In detail: de nieuwe MG Marvel R Electric

0

MG, wiens nationaliteit tegenwoordig niet langer Brits maar Chinees is, kennen wij momenteel vooral van de in 2019 gepresenteerde ZS EV: een scherp geprijsde, compacte elektrische SUV met een bedieningsonvriendelijk en daardoor met het oog op de verkeersveiligheid gevaarlijk infotainment systeem.

Ondanks dat er dus wel wat aan te merken valt op dit model, was de verkoopstart beslist vlot te noemen. Na als tussengerecht de EHS geserveerd te hebben, een wat grotere stekker hybride SUV, zal MG op afzienbare termijn de Marvel R Electric lanceren. Die krijgt een plaats bovenaan het gamma.

MG kondigde de Marvel R Electric begin dit jaar al aan, maar nu deelt de autofabrikant meer informatie met de buitenwereld. Met een lengte van 4,67 meter zit het model op de grens van het C- en D- segment. Hij is 1,92 meter breed en 1,62 meter hoog. Daarmee is hij 36 centimeter langer en 12 centimeter breder dan de ZS EV.

Die heeft, net als de EHS, een vrij hoekig design, maar de Marvel R Electric is veel vlotter gestileerd waardoor je hem eerder als een cross-over zou bestempelen dan als een klassieke SUV. Dat komt ook doordat de wielen zich relatief ver in de uithoeken van de carrosserie bevinden. De wielbasis bedraagt namelijk een forse 2,80 meter.

De Marvel R Electric wordt leverbaar in 2 smaken: met achter- en vierwielaandrijving. In het eerste geval beschikt hij over een 180 pk sterke elektromotor op de achterste as, die goed is voor 410 Nm. Sprinten naar 100 km/u doet deze uitvoering in 7,9 seconden, terwijl de topsnelheid 200 km/u zou bedragen. De vierwielaangedreven variant heeft een systeemvermogen van 288 pk en levert 665 Nm aan koppel. De standaard sprint duurt daardoor slechts 4,9 seconden.

Daarmee is de Marvel R Electric sneller dan de basisversie van de Porsche Taycan, want die heeft voor de acceleratieklus 5,4 tellen voor nodig. De topsnelheid van de MG ligt echter wel lager, want die bedraagt ook voor deze vierwielaangedreven variant 200 km/u. De instapper van de Taycan reeks raast door tot 230 km/u.

De batterij van de Marvel R Electric meet 70 kWh en is goed voor een rij bereik dat tussen de 402 (achterwiel aangedreven uitvoering) en 370 (AWD versie) kilometer ligt. AC laden kan met een maximaal vermogen van 11 kW. Een snel laadvermogen deelt MG nog niet mee, maar het duurt volgens de fabrikant 43 minuten om de batterij van 5 tot 80 procent op te laden. Een ingebouwde warmtepomp verbetert de laadprestaties bij lage temperaturen. Al met al heel andere cijfers dan de ZS EV, want die komt met zijn 44,5 kWh batterij slechts 220 kilometer ver.

In het interieur van de Marvel R Electric debuteert een voor MG nieuw infotainment scherm, dat verticaal is geplaatst en een flinke 19,4 inch meet. Ook op inhoudelijk gebied moet dat systeem, dat de naam iSmart draagt, flinke stappen vooruit zetten.

DAB+ digitale radio, actuele verkeersinformatie, een zoekfunctie voor parkeer- en oplaadplaatsen, een bij de auto behorende app (voor onder andere het controleren van de voertuigstatus op jouw telefoon), een Wifi hotspot, een smartphone-koppeling via Apple CarPlay of Android Auto, weersvoorspellingen, spraakbediening, navigatie met live verkeersinformatie én Amazon Prime als muziekdienst: het is allemaal aanwezig. Bij het infotainment is het tevens mogelijk om software-updates ‘over-the-air’ (dus draadloos) binnen te halen. Er zijn overigens 3 uitrustingsniveaus gepland: Comfort, Luxury en Performance.

Ook zijn er een aantal veiligheidssystemen nieuw. De Marvel R Electric beschikt over een reeks aan assistenten, die zijn geclusterd onder de noemer MG Pilot. In totaal werken er 14 systemen samen, die de bestuurder waarschuwen en indien nodig kunnen ingrijpen. Nieuw zijn bijvoorbeeld Emergency Lane Keeping en een Drowsiness Warning System dat de bestuurder waarschuwt als deze afgeleid of vermoeid raakt.

De Marvel R Electric zet ook stappen qua bruikbaarheid. Door het Vehcile-to-Load (V2L) systeem kan de Chinees als stroombron worden gebruikt voor bijvoorbeeld een elektrische fiets, luchtpomp, laptop of desnoods een andere elektrische auto. Op een speciale fietsdrager kunnen 2 e-bikes mee. Het trekgewicht van beide versies bedraagt 750 kilogram. Ter vergelijking: de ZS EV mag niets mag trekken.

In de bagageruimte past 357 liter aan koffers. Door de bank leuning om te klappen, kan de capaciteit worden vergroot tot 1.396 liter. De achterwiel aangedreven versie van de Marvel R Electric heeft bovendien een frunk die 150 liter meet. Opmerkelijk is daarbij dat daarvoor een tweede klep geopend dient te worden.

Ook in China gaat voor niets de zon op, dus het is logisch dat de Marvel R Electric een hoger prijskaartje krijgt dan de ZS EV. MG meldt dat haar nieuweling tussen de 40.000 en 50.000 euro gaat kosten. Ter vergelijking: de ZS EV kost ruim 30 mille. Qua prijs gaat de Marvel R Electric een concurrent worden van de Hyundai Ioniq 5, de Kia EV6, Skoda Enyaq iV en de Volkswagen ID.4, al zijn die modellen ook in veel duurdere versies te koop. In de showroom arriveert de nieuwe MG komend najaar.

 

 

Reageren is niet mogelijk.