Klimaatverandering? Nederlandse automobilist wil geen offers brengen

0

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat wij Nederlanders op elektrisch rijden niet heel dol zijn. Ook willen wij liever geen windmolens in onze achtertuin. Verder piekert twee derde van de mensen er niet over om te stoppen met vliegen voor het klimaat. Waar wij wel voor openstaan, zijn zonnepanelen.

Voor het eerst heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) onderzoek gedaan onder 3.700 Nederlanders naar hoe ze naar klimaatverandering kijken en hoe ze zelf hun steentje bijdragen. Woordvoerder Dick ter Steege reageert op de opvallendste bevindingen uit het onderzoek, dat gaat over opvattingen en gedrag van Nederlanders in 2020.

“De bewustwording dat de aarde opwarmt, bijvoorbeeld, is er zeker wel in Nederland”, zegt Ter Steege, “94 procent van de mensen in Nederland beseft dat het klimaat aan het veranderen is”. En het merendeel daarvan (75 procent) gelooft ook dat mensen er iets aan kunnen veranderen en klimaatveranderingen met hun gedrag kunnen tegengaan. Die bovengenoemde bewustwording zorgt ook voor kopzorgen. Driekwart van de Nederlanders is namelijk bezorgd om klimaatverandering, 62 procent noemt het een “groot probleem” en nog iets meer mensen, 76 procent, geven aan dat ze denken dat klimaatverandering in de toekomst een probleem zal zijn. Ze maken zich ook zorgen voor toekomstige generaties. Ter Steege: “Mensen beseffen dat hun kinderen en kleinkinderen langer op deze aarde rondlopen dan zijzelf en dus nog meer van die klimaatverandering gaan meekrijgen”.

Inmiddels heeft iets meer dan een kwart van de huiseigenaren zonnepanelen op het dak. En 20 procent overwoog een jaar geleden om ze aan te schaffen. Maar wat doet de Nederlander nog meer om zelf klimaatverandering tegen te gaan? 78 procent van de respondenten laat de auto weleens bewust staan. “Maar niet voor het milieu”, benadrukt Ter Steege. “De meeste mensen, de helft van die 78 procent, laten de auto staan omdat ze dan fietsen, of lopen, zodat ze meer beweging krijgen”. 16 procent doet dit om bij te dragen aan een beter milieu of klimaat, en ook 16 procent zegt dat het makkelijker is om niet met de auto te gaan.

Elektrisch vervoer is duurzamer dan vervoer via fossiele brandstoffen. Maar de meeste auto’s rijden nog op benzine (of diesel). 2 procent van alle huishoudens geeft aan concrete plannen te hebben om de komende 2 jaar een volledig elektrische auto aan te schaffen. “Dat is niet veel”, zegt Ter Steege, “en daar komt nog eens bij dat de meeste van die elektrische auto’s op naam van de zaak of van een leasemaatschappij zijn. Die zijn dus helemaal niet van de mensen zelf”. De aanschafkosten zijn hoog, stelt Ter Steege, en dat een accu vaak snel leeg is, vormt een andere belemmering.

Wat is de centrale conclusie? Ter Steege: “Het onderzoek laat goed zien wat de stand van zaken nu is. Er zijn weinig Nederlanders die klimaatverandering nog ontkennen: veel mensen zien wat er gebeurt en ze zijn ook bewust van hun rol daarin”. Maar naar die bewustwording wordt nog niet massaal gehandeld. “Slechts een klein deel van de bevolking wil minder autorijden”. Komt bij dat heel veel mensen die wél iets doen dat goed is voor het milieu, zoals vaker de auto laten staan, niet altijd het klimaat als beweegreden hebben. “We zien het probleem wel, maar we zijn niet allemaal even daadkrachtig”.

 

Meerderheid in CBS onderzoek: 100 km/u van de baan

Een meerderheid van de Nederlanders wil overdag harder kunnen rijden op de snelweg. Bijna 52 procent van de bevolking is de maatregel beu om al bij 100 km/u het gas in te houden.

Dat blijkt ook uit het uitgebreide onderzoek door het CBS naar de opinie van Nederlanders over mobiliteit en klimaat. Sinds 17 maart 2020 is de oude maximumsnelheid van 130 km/u verlaagd naar 100 km/u tussen 06.00 uur en 19.00 uur. De uitslag is een duidelijk signaal aan het nieuw te vormen kabinet.

Peter Staal, directeur van de KNAC, is niet verbaasd dat de vaderlandse automobilist het gaspedaal weer wil intrappen. “Dat willen wij altijd al, want wij zijn een club van autoliefhebbers die daar waar het kan hard willen rijden. Liever 130 dan 120 km/u, want snelheid is onderdeel van plezierig autorijden”. Ook brancheorganisatie Bovag is voorstander van het verhogen van de maximumsnelheid.

Reageren is niet mogelijk.