Autoverkopen Europa: Toyota bemachtigt podiumplaats

0

In mei is het aantal registraties van nieuwe personenwagens in Europa met 73,7 procent gestegen in vergelijking met vorig jaar, tot in totaal 1.083.795 eenheden. Desondanks ligt het resultaat van vorige maand nog ver onder de 1,4 miljoen auto’s die in mei 2019 werden verkocht. Op jaarbasis (januari t/m mei) staat de verkoopteller nu op 5.204.398 personenwagens. Dit saldo ligt 31,1 procent onder het niveau van vorig jaar. De forse dalingen in de eerste 2 maanden van 2021 woerden gecompenseerd door stijgingen in maart, april en mei.

Diverse nationale markten kenden sterke volumewinsten, waarbij het Verenigd Koninkrijk de grootste stijging noteerde (+674,1 procent) tot 156.737 auto’s. De 3 andere belangrijke automarkten van de EU deden het ook goed in mei: Frankrijk pluste met 46,4 procent, Italië met 43,0 procent en Duitsland met 37,2 procent. Elk van de 4 grote markten boekte dit jaar tot dusverre procentuele stijgingen met dubbele cijfers: Italië (+62,8 procent), Frankrijk (+50,1 procent), het Verenigd Koninkrijk (+42,5 procent) en Duitsland (+12,8 procent). Voor Nederland was het groeipercentage in mei 72,5 procent, maar op jaarbasis is er nog steeds sprake van een achterstand in het aantal registraties ten opzichte van dezelfde periode van 2020 (-2,4 procent).

Merkjan/mei-20mei-20jan/mei-21mei-21 =
Volkswagen11,5%11,0%11,1%11,7%o
Peugeot6,1%6,5%6,7%6,0%o
Toyota5,5%5,1%5,9%5,8% + +
Skoda5,5%5,2%5,4%5,8% o
BMW5,7%5,1%5,9%5,8% + +
Audi5,3%5,3%5,3%5,7% +
Renault6,3%7,3%5,5%5,6% – –
Mercedes-Benz5,9%6,1%5,6%5,1% – –
Fiat4,1%5,1%4,3%4,6% o
Ford5,3%5,2%5,0%4,5% – –
Seat3,3%2,7%3,6%4,1% + +
Kia3,6%3,4%3,9%4,1% + +
Hyundai3,5%3,4%3,6%4,0% + +
Opel/Vauxhall4,3%4,0%4,3%4,0% o
Citroën4,0%4,4%4,1%4,0% o
Dacia3,0%4,1%2,8%2,7% – –
Volvo2,4%2,3%2,6%2,3% +
Nissan2,6%1,8%2,2%1,7% – –
Mini1,4%1,2%1,5%1,4% + +
Mazda1,2%1,2%1,2%1,4%+
Jeep0,9%1,2%1,1%1,0%o
Land Rover1,0%0,6%1,2%1,0%+ +
Porsche0,6%0,7%0,6%0,6%
Mitsubishi1,1%1,1%0,6%0,6% – –
Honda0,7%0,4%0,5%0,6% o
Lancia0,4%0,4%0,4%0,4% o
Jaguar0,4%0,3%0,4%0,4% +
Lexus0,4%0,3%0,4%0,4% +
DS0,4%0,4%0,3%0,3% – –
Smart0,1%0,1%0,3%0,3% + +
Alfa Romeo0,3%0,3%0,2%0,2% – –

Op concern- en merkniveau deed de Volkswagen Groep goede zaken: deze speler op de Europese automarkt wist haar marktaandeel in mei te vergroten van 25,2 procent naar 28,0 procent. Alle volumemerken droegen een steentje bij. De verkopen van Seat namen met liefst 163,5 procent toe. Dat is niet zozeer aan het gamma te danken (al zijn de afzetcijfers van Cupra er ook in opgenomen), maar aan het feit dat afgelopen maand op diens thuismarkt Spanje 177,8 procent meer personenwagens werden verkocht. Dat is veel meer dan het Europese gemiddelde.

