Dit zijn de toekomstplannen van Suzuki

0

Suzuki ontwikkelt momenteel een serie hybride en elektrische modellen die primair bestemd zijn voor Europa. Het gaat daarbij om opvolgers voor de Swift, Vitara en S-Cross die kunnen rekenen op nieuwe hybride motoren, en de lancering van 2 volledig elektrische modellen (een stadsauto en een stads-SUV). Dit 5-tal modellen komt tussen 2022 en 2024 op de markt. Daarnaast zal ook de huidige Jimny worden geëlektrificeerd.

De aanscherping van de milieunormen in de Europese Unie bemoeilijkt het leven van autofabrikanten, die een evenwicht moeten vinden tussen de dure elektrificatie van hun voertuigen en de noodzaak om ze economische levensvatbaar (lees: betaalbaar) te behouden. De situatie is bijzonder delicaat voor bepaalde merken die het grootste deel van hun verkoop buiten Europa realiseren, zoals Suzuki. Maar het Japanse bedrijf is van plan om haar aanwezigheid op het oude continent te consolideren door zijn assortiment te vernieuwen met modellen met een hogere graad van elektrificatie dan nu het geval is.

Momenteel biedt Suzuki, naast de Swace Hybrid en de stekker hybride A-cross, die feitelijk Toyota’s met een andere naam zijn, in Europa uitsluitend micro hybride modellen aan. De Jimny, die het zonder milde elektrische assistentie doet, is alleen beschikbaar als bedrijfswagen. Een nieuwe 1,5 liter stekkerloze hybride benzinemotor vormt de kern van Suzuki’s strategie voor Europa. Naar verwachting zal deze aandrijflijn medio 2022 zijn debuut maken onder de motorkap van de Vitara, na een restyling die gepland staat voor aanstaande januari. Dit zou ook gepaard gaan met de introductie van een 1.4 turbo micro hybride benzinemotor, waarvan het geëlektrificeerde deel zou profiteren van een boordsysteem van 48 Volt, in plaats van de huidige 12 Volt. Deze 2 nieuwe motoren zullen ook worden toegevoegd aan de catalogus van de toekomstige S-Cross die in 2022 wordt vernieuwd. Daarna zal in 2023 de huidige Swift worden vervangen door een nieuwe generatie. De Sport versie daarvan wordt ook vernieuwd. Voor de Swift wil Suzuki echter niet verder gaan dan micro hybride techniek.

Eveneens in 2023 wordt een elektrische stadsauto voor het A segment met een cross-over look in de Europese catalogus van Suzuki opgenomen. Het zou hier kunnen gaan om de opvolger van de Ignis, maar dat wil Suzuki niet bevestigen. Voor het jaar daarop staat een ‘zero-emission’ stads-SUV voor het B-segment op de planning. Die zou over vierwielaandrijving kunnen beschikken; een functie die bij de volgende generatie modellen centraal blijft staan ​​in het aanbod van Suzuki. Maar de details over deze elektrische voertuigen zijn nog mager.

Ook in 2024 zou de Jimny worden geüpdatet en het bovengenoemde 1.5 hybride blok ontvangen, waarmee zijn CO2-uitstoot voldoende wordt verminderd om opnieuw in een personenwagen versie te worden aangeboden. Tegelijkertijd zou de kleine terreinwagen beschikbaar kunnen worden in een 5-deurs uitvoering met verlengde wielbasis. Tot slot wordt 2024 ook het jaar van de lancering van een nieuwe generatie Vitara, die zowel als hybride en als plug-in hybride zal worden aangeboden. Sommige van deze toekomstige voertuigen zullen worden ontworpen als onderdeel van de samenwerking tussen Suzuki en Toyota.

Reageren is niet mogelijk.