Is de Seat Leon PHEV mosterd na de maaltijd?

0

De nieuwe generatie Seat Leon kan sinds kort ook in een stekker hybride uitvoering worden besteld. Daarmee speelt de Spaanse Volkswagen dochter in op de elektrificatie trend. De Leon PHEV gaat de soortgelijke Tarraco gezelschap houden. Maar is dit voldoende om de vergroenende ontwikkelingen op de automarkt bij te houden? Anders dan Volkswagen en de dochters Audi, Cupra plus Skoda hoeft Seat voorlopig niet te rekenen op een volledig elektrische middenklasser. En deze maand valt het doek voor de Mii Electric.

Op zich heeft de Leon PHEV geen slechte papieren: hij heeft dezelfde 204 pk sterke aandrijflijn als de Volkswagen Golf eHybrid en een sportieve aankleding (‘FR Business Intense’ in plaats van ‘Style’), maar hij is met een prijs van 37.750 euro bijna 3 mille (2.900 euro) goedkoper. Succes lijkt dus gegarandeerd. Of toch niet? Deskundigen zijn sceptisch over het verkooppotentieel van de Leon PHEV. Dat komt doordat de focus van de zakelijk rijder dit jaar vooral bij volledig elektrische modellen ligt. Daarvan stijgt weliswaar gestaag de bijtelling, maar daar staat tegenover dat de MRB voor stekker hybride modellen volgens de laatste overheidsplannen al per 2023 naar het 60 procent tarief gaat stijgen. Dat leidt niet alleen tot hogere leaseprijzen.

Ook voor particulieren wordt het hierdoor minder aantrekkelijk wordt om in een ‘PHEV’ te rijden. Immers, het omslagpunt voor het kilometrage dat je jaarlijks moet rijden om met de stekker hybride uitvoering per saldo goedkoper uit te zijn, komt hoger te liggen. En de Leon PHEV mag dan goedkoper zijn dan de Golf eHybrid, hij is wel meer dan 4.000 euro duurder dan de 1.0 eTSI versie in FR tenue. Je krijgt dan weliswaar 94 pk minder, maar een versnelling voor de DSG automaat meer, een bijna 300 kilo lager wagengewicht (1.514 versus 1.230 kilo) en een 90 liter grotere bagageruimte (380 versus 270 liter). De Leon 1.0 eTSI zou dus wel eens de slimmere keuze kunnen zijn voor de particulier. Ook omdat de PHEV versie met het oog op de stijgende MRB straks lastiger in te ruilen valt. Deskundigen denken ook dat de onderhoudskosten hoger uit zullen vallen omdat de stekker hybride uitvoering elke 15.000 kilometer een beurt nodig heeft.

Nee, de Leon PHEV is beslist geen auto met louter pluspunten. Maar een deel van de kritiek geldt trouwens ook voor de soortgelijke uitvoering van de nieuwe DS 4, Opel Astra en Peugeot 308. De laatste kost trouwens als Active Pack Business slechts 35.430 euro. Je hebt dan weliswaar ‘slechts’ 180 pk tot jouw beschikking, maar ter compensatie een krachtigere basismotor (1,6 liter in plaats van 1,4 liter groot) en een automaat met 2 extra versnellingen. Voeg daarbij de werkelijk kraakverse verpakking van de Fransman en er is inderdaad reden om te twijfelen aan het verkooppotentieel van zijn Spaanse rivaal.

 

Reageren is niet mogelijk.