Het marktaandeel van Stellantis lipe terug van 22,3 procent naar 20,7 procent. Dat kwam doordat Fiat, Citroën, Jeep, DS en Alfa Romeo ondermaats presteerden. Dat Lancia een nieuwe kans krijgt van Stellantis is geen gekkenwerk: dit merk verkocht in mei 89 procent meer exemplaren van de oude, maar nog steeds stijlvolle Ypsilon. Maserati komt niet op de radar voor, maar pluste in mei wel met 122,1 procent; een teken dat de nieuwe hybride uitvoering van de Ghibli aanslaat.

De terugval in marktaandeel was het grootst bij de Renault Groep. Alle merken presteerden ondermaats. Met name Dacia en Lada lieten het afweten. Voor wat betreft het Roemeense merk kan opgemerkt worden dat de Duster blijkbaar dringend toe is aan een facelift. Verder blijft de A110 sportwagen van Alpine een moeilijk verkoopverhaal. Renault lijkt het meer en meer van het B segment te moeten hebben (Clio, Captur, Zoé). Met name de rol van de Espace, (Grand) Scénic en Talisman lijkt uitgespeeld. Deze modellen zullen dan ook dit jaar uit productie worden genomen.

De Hyundai Motor Groep wist in mei bijna even veel marktaandeel te bemachtigen als het Renault concern. Dat is vooral te danken aan Kia, dat in Europa op een lichte voorsprong staat ten opzichte van het moedermerk. Toch doet ook Hyundai het uitstekend. Dit merk kan bovendien de komende tijd 2 belangrijke nieuwe troeven in stelling brengen: de budgetvriendelijke Bayon (een B segment SUV) en de imago versterkende, want richting wijzende en kunstig vormgegeven Ioniq 5. Dat Kia desondanks op winst staat, is de danken aan de Ceed modellijn, die de Europeaan meer aanspreekt dan het i30 gamma van Hyundai.

BMW gaat in het premium segment aan kop, zowel op concernniveau als bij de merken. De autofabrikant uit München wist in mei duidelijk harder te groeien dan de concurrenten uit Ingolstadt en Stuttgart. Dat is te danken aan de nieuwe 2-serie Gran Coupé, de nog kraakverse 3-/4-serie en het sterke SUV aanbod. Mini bracht de afgelopen maanden minder groot nieuws, maar dit merk profiteert duidelijk van het feit dat er afgelopen maand op haar thuismarkt 674,1 procent meer auto’s werden verkocht.

De Toyota Groep zal ook niet ontevreden zijn over de in mei gerealiseerde verkoopresultaten. Vooral omdat de Japanners met het hoofdmerk een podiumplaats hebben weten te bemachtigen. Dus vóór bijvoorbeeld Ford of Renault. Dat is indrukwekkend, maar precies volgens plan van Toyota dat in 2025 minimaal 1,5 miljoen auto’s wil verkopen in Europa. De nieuwe Yaris Cross zal daar zeker aan gaan bijdragen. Lexus pluste 102,7 procent in mei, maar in absolute aantallen blijft dit merk een kleine speler in het premium segment. Al kan de nieuwe NX zeker het marktaandeel helpen vergroten.

Voor de rest zien wij een duidelijk verlies aan marktaandeel bij Ford en Mercedes. Maar niemand presteerde zo slecht als Mitsubishi, dat totaal niet wist te profiteren van de aantrekkende Europese autoverkopen. Bij dit merk daalde de afzet ook in absolute zin, met als gevolg een marktaandeeldaling van 1,1 procent naar 0,6 procent. Dat is fors. Gelukkig lijkt landgenoot Honda wel op te krabbelen en Mazda deed het in de marge ook goed. Jaguar Land Rover wist in mei zeer krachtig te plussen (met 180 procent), maar dat komt natuurlijk door het herstel van de autoverkopen op de thuismarkt.


Reageren is niet mogelijk.