen auto’s produceert. Bij onze zuiderburen loopt het zo’n vaart niet, want de Belgische importeur wist samen met 7 dealers tot eind april precies 10 stuks van de X35 en X55 (beide zijn SUV modellen) in te schrijven.

 

DFSK: 22 stuks

DFSK wordt in België door dezelfde importeur ingevoerd als BAIC. Het merk is een joint venture van de Sokon Groep en Dongfeng Motor en bestaat sinds 2003. De bij onze zuiderburen ingevoerde modellen Fengon 5 en Glory 580 wisten tot op heden 22 kopers te verleiden. Zal het nieuwe IX7 topmodel het verschil maken?

Seres: 0 stuks

Seres is een submerk van DFSK en wordt in België (dus) ook ingevoerd door dezelfde importeur. Het is maar goed dat dit bedrijf, One Automotive, niet alle eieren in dit mandje heeft gelegd, want van de Seres 3 (een volledig elektrische, compacte SUV) werd tot eind april geen enkel exemplaar ingeschreven bij onze zuiderburen …

JAC : 8 stuks

JAC, de afkorting van Jianghuai Automobile Company werd opgericht in 1964 en behoort tot de top 10 van de Chinese autobouwers. Het merk verkoopt in België via haar importeur de compacte elektrische cross-over E-S2 voor net geen 30.000 euro. Daarvan  werden er dit jaar tot eind april 8 stuks ingeschreven.

 

MG: 226 stuks

Dat het ook anders kan, bewijst MG. Wellicht omdat dit geen nieuw automerk is? MG, oorspronkelijk Brits, is alweer geruime tijd eigendom van het Chinese concern SAIC Motor, in eigen land joint venture partner van zowel General Motors als Volkswagen. Een professionele speler dus en dat blijkt ook uit hun Belgische importeur: dat bedrijf distribueert ook (onder andere) Hyundai en Suzuki. MG heeft al met al meer slagkracht dan de kleine Chinese nieuwelingen en dat zie je terug in de verkoopresultaten: tot eind april slaagde MG er in om 226 auto’s bij onze zuiderburen te laten inschrijven. Dat is veel meer dan de eerdergenoemde merken, maar om echt rendabel te worden, zullen ook de cijfers van dit merk dringend de hoogte in moeten.

Van de andere (nieuwe) Chinese automerken zijn de verkoopresultaten echter zwaar ondermaats, ondanks dat er verzachtende omstandigheden aan te voeren zijn in de vorm van corona perikelen. Hoe lijkt dan ook ondenkbaar dat al die fabrikanten in België (en voor zover van toepassing: in Nederland) op de markt zullen blijven, aangezien de oorlogskas van de importeurs niet oneindig diep is en de concurrentie moordend.

Reageren is niet mogelijk